ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده مرزبانی کردستان: کسی که از نقطه صفر مرزی تردد کند کولبر نیست مجرم است

فرمانده مرزبانی کردستان گفته زمانی‌که یک قاچاقچی کشته می‌شود، عده‌ای کولبری و دلسوزی و مظلوم‌نمایی‌ را مطرح می‌کنند و می‌خواهند تشکیلات مرزبانی را زیر سؤال ببرند.

کیومرث شیخی، فرمانده مرزبانی کردستان گفته مرزبانی با فعالیت کولبران مخالف نیست اما تابع قوانین، سیاست‌ها و ابلاغیه‌هاست. او نیروی انتظامی با محوریت مرزبانی را پیشتاز کولبری برای مردم حاشیه‌ و مرزنشین خوانده است.

کولبران راه معاش دیگری ندارند - عکس آرشیوی

فرمانده مرزبانی استان کردستان گفته در یک‌ سال ‌و نیمی که تردد کولبران بسته شده، او، نیروی انتظامی ستاد کل و سیاسیون پیشنهاداتی داده‌اند تا جایگزینی برای کولبری ایجاد شود. به گفته شیخی از سال ۱۳۶۹ کولبری با محوریت مرزبانی باز بوده و پس از دستورالعمل‌ها به همان روال ادامه داشته است.

فرمانده مرزبانی استان کردستان در پاسخ به سؤال خبرگزاری تسنیم درباره تیراندازی به کولبران گفته: «در تعابیر اختلافاتی وجود دارد و عده‌ای ‌کولبر را با قاچاقچی یکی محسوب می‌کنند.»

او تاکید کرده کسی که بخواهد از نقطه صفر مرزی و حریم امنیتی مرزی که برایشان در نظر گرفته‌اند تردد کند، دیگر کولبر تلقی نمی‌شود بلکه عابر غیرمجاز (ایرانی) یا متجاوز (اتباع خارجی) تلقی شده و مجرم است.

فرمانده مرزبانی کردستان همچنین گفته:

«زمانی‌که یک قاچاقچی کشته می‌شود، عده‌ای فوراً بحث کولبری و دلسوزی و مظلوم‌نمایی‌هایی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند به‌نوعی تشکیلات مرزبانی را زیر سؤال ببرند که ما ضدمردم هستیم در صورتی‌که این ادعاها کذب است چراکه ما هم انسان و از جنس همین مردم هستیم؛ اگر بحث دلسوزی باشد سوگند می‌خورم اگر خود ما بیشتر از آنها دلسوز نباشیم، کمتر نیستیم و نمی‌خواهیم که خون کسی ریخته شود اما باید این افراد پایبند به قانون باشند.»

شیخی گفته نیروهای مرزبانی در ساعت ۱۲ و یک شب نمی‌توانند قاچاقچی یا غیرقاچاقچی را تشخیص دهند بنابراین با اینکه تمایل به کشته شدن کسی وجود ندارد، شلیک انجام می‌شود.

او گفته: «منتظریم که مجدداً فعالیت کولبری از سر گرفته شود. اگر کولبری در مرز احیا شود مشکلات ما نیز کمتر خواهد شد چراکه جمعیت و ساکنان کنار مرز هم باید امرار معاشی داشته باشند.»

پیش‌تر حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور کولبران را در رده قاچاقچیان قرار داده و گفته بود:

«می‌بینم که متأسفانه مسئولان از لفظ کولبر را استفاده می‌کنند. آنهایی که از مرزهای غیرمجاز عبور می‌کنند دیگر کولبر نیستند، قاچاقچی هستند. قاچاق هم نکند ترددش غیرقانونی است. ما در مناطق مرزی خط قرمز نداریم. هرکس وارد منطقه مرزی شود اخطار می‌دهند و اگر توجه نکرد مورد هدف قرار می‌گیرد.»

«کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. کولبران در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کار می‌کنند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.

در آذر ۹۶ که وزارت کشور کولبری را ممنوع اعلام کرد، قرار شد به کولبران کارت پیله‌وری داده شود اما این وعده‌ها محقق نشده است.

ایران ۷۵ هزار کولبر دارد که ۲۰ هزار نفر آنها در سردشت و پیرانشهر ساکن‌اند.

