ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام پیروزی نیروهای دموکراتیک سوریه بر داعش به تأخیر افتاد

ستیزه‌جویان داعش در حوالی «بغوز» صدها غیر نظامی را از پناهگاه‌های خود بیرون آورده‌اند. یک سپر انسانی در برابر حملات نیروهای ائتلاف در استان دیرالزور سوریه.

بقایای گروه دولت اسلامی (داعش) باریکه‌ای در شرق فرات را هنوز در تصرف خود دارد. نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که ستیزه‌جویان داعش در حوالی «باغوز» صدها غیر نظامی را از پناهگاه‌های خود بیرون آورده‌اند. به این ترتیب آخرین مرحله عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه با برخورداری از پشتیبانی هوایی ارتش آمریکا کند شد.

۱۲ فوریه ۲۰۱۹: گروهی از غیرنظامیان در حومه بغوز در شرق فرات در استان دیرالزور سوریه

روز گذشته نیروهای دموکراتیک سوریه «اس دی اف» با حمایت ارتش آمریکا موفق شدند دو شهرک شجله و باغوز در شرق فرات در مرز سوریه با عراق را از کنترل بقایای ستیزه‌جویان داعش خارج کنند. صدها نفر به اسارت درآمدند. از جمله زنان داعشی و کودکان آن‌ها که اغلب دارای تابعیت فرانسه، کانادا و بریتانیا هستند. در مجموع بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان این مناطق در استان دیرالزور محل سکونت خود را ترک کرده‌اند. انتظار می‌رفت که به زودی نیروهای دموکراتیک سوریه پیروزی خود بر بقایای داعش را اعلام کنند. جمعه ۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن عدنان عفرین، یکی از سخنگویان ائتلاف نظامی در شرق فرات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ستیزه‌جویان داعش صدها نفر از غیرنظامیان، از جمله بسیاری از زنان و کودکان را از پناهگاه‌های خود خارج کرده‌اند با این هدف که عملیات نیروهای ائتلاف متوقف شود:

«ما غافلگیر شدیم. فکر نمی‌کردیم که تعداد غیر نظامیان به این حد باشد. احتمالاً آن‌ها اعضای خانواده داعشی‌ها هستند. اما ما نمی‌خواهیم در این باریکه حمام خون به راه بیندازیم.»

نیروهای دموکراتیک سوریه با برخورداری از پشتیبانی هوایی ارتش آمریکا از سه سو شرق فرات را محاصره کرده‌اند. آخرین بقایای داعش در روستاهای اطراف شهرک باغوز مستقر شده‌اند. با پاکسازی این منطقه از بقایای داعش، رسماً خلافت اسلامی در سوریه به پایان می‌رسد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که هنوز معلوم نیست که آیا در بین خانواده‌های داعشی عده‌ای از زنان اسیر هم حضور دارند. عدنان عفرین به آسوشیتدپرس گفت:

«ما می‌خواهیم همه زندانیان و اسیران را نجات دهیم. اما اطلاعاتمان کافی نیست. ممکن است این زندانیان و اسیران در بین غیرنظامیان باشند یا در پناهگاه‌هایی آنها را مخفی کرده باشند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. اما خروج نظامیان آمریکا به بعد از پیروزی بر بقایای داعش در خاک سوریه موکول شد. ابتدا قرار بود ارتش ترکیه این وظیفه را به عهده گیرد اما ایالات متحده آمریکا موافقت نکرد.

مصطفی بالی، یکی دیگر از سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه گفته است که در دو روز گذشته صدها تن از زنان و کودکان ستیزه‌جویان داعش خود را تسلیم کردند. برخی از زنان در اثر اصابت گلوله مجروح شده‌ بودند:

«آن‌ها چاره دیگری هم نداشتند. یا می‌بایست تسلیم می‌شدند یا می‌مردند.»

بسیاری از این زنان تابعیت فرانسه، بریتانیا و کانادا را دارند. آن‌ها در اردوگاهی در شرق سوریه اسکان داده شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که آب و غذای کافی در این اردوگاه وجود ندارد. برخی از زنان نیز باردارند.

همزمان با این تحولات، پس از برگزاری نشست سه‌جانبه رئیسان جمهور روسیه، ترکیه و ایران در شهر سوچی، روسیه نیز در تدارک عملیاتی برای پاکسازی استان ادلب در شمال سوریه از شورشیان مسلح تحریر الشام است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شنبه ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کند. در سومین و آخرین روز کنفرانس پانلی هم به گفت‌وگو درباره بحران سوریه اختصاص داده شده.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.