ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: سیاست «پیازی» اردوغان برای پیروزی در انتخابات

عدالت و توسعه در استانبول و آنکارا از حزب جمهوری خواه خلق عقب مانده و در کردستان هم نامزدهای حزب دموکراتیک خلق‌ها صدرنشین نظرسنجی‌ها هستند.

ترکیه ماه آینده میلادی شاهد برگزاری انتخابات محلی شهرداری‌ها خواهد بود. تورم و افزایش قیمت مواد غذایی موقعیت رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه را بیش از هر زمان دیگری تضعیف کرده است. رشد ۳۰۰ درصدی قیمت پیاز و تورم ۲۰ درصدی یکسال گذشته به ابزار مخالفان حزب حاکم تبدیل شده است. رئیس دولت و وزیر اقتصاد ترکیه، «تروریست»ها را عامل افزایش قیمت می‌دانند.

عکس: آرشیو

۳۱ مارس انتخابات محلی در ترکیه برگزار خواهد شد. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها بیانگر کاهش آرای حزب حاکم – عدالت و توسعه-  به ویژه در کردستان ترکیه است.

برپایه گزارش موسسه نظرسنجی اوراسیا، نامزدهای حزب عدالت و توسعه در استانبول و آنکارا از رقبای خود در حزب جمهوری خواه خلق (CHP) جا مانده‌اند. فاصله نامزد اصلی عدالت و توسعه با رقیبش از حزب جمهوری خواه خلق در آنکارا بیش از ۹ درصد گزارش شده است.

نتایج نظرسنجی‌ها در کردستان ترکیه نیز بیانگر پیشی‌ گرفتن نامزدهای حزب دموکراتیک خلق‌ها از حزب حاکم است.

مجموع آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات پیش‌رو ۴۰ درصد برآورد شده که کمتر از میزان آرای این حزب در انتخابات ژوئن ۲۰۱۸ است. همزمان با کاهش آرای حزب حاکم، آرای دو حزب جمهوری خواه خلق و دموکراتیک خلق‌ها افزایش یافته و به ترتیب ۲۵ و ۱۲ درصد برآورد شده است.

توزیع پیاز در ستاد انتخاباتی

رشد نرخ تورم و قیمت مواد غذایی طی یکسال گذشته، سقوط لیر و افزایش نرخ بیکاری از جمله دلایل کاهش آرا حزب حاکم ترکیه است. نرخ تورم در ژانویه امسال از ۲۰ درصد نیز فراتر رفت. روند صعودی نرخ تورم جهش قیمتی مواد غذایی را به همراه داشته است.

در این میان رشد سه برابری قیمت پیاز و عدم عرضه آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب افزایش انتقادها از دولت رجب طیب اردوغان شده است.

بورات آل بیک وزیر اقتصاد ترکیه و داماد اردوغان افزایش قیمت پیاز و سبزیجات را به «تروریست‌های غذایی» نسبت داد و مدعی شد: «کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند، اکنون به زندگی شهروندان ترکیه حمله کرده‌اند».

دولت ترکیه طی یک ماه گذشته جستجو برای یافتن دست‌های پنهان در افزایش قیمت مواد غذایی و به ویژه محصولات صیفی را در دستور کار قرار داده، اما این جستجوها نتیجه‌ای در بر نداشته است.

در ادامه این اقدامات که با رویکرد افزایش آراء حزب حاکم اجرایی شده، رجب طیب اردوغان دستور توزیع مستقیم مواد غذایی از سوی دولت را صادر کرده است.

وزیر اقتصاد ترکیه در پیوند با همین موضوع گفت: دولت خودش میوه و سبزیجات را از کشاورزان خریداری و در شهرهای بزرگ به صورت مستقیم توزیع می‌کند. پس از این اظهارنظر مراکز توزیع میوه و سبزیجات در شهرهای مختلف ترکیه ایجاد شده است.

مخالفان دولت ترکیه این اقدامات را «موقتی» و برای کسب آراء بیشتر در انتخابات شهرداری‌ها می‌دانند. این انتخابات ۳۱ مارس ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.