ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لمس عاطفی، ترفندی ساده برای بحث‌های دشوار در رابطه عاطفی

یک پژوهش تازه راهکاری ساده برای رسیدن به آرامش در هنگام مناقشه را مورد بررسی قرار داده‌ است. پژوهشگران این راهکار را «لمس عاطفی» نامیده‌اند.

مناقشه و بحث و جدل بخشی اجتناب‌ناپذیر در روابط عاشقانه است. زمانی که دو نفر مدت طولانی‌ای را با هم سپری می‌کنند و زندگی‌شان به هم آمیخته است احتمال اینکه در زندگی روزمره دچار تنش شوند بسیار زیاد است. جنگ و جدال با شریک عاطفی اغلب استرس‌زا و ناراحت کننده است. این مساله می‌تواند به رابطه آسیب بزند. یک رابطه پرتنش در نهایت بی‌میلی و بی‌انگیزگی برای هر یک از طرفین ایجاد می‌کند. با این حال جر و بحث‌ها لزوما مشکل‌آفرین نیستند. اگر یاد بگیرید آنها را مدیریت کنید حتما سازنده خواهند بود.

پژوهشگرانی که در حوزه روابط عاطفی فعالیت می‌کنند راهکارهای فراوانی را برای اجتناب از امکان توهین و تحقیرهایی که در زمان بحث بر سر اختلاف‌نظرها پیش می‌آیند ارائه می‌دهند. آنها می‌گویند به جای مکالمه‌ای بر مبنای توهین و تحقیر باید گفت‌وگوی همدلانه شکل بگیرد. بنابراین آنها راهکارهایی پیشنهاد می‌دهند که هدف از آنها آموزش مهارت‌های گفت‌وگو است.

اما حتی اگر شما بدانید که در هنگام مکالمه‌ پر تنش چه راهکاری درست است، کنترل احساسات بسیار سخت است. یکی از دلایلی که باعث می‌شود از یک گفت‌وگوی سازنده و موثر دور شوید خشمی است که در لحظه مکالمه دچار آن هستید. خصومتی که احساس می‌کنید می‌تواند عاملی برای آسیب‌های روحی و جسمی به طرف مقابل شما شود و مانع از آن می‌شود که حتی به راهکاری مثبت فکر کنید.

مناقشات همچنین عامل ایجاد استرس هستند. کسی که استرس و نگرانی دارد معمولا نمی‌تواند بهترین رفتار خود را ارائه دهد. بنابراین یکی از راه‌هایی که به ما کمک می‌کند تا بحث و جدل را به یک مکالمه آرام تبدیل کنیم این است که بتوانیم به آرامش برسیم. رویکرد ما همواره باید این باشد که با مکالمه راه‌حلی مشترک و بهبودی برای رابطه پیدا کنیم نه اینکه به اهداف شخصی خود فکر کنیم.

یک پژوهش تازه راهکاری ساده برای رسیدن به آرامش در هنگام مناقشه را مورد بررسی قرار داده‌ است. پژوهشگران این راهکار را «لمس عاطفی» نامیده‌اند.

چرا لمس عاطفی می‌تواند ترفند مناسبی در میان بحث‌های پرتنش داشته باشد؟ چون تماس و لمس کردن یکدیگر اثرات بیوشیمی قابل توجهی دارد. لمس عاطفی باعث می‌شود آکسی توسین/ هورمون عشق در بدن آزاد شود. این هورمون در ایجاد احساس پیوند و همدلی بسیار موثر است. تماس عاطفی همچنین باعث آزاد شدن اندورفین‌هایی می‌شود که در داشتن احساس خوب موثر هستند. در مطالعات آزمایشگاهی سطح کورتیزول/ هورمون استرس و ضربان قلب شرکت‌کنندگانی که تحت فشار و استرس قرار گرفته بودند با لمس و تماس عاطفی به میزان مناسب مورد نیاز رسید. همچنین در روابط عاطفی زوج‌هایی که روزانه تماس فیزیکی (آغوش) برقرار کردند اعلام کردند ارتباط موثرتری با هم داشته‌اند و توانسته‌اند جروبحث‌ها را راحت‌تر پیش ببرند. بنابراین لمس عاطفی می‌تواند میزان استرس را کاهش دهد و به ما این انگیزه را می‌دهد که نیازهای یکدیگر را بهتر درک کنیم.

