ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معیشت و سلامت روان معلولان ایران در وضعیت هشدار

بودجه سال ۹۸ در راه است. رئیس انجمن ندای معلولان گفت مستمری ۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومانی معلولان تحقیرآمیز است و دولت باید شرایطی را فراهم کند تا حداقل ۵۰ درصد معشیت زندگی افراد معلول تامین شود.

در آستانه تصویب نهایی بودجه سال ۹۸، رئیس انجمن ندای معلولان نسبت به وضعیت معیشتی معلولان هشدار داد و گفت مستمری ۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومانی معلولان تحقیرآمیز است و دولت باید شرایطی را فراهم کند تا حداقل ۵۰ درصد معشیت زندگی افراد معلول تامین شود.

عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) محمود کاری رئیس انجمن ندای معلولان که از سازمان‌های تحت فعالیت بهزیستی به‌شمار می‌رود خواستار پرداخت مستمری برابر با حداقل دستمزد به معلولان شد:

« دولت باید بنابر ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که امسال تصویب و ابلاغ شده، شرایطی را فراهم آورد تا حداقل حقوق به افراد دارای معلولیت پرداخت شود. با ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان که این روزها فقط پول خرید گوشت می‌شود، زندگی مردم نمی‌چرخد. مستمری‌های این میزان را نوعی تحقیر به حساب می‌آوریم و دولت باید در این زمینه تجدیدنظر و شرایطی را فراهم کند تا حداقل ۵۰ درصد معشیت زندگی افراد معلول تامین شود».

بر اساس ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دولت مكلف است كمك هزينه معيشت افراد داراي معلوليت بسيار شديد و يا شديد فاقد شغل و درآمد را به ميزان حداقل دستمزد سالانه تعيين و اعتبارات لازم را در قوانين بودجه سنواتي كشور منظور نمايد.

ئیس انجمن ندای معلولان در مورد اجرائی شدن این ماده قانونی گفت:

«اگر این قانون اجرا شود، شرایط بخشی از معلولان که قادر به اشتغال نیستند و منابع درآمدی نیز ندارند، بهتر خواهد شد و هزینه زندگی‌شان تامین می‌شود».

بر اساس گزارش‌ها تنها ۲۰ درصد معلولان کشور مستمری دریافت می‌کنند.

در ایران معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی نهاد مرکزی حمایت از معلولان محسوب می‌شود. براساس آمارهای سازمان بهزیستی جمعیت معلولان کشور به بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰هزار نفر (۲ درصد جمعیت کشور) می‌رسد که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها معلولیت‌های شدید دارند. شایع‌ترین نوع معلولیت در کشور معلولیت جسمی-حرکتی تلقی می‌شود بطوریکه حدود ۳۰ درصد از معلولیت‌ها به دلیل مشکلات جسمی-حرکتی، ۲۵ درصد به دلیل معلولیت ذهنی، ۱۵ درصد معلولیت شنوایی، ۱۱ درصد معلولیت بینایی و ۹ درصد بیماران روانی مزمن و سایر معلولیت‌های ناشناخته و چند ترکیبی هستند. لازم به ذکر است که ۲۴ هزار نفر از معلولان کشور را معلولان ضایعه نخاعی تشکیل می‌دهند. به علاوه سالانه حدود ۳۰ هزار کودک معلول نیز به دلیل مشکلات ژنتیکی و مادرزادی متولد می‌شوند.

علی همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) اعلام کرده بود که به‌دلیل کمبود وسایل کمک‌توانبخشی سازمان بهزیستی قادر به حل مشکلات معلولان نبوده و مسئله تامین این وسایل اعم از عصا، پای مصنوعی، بریل، ویلچر سلامت روان معلولان را تهدید می‌کند.

حسین نحوی‌نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی نیز گفته بود که به دلیل نوسانات ارزی این سازمان قادر به تامین بسیاری از وسایل مورد نیاز معلولان نبوده و تحریم‌ها کمیت و کیفیت دسترسی معلولان به این وسایل را تحت تاثیر قرار داده است. او همچنین گفته بود: « یکی از معضلات اصلی معلولان دریافت خدمات پزشکی و درمانی است که توسط وزارت بهداشت به افراد ارائه می‌شود و با توجه به عدم شمول بیمه‌ها و افزایش نرخ خدمات درمانی بار مضاعفی را به بودجه سازمان بهزیستی وارد کرده است.»

با وجود اینکه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور قبلا اعلام کرده بود که بر اساس قانون جدید حقوقی معادل با حداقل دستمزد به معلولان تعلق خواهد گرفت، طبق گفته برخی از فعالان امور معلولان در بودجه سال ۹۸ منابعی برای افزایش مستمری‌ها در نظر گرفته نشده است.

مشکلات معیشتی تنها یکی از مشکلات معلولان ایران به‌شمار می‌رود. ایران بارها به نقض حقوق معلولان متهم شده است. پیشتر کمپین حقوق بشر ایران و سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی جامع و مستند نسبت به تبعیض و بدرفتاری گسترده نسبت به افراد دارای معلولیت در ایران و نادیده گرفتن حق آن‌ها در دسترسی به فضاهای عمومی اعتراض کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.