ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناتو اوضاع افغانستان پس از خروج آمریکا را بررسی می‌کند

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو می‌خواهند درباره آینده عملیات خود در افغانستان و چگونگی حضور نظامی در این کشور به‌منظور پیشبرد مذاکرات سیاسی و پایان بخشیدن به جنگ گفت‌وگو کنند.

وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست ویژه‌ای قصد دارند درباره آینده نیروهای خود در افغانستان گفت‌وگو کنند. آن‌ها با توجه به احتمال خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، ادامه مذاکرات صلح و چشم‌انداز پایان جنگ در این کشور، مذاکره خواهند کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

به‌گزارش آسوشیتدپرس، اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو درباره افغانستان پنج‌شنبه ۲۵ بهمن / ۱۴ فوریه برگزار خواهد شد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طولانی‌ترین حضور نظامی ایالات متحده در یک کشور خارجی به تنگ آمده و قصد دارد نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند. از این رو ناتو نیز در مورد چگونگی ادامه فعالیت‌های نظامی خود در افغانستان می‌بایست تصمیم‌های تازه‌ای بگیرد.

حدود ۱۴ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان به‌سر می‌برند که حدود نیمی از آن‌ها در چارچوب ناتو و بقیه در عملیات مبارزه با تروریسم شرکت دارند.

اگر آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج کند برخی از کشورهای عضو ناتو، از جمله آلمان نمی‌توانند در افغانستان بمانند زیرا حضور این نیروها به پشتیبانی هوایی آمریکا وابسته است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو چهارشنبه ۲۴ بهمن / ۱۳ فوریه اعلام کرد که تاکنون هیچ تصمیمی در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان گرفته نشده است اما اعضای ناتو تلاش‌ می‌کنند در این زمینه به یک توافق دست یابند.

استولتنبرگ گفت نقش ناتو در افغانستان فراهم‌سازی شرایط برای یک راه حل سیاسی است و ناتو برای همیشه در افغانستان حضور نخواهد داشت.

استولتنبرگ همچنین از تماس‌های ناتو با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان خبر داد و افزود: «او در هفته‌های اخیر سه بار هم‌پیمانان ناتو را درباره تلاش‌ها برای رسیدن به توافق با طالبان آگاه ساخته است.»

زلمی خلیل‌زاد در ماه‌های اخیر چهار بار مذاکره با طالبان و کشورهای مختلف را به پیش برده تا به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان پایان دهد. او پنجمین دور سفرهای خود را از ۱۰ تا ۲۸ ماه فوریه (۲۱ بهمن تا ۹ اسفند) آغاز کرده و در این مدت از بلژیک، آلمان، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان، دیدار خواهد کرد.

استولتنبرگ گفت هم‌پیمانان ناتو با هم به افغانستان رفته‌اند و درباره ادامه حضور خود در افغانستان نیز با هم و با افغان‌ها تصمیم خواهند گرفت.

ناتو در حال حاضر ۶ هزار نظامی در افغانستان دارد که در کنار نظامیان آمریکایی مشغول آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای افغان هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.