ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واعظی: مسئولیت رد لایحه پالرمو با مجمع تشخیص مصلحت است

رئیس دفتر روحانی اظهار امیدواری کرد که ایران در فهرست سیاه «کارگروه اقدام مالی» قرار نگیرد.

رئیس دفتر روحانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست که اگر لایحه پالرمو را در نشست آتی مجمع رد کند، مسئولیت آن را هم باید بپذیرد. محمود واعظی اظهار امیدواری کرد که ایران در فهرست سیاه «کارگروه اقدام مالی» قرار نگیرد.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی - عکس: آرشیو

آیت‌الله محسن شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه ۲۴ بهمن اعلام کرد که در جلسه شنبه ۲۷ بهمنِ مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته فراملی موسوم به پالرمو به بحث گذاشته می‌شود. احتمال دارد که در این نشست تکلیف لایحه پالرمو معلوم شود.

آخرین بار شنبه ۶ بهمن مجمع تشخیص مصلحت جلسه‌ای را به بحث و گفت‌وگو درباره این لایحه اختصاص داده بود. در آن جلسه گزارش کمیسیون‌های سیاسی و امنیتی دفاعی و کمیسیون حقوقی قضایی به مجمع ارائه شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، چهارشنبه ۲۴ بهمن در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت:

«امروز در جلسه هیأت دولت درباره پالرمو مطالبی مطرح شد و وزرا و مسئولان ذیربط حرفی اساسی مطرح کردند مبنی بر اینکه مجمع تشخیص باید فضای امروز ما در دنیا و فشارهایی که آمریکا به ایران وارد می‌کند را به خوبی متوجه باشد و این شرایط به اعضای مجمع توضیح داده شود تا تصمیمی که این مجمع اتخاذ می‌کند باعث افزایش فشار به مردم نشود. برخی از مسئولین گفتند که با وجود فضایی که امروز بانک‌ها ایجاد کرده‌اند، اگر لوایح مربوط به FATF تصویب نشود این فشارها بیشتر می‌شود. بنابراین اگر تصمیمی اتخاذ می‌شود، مسئولیت آن نیز باید پذیرفته شود.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۴ بهمن با الحاق ایران به «کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی» (پالرمو) موافقت کردند. بر اساس ماده واحده این لایحه، دولت ایران موظف است مفاد کنوانسیون پالرمو از جمله مواد ۲، ۳، ۵، ۱۰ و ۲۳  این معاهده را بر اساس «قوانین و مقررات داخلی به ویژه اصول قانون اساسی» اجرا کند. پیوستن به این کنوانسیون از جمله شرایط خروج دائم ایران از فهرست سیاه «کارگروه اقدام مالی» یا FATF است که وظیفه آن نظارت بر مبادلات مالی کشورهاست. یکی از شرایطی هم که اتحادیه اروپا برای اجرای کانال مالی موسوم به «اینستکس» مطرح کرده، تصویب لوایح مربوط به FATF از جمله لایحه پالرموست.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی اظهار امیدواری کرد که ایران در فهرست سیاه «کارگروه اقدام مالی» قرار نگیرد:

«از چهار لایحه FATF دو لایحه آن تصویب شده است و دوستان ما در وزارتخانه‌های خارجه و اقتصاد و بانک مرکزی و همچنین معاونت حقوقی رئیس جمهور به دنبال آن هستیم که آنچه که تاکنون انجام شده را با طرف مقابل تعامل کنند تا ان‌شاءالله وضعیت نامناسبی پیش نیاید.»

علاوه بر لایحه پالرمو، لایحه «سی اف تی» هم هنوز بلاتکلیف است.

مجید انصاری،  یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت از فشارهای مخالفان برای رد لایحه پالرمو خبر داده و گفته بود بعد از جلسه ۶ بهمن مجمع تشخیص مصلحت پیامک‌هایی مبنی بر «تهدید به قتل» دریافت کرده است. انصاری گفته بود نباید از همه‌پرسی و رفراندوم ترسید و اگر مجمع تشخیص مصلحت نتوانست در مورد پالرمو تصمیم‌گیری کند آن را به رفراندوم بگذارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.