ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت لبنان به اصلاحات مالی متعهد شد

دولت جدید لبنان متعهد به کاهش نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی، با افزایش حجم اقتصاد و کاهش کسری بودجه شده است. رهبر حزب‌الله لبنان نیز خواهان دریافت کمک نظامی از ایران شده است.

دولت لبنان نگران وضعیت بد اقتصادی خود است و برای پیشبرد اصلاحات فوری برنامه‌های تازه‌ای پیش روی خود قرار داده و قصد دارد نسبت بدهی خود به تولید ناخالص داخلی را کاهش دهد. در این بین، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان می‌گوید برای مقابله با اسرائیل، لبنان باید از ایران کمک نظامی دریافت کند.

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان در کابینه دولت

بیانیه سیاست‌های دولت جدید وحدت ملی لبنان پنج‌شنبه ۷ فوریه / ۱۸ بهمن در کابینه این کشور تصویب و به پارلمان ارجاع شد.

دولت ائتلافی لبنان پنج‌شنبه گذشته ۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن پس از حدود ۹ ماه گفت‌وگوی احزاب مختلف تشکیل شد. دولت ائتلافی جدید همچون دولت قبلی به نخست‌وزیری سعد الحریری خواهد بود که از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شود. حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود نیز در دولت جدید حضور دارد.

لبنان یکی از بالاترین بدهی‌های دولتی در جهان را دارد که معادل حدود ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی است. دولت این کشور اکنون می‌گوید اصلاحاتی را که سال‌ها به تأخیر افتاده انجام خواهد داد، اما اجرای آن برای تأمین بودجه عمومی در مسیری پایدار این بار فوریت دارد.

طرح پیشنهادی سیاست‌های دولت جدید متعهد به کاهش نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی با افزایش حجم اقتصاد و کاهش کسری بودجه است.

با تأکید سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان در کنفرانس سال گذشته اهداء کمک به این کشور در پاریس، دولت متعهد به «اصلاح مالی» است که بر اساس آن در طول پنج سال آینده کسری بودجه نسبت به تولید ناخالص داخلی دست‌کم هر سال یک درصد کاهش یابد و این اقدام از بودجه سال ۲۰۱۹ شروع می‌شود.

به‌منظور دستیابی به این هدف باید درآمدها افزایش و هزینه‌ها کاهش یابند، و در این راه از جمله شرکت برق دولتی واگذار می‌شود، که به‌گفته بانک جهانی «بار مالی سنگینی» بر دوش امور مالی دولت گذاشته است.

طرح پیشنهادی سیاست‌های دولت جدید همچنین تأکید کرده که دولت در سال ۲۰۱۹ استخدام در تمامی اشکال آن را متوقف می‌کند و با هدف کاهش کسری بودجه، در چهار سال آینده، شمار استخدام دولتی نصف تعداد بازنشستگان خواهد بود.

جمال الجراح، وزیر اطلاعات لبنان می‌گوید افزایش مالیات در طرح سیاست‌های دولت در نظر گرفته نشده است.

به‌گفته الجراح در کابینه اختلاف نظری در مورد نکات مندرج در طرح سیاست‌های آینده دولت وجود ندارد.

اهدا‌کنندگان کمک مالی به لبنان امیدوارند که اصلاحات در این کشور آغاز شود تا کمک ۱۱ میلیارد دلاری که در کنفرانس پاریس وعده آن را داده بودند به‌اجرا بگذارند.

حریری قصد دارد با دادن وام‌های با بهره پایین، سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش دهد تا اقتصاد ضعیف لبنان را توانمند سازد. اقتصاد لبنان متأثر از سال‌ها بحران منطقه‌ای، از جمله جنگ در سوریه، بوده است.

در طرح سیاست‌های دولت جدید لبنان آمده است که دولت سیاست ثبات نرخ ارز را ادامه می‌دهد و آن را اولویتی برای «ثبات اقتصادی و اجتماعی» می‌داند. ارزش لیره لبنان بیش از دو دهه است که نسبت به دلار ثابت مانده است.

براساس این طرح دولت تا پایان سال ۲۰۱۹ مجوز حفاری دریایی بلوک‌های انرژی را صادر خواهد کرد. اکتشاف اولین بلوک سال گذشته توسط شرکت‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا و نواتک روسیه آغاز شد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفته که وضعیت مالی کشور بهبود یافته است. عون همچنین اعلام کرده است که انتظار می‌رود نرخ بهره به‌زودی کاهش یابد. یک منبع دفتر ریاست جمهوری می‌گوید او به نرخ‌های بالا در سپرده‌های بانکی اشاره دارد.

حزب‌الله: از ایران کمک نظامی بگیریم

در همین حال، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان روز گذشته، چهارشنبه ۶ فوریه / ۱۷ بهمن، به‌مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ایران در سخنانی به تمجید و تقدیر از جمهوری اسلامی پرداخت و در بخشی از سخنان خود خواهان دریافت کمک تسلیحاتی لبنان از ایران شد.

حسن نصرالله با بیان این‌که «جنگنده‌های اسرائیل مدام حریم هوایی لبنان را می‌شکنند»، گفت: «اگر حزب‌الله پدافند هوایی داشت می‌توانست با آن مقابله کند.»

او افزود: «می‌توان برای ارتش لبنان از ایران کمک گرفت. اما برای ارتش لبنان ممنوع کرده‌اند که پدافند هوایی داشته باشد یا فلان سلاح را داشته باشد.... آن‌چه در لبنان امروز نیاز داریم، جرأت است و قبل از آن حاکمیت و استقلال حقیقی است. آمریکایی‌ها ناراحت می‌شوند؟ غربی‌ها یا اروپایی‌ها ناراحت می‌شوند؟ خُب بشوند.»

رهبر حزب‌الله لبنان دوستی با ایران را یک «افتخار» دانست و گفت: «همکاری با ایران ممنوع است. کمک گرفتن از ایران برای حل مشکل برق ممنوع است. چرا؟»

حسن نصرالله در حالی این سخنان را بیان می‌کند که دولت جدید در طرح سیاست‌های خود متعهد شده است که لبنان را از مناقشات منطقه دور نگه دارد. ایران از جمله کشورهایی است که تقریباً در تمامی مناقشات خاورمیانه حضور دارد.

لبنان در سال ۲۰۱۲ اصل «تفکیک» را برای دور نگهداشتن این کشور از مناقشه‌های منطقه از جمله جنگ سوریه اعلام کرد. اما حزب‌الله لبنان که در دولت جدید شرکت دارد، به‌رغم این اصل با فرستادن نیرو به سوریه، در کنار و با کمک ایران، از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت کرد.

در دولت جدید سعد الحریری به قدرت حزب‌الله لبنان افزوده شده است. این گروه در دولت پیشین دو وزیر صنایع و ورزش و جوانان را در اختیار داشت که در دولت جدید سهم آن به سه پست افزایش یافت و وزارت بهداشت را نیز در برگرفت.

آمریکا نسبت به در اختیار گرفتن سه وزارتخانه از سوی حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.