هرسال صد‌ها نفر از کارگران کولبر جانشان را در مناطق مرزی کردستان از دست می‌دهند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    این چگونه دلسوزی است که شما برای مردم کشورت داری آقای فرمانده؟ با کشتن هر کولبر افراد زیادی بی سرپرست می شوند و در گرسنگی و بحران تا آخر عمرشان بسر خواهند برد. دلسوزی ظاهری شما نوعی مظلوم‌نمایی است تا جنایتهای تان را پوشش دهید. شما به معنی اخص کلام ضدمردم و جنایتکار هستید و جنس شما از جنس خود فروشان به پول و قدرت است. شما دلسوز جیب خودتان هستید و قسم تان با بیرون زدن دم خروس تبدیل به جوکی مسخره و تلخ شده است. شما عادت به ریختن خون دارید و اگر این عادت را ترک کنید در 24 ساعت برکنار شده و شخصی خونریزتر از شما را بجایتان می گمارند. شما بهتر از هر کسی می دانید که در طول 40 سال گذشته کردستان سکوی پرتاب جنایتکارترین شما به مقامهای بالای کشوری و لشکری بوده است. شیخی همچنین گفته که نیروهای مرزبانی در ساعت ۱۲ و یک شب نمی‌توانند قاچاقچی یا غیرقاچاقچی را تشخیص دهند!! سؤال: با فرض محال اینکه شما دروغگو نیستنید، و با فرض اینکه اخبار کشته شدن دهها نمونه از کولبران از فاصله نزدیک (بعضی از کولبران با دستان بسته در فاصله چند متری با گلوله کشته شده اند) منتشر نشده است. اما آیا شما دوربین دید در شب ندارید؟ آیا شما فرق بین انسان و حیوان را هم نمی دانید که حیوانات بی گناه را به گلوله می بندید. آیا آن کولبری که زیر آتش تو قرار گرفته نمی داند که اگر کج بجنبد، آبکش خواهد شد؟ دهها بار گزارش شده که شما در کمین‌هایتان بدون هرگونه اخطاری کولبران را زیر رگبار گرفته اید، با تفنگهای دوربین دار آنها را در روز روشن شکار می کنید. بله آقای فرمانده شما در پایگاههایتان مردم کشورتان را شکار می کنید، سرتان را بالا بگیرید که در قرن 21 شما فرمانده گروه زامبی های شکارچی انسانید.

  • صدیق

    چند نکته در صحبتهای کیومرث شیخی، فرمانده مرزبانی کردستان وجود دارد که ایشان باید بالاخره روزی (که آن روز بسیار نزدیک است) پاسخگوی خانواده خود، مردم ایران و خدای خود باشند. ایشان در پاسخ به سؤالی درباره تیراندازی به کولبران گفته: «در تعابیر اختلافاتی وجود دارد و عده‌ای ‌کولبر را با قاچاقچی یکی محسوب می‌کنند.»!! سؤال: در کجای قوانین نوشته شده که مجازات قاچاقچی تیر مستقیم است؟ آیا فردی که قاچاق بهمراه دارد باید با رگبار مسلسل و سلاح های دوربین دار کشته شود؟ شیخی در بخشی دیگر از صحبتهایش مردم خود را بدلیل عبور از مرز و یافتن لقمه نانی عابر غیرمجاز یا متجاوز تلقی کرده و مجرم دانسته!!! سؤال: آیا تلقی شما ملاک قانون است آقای فرمانده؟ برای مثال تلقی من از شما یک خود فروش خائن به کشور و مردم، جنایتکار، دروغگو و ترسو است، که فقط بروی مردم بی دفاع کشورش اسلحه می کشد. این تلقی من است اما روزی که شما را به یک دادگاه کشاندم، آنروز تلقی من باید توسط دادگاهی عادل به واقعیت نزدیک شود. شما در سال گذشته با تلقی غلط دست به کشتار بیش از هفتاد کولبر زده‌اید. بالاخره کجای کار شما قرار است به این نتیجه برسید که تلقی شما اشتباه بوده و این کولبران بی دفاعند که توسط شما زامبی ها کشته شده اند؟

  • کارو

    چیزی به نام کولبری وجود ندارد. این یک جور نسلکشی سیستماتیک است. تفاوت آن با نسلکشی کلاسیک در این است که در دو مرحله انجام می شود: مرحلۀ نخست تحریم اقتصادی شهرها و مناطق کوردنشین که کوردها را وادار میکند به حمالی کردن و عبر روزانه از مرز برای حمل بار روی بیاورند، و مرحلۀ دوم کشتن فله ای آنان در مرزها به جرم عبور از مرزها. این یک نسلکشی حساب شده و سیستماتیک است که با برنامه ریزی رژیم سرمایه داری ناسیونالیستی-اسلامی ایران انجام می شود و هدف آن نابود کردن خلق کورد است. اگر مرگ و سرکوب سیستماتیک دراویش گنابادی را در ایران «مرگ شهری» نامیدند، وضعیت کولبران کورد را باید «کشتار کوهستانی» و وضعیت کل مردم کورد را باید «مرگ کوهستانی» بنامند.

  • مهربان

    باین بخت برگشته ها شغل و وسیله امرار معاش بدین تا ابرومندانه در کنار خانواده هایشان زندگی بی دقدقه داشته باشند و بکار کولبری و باعتبار شما "قاچاق" تن در ندهند. در چنین صورتی هم شماهای نوعی مجبور نیستید برای این زحمتکشان محروم و بخت برگشته اشک تمساح بریزید.