ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بن‌سلمان برای سرمایه‌‌گذاری به پاکستان و هند می‌رود

عربستان سعودی در صنعت نفت، انرژی، برق، زیرساخت‌ها، معادن و کشاورزی در پاکستان و هند سرمایه‌گذاری می‌کند. هدف: گسترش عمق استراتژیک عربستان در منطقه.

ولیعهد سعودی به پاکستان و هند سفر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که در این سفر محمد بن سلمان قراردادهای سرمایه‌گذاری‌هایی کلان در زمینه انرژی و زیرساخت‌های هند و پاکستان را امضا کند. تحلیل‌گران این سرمایه‌گذاری‌ها را حرکتی در جهت سیاست‌های راهبردی عربستان سعودی در منطقه ارزیابی کرده‌اند.

یک پروژه نفتی در بندر گوادر پاکستان - عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری رویترز و براساس اعلام مقامات پاکستانی، محمد بن ‌سلمان، ولیعهد سعودی شنبه ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن در سفر خود به پاکستان قراردادهایی که بیشتر به سرمایه‌گذاری در یک پالایشگاه نفت در بندر گوادر و بخش انرژی برق مربوط می‌شوند را امضا می‌کند.

ماه گذشته خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی به بندر گوادر پاکستان سفر کرد. این بندر در پایان دهلیز اقتصادی چین‌-پاکستان و در فاصله‌ای نه‌چندان دور از بندر چابهار ایران قرار دارد. الفالح در این سفر اعلام کرد عربستان سعودی مایل است بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ این کشور را در پاکستان و در قالب یک پروژه پالایشگاهی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار انجام دهد. او دلیل این تصمیم را «مشارکت در دهلیز اقتصادی چین-پاکستان و کمک به ثبات رشد اقتصادی پاکستان» عنوان کرده بود.

سپس دو شرکت نفتی آمریکایی فعالیت خود را برای اکتشاف نفت و گاز در دریای پاکستان آغاز کردند. یکی از این شرکت‌ها شرکت اکسون موبیل، بزرگ‌ترین شرکت فعال در حوزه استخراج نفت و گاز است که پس از ۲۷ سال وارد پاکستان شده است.

به‌گفته هارون شریف وزیر سرمایه‌گذاری پاکستان، عربستان به سرمایه‌گذاری در معادن این کشور نیز علاقه نشان داده است. یکی از وزیران دولت پاکستان که نخواسته نامش افشا شود به خبرگزاری رویترز گفته است:

«عربستان سرمایه عظیمی دارد و از این صندوق سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری ما تنها بخش کوچکی را می‌خواهیم.»

در همین رابطه عمران خان نخست وزیر پاکستان دو بار به عربستان سفر کرده است. او از معدود افرادی بود که در اکتبر ۲۰۱۸ علیرغم تحریم جهانی، در نشست بین‌المللی سرمایه گذاری ریاض موسوم به «داووس صحرا» شرکت کرد.

مقصد بعدی بن‌سلمان دهلی است. به گفته وزیر خارجه هند، بن‌سلمان هفته آینده به دعوت نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور و به همراه جمعی از تجار و سرمایه‌گذاران سعودی به دهلی خواهد رفت.

مودی پیشتر با بن‌سلمان در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین دیدار کرده بود. او از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴ پذیرای سرمایه‌گذاران خارجی خصوصاً کشورهای اسلامی بوده است. عربستان سعودی بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خام هند به‌شمار می‌رود. با این‌ وجود وزیر خارجه هند می‌گوید دو طرف روابط خود را فراتر از معاملات نفتی گسترش داده و بر سر یک شراکت استراتژیک به توافق رسیده‌اند:

«در سال‌های اخیر، هر دو کشور بخش‌های کلیدی مانند انرژی، امنیت، تجارت و سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌ها، صنایع دفاعی و امنیتی را که منافع مشترک را تأمین می‌کنند به صورت دوجانبه توسعه داده‌اند».

طبق اعلام مقامات هند، پیش‌بینی می‌شود ولیعهد سعودی سرمایه‌گذاری اولیه در «صندوق ملی سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها» ‌ی هند را اعلام کند که به ساخت پل‌ها و بزرگراه‌ها اختصاص دارد.

یکی از مقامات وزارت تجارت هند نیز اعلام کرده عربستان تمایل دارد در بخش کشاورزی و واردات محصولات از هند نیز سرمایه‌گذاری کند. با این وجود یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دوکشور که به ساخت یک پالایشگاه مشترک میان شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، و کنسرسیومی متشکل از سه شرکت نفتی دولتی در هند در سواحل غربی هند اختصاص دارد، به‌دلیل مخالفت شدید صاحبان مزارع انبه متوقف شده است. این کشاورزان در صورت ساخته شدن این پالایشگاه ۴۴ میلیارد دلاری، ‌ زمین‌هایشان را از دست خواهند داد.

بن‌سلمان در اولین دور سفرهایش پس از بحران قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست، از کشورهای چین، مالزی و اندونزی نیز دیدار خواهد کرد.

بسیاری از تحلیل‌گران علاقه عربستان به سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه و ترزیق وام‌های کلان به اقتصاد این کشورها را در ادامه سیاست‌های راهبردی این کشور برای توازن قوا در منطقه می‌دانند. به‌علاوه ممکن است روی‌ آوردن عربستان به مشارکت اقتصادی با کشورهایی مانند چین و هند، ‌ نتیجه بحران در روابط این کشور با کشورهای غربی باشد. علیرغم نفوذ سیاسی و اقتصادی عربستان، روابط این کشور با غرب تحت تاثیر جنجال قتل جمال خاشقچی قرار گرفته است.

در آخرین اقدامات کشورهای اروپایی علیه عربستان، اتحادیه اروپا اعلام کرد که عربستان را در فهرست سیاه پولشویی قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.