در این پژوهش ۱۴۰ زوج در شرایط آزمایشگاهی درباره یک موضوع باهم بحث کردند و پژوهشگران تماس‌های عاطفی آنها را در زمان بحث مورد بررسی قرار دادند. از زوج‌ها خواسته شده بود تا در حین بحث دست‌های یکدیگر را بگیرند و در مقابل از گروه کنترل خواسته شد هیچ نوع تماس جسمی برقرار نکنند. زوج‌هایی که تماس جسمی داشتند در جروبحث رفتاری سازنده‌تر نشان دادند. مثلا آنها با شریک عاطفی خود همکاری کردند، مسئولیت رفتار خود را پذیرفتند و نسبت به طرف مقابل احساسات مثبت نشان دادند. به طور کلی تماس عاطفی اثری بر میزان رفتارهای مخرب مانند انتقاد و حالت‌های تدافعی نداشت. زیرا این رفتارها به ندرت در گروه آزمایش دیده شد. اما وقتی پژوهشگران زوج‌های خاصی را بررسی کردند که رضایت کمی از رابطه خود داشتند، دریافتند اثر لمس عاطفی در کاهش رفتارهای منفی و مخرب آنها بارز بوده است.

لمس عاطفی علاوه بر اینکه راهکار مناسبی برای جروبحث سازنده است، در ایجاد احساس خوشایند و بهتر در افراد درگیر نیز موثر است. این زوج‌ها اعلام کرده‌اند این تماس فیزیکی باعث شده کمتر احساس استرس و ناراحتی داشته باشند.

در دو پژوهش دیگر نیز از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا اینگونه تصور کنند که شریک عاطفی در حین بحث بازوی آنها را نوازش می‌کند. آنها نیز اعلام کردند که در جریان بحث و مجادله استرس کمتری داشته‌اند.

این پژوهش‌ها می‌گویند لمس عاطفی یک ترفند ساده برای کاهش تنش‌ها در جروبحث‌ها با شریک عاطفی است. لمس عاطفی دست‌ها، پیش، حین و پس از بحث به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش کنید.

اما آیا لمس عاطفی پیش از بحث و نه در حین آن به همان اندازه موثر است؟ به نظر می‌رسد این‌کار تاثیر کمتری خواهد داست اما در هر صورت مزایایی خواهد داشت. این روش نیازمند آن است که پیش از جروبحث به طور آگاهانه کمی تلاش کنید. اما اگر یک بحث ناگهانی پیش بیاید ایجاد لمس عاطفی کمی مشکل است. هرچه جروبحث شدیدتر باشد این کار مشکل‌تر خواهد بود.

اما بر اساس دستاوردهای این پژوهش، لمس عاطفی برای زوج‌هایی که مشکلات عدیده‌ای در روابط خود دارند می‌تواند سوءتعبیرهایی ایجاد کند. مثلا ممکن است یکی از طرفین احساس کند تماس فیزیکی نوعی تلاش برای کنترل یا تحقیر است.

اگرچه این اولین تلاش پژوهشگران برای آزمایش علمی تاثیر لمس عاطفی در زمان جروبحث‌هاست، اما نتایج آن بسیار امیدوارکننده است. هرگونه تماس فیزیکی عاطفی هنگام بحث بر روی یک موضوع می‌تواند شما و شریک‌عاطفی را آرام کند و به کاهش استرس بینجامد. این کار می‌تواند احساس نزدیکی ایجاد کند و همین موضوع راهی است برای آنکه بخواهید برای رسیدن به راهکار مناسب مشترک تلاش کنید و از رفتارهای پرخاشگرایانه و خودخواهانه دوری کنید.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.