ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا هزار نفر از نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند

بهینه‌سازی و ساده‌سازی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان و قائل شدن یک نقش نطارتی برای آنان دور از کانون بحران در دستور کار وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته است.

در حالی‌که مذاکرات صلح در افغانستان هنوز به نتیجه نرسیده است، ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که انتظار می‌رود ارتش آمریکا شمار نظامیان این کشور در افغانستان را کاهش دهد. بهینه‌سازی و ساده‌سازی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان و قائل شدن یک نقش نطارتی برای آنان دور از کانون بحران در دستور کار وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته است.

نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان ـ عکس از آرشیو

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه جاری میلادی در سخنانی در کنگره این کشور از قصد خود برای کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان، همزمان با پیشرفت در مذاکرات با طالبان خبر داده و گفته بود: «کشور‌های بزرگ، درگیر جنگ‌های بی‌پایان نمی‌شوند.»

جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا گفته است که تصمیم برای کاهش حدود ۱۴ هزار نظامی این کشور در افغانستان با مذاکرات صلح با طالبان ارتباطی ندارد.

او گفت این تصمیم در راستای تلاش‌های اسکات میلر، ژنرال آمریکاست که سپتامبر گذشته برای بهینه‌سازی منابع آمریکا در افغانستان روی کار آمد.

ووتل در جریان سفرش به عمان گفت: «این کاری است که او پس از پذیرش مسئولیت خود آغاز کرده و می‌خواهد منابع‌مان را کارآمدتر و مؤثرتر کند.»

تصمیم میلر نشان‌دهنده تغییراتی است که پس از سال‌ها مشاهده می‌شود. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تلاش می‌شد تا خروج نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان کند و یا متوقف شود.

مشخص نیست که کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان تا چه حد میسر است. وزارت دفاع آمریکا شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را حدود ۱۴هزار نفر اعلام کرده اما در همان حال یادآوری کرده که ممکن است تعداد نیروهای نظامی مستقر در افغانستان متغیر باشد.

یک دیپلمات بلندپایه غربی که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت: «واضح است که تمایل عمومی میلر به بهینه‌سازی و ساده‌سازی در حال حاضر بر شمار سربازان تأثیر می‌گذارد.»

جوزف ووتل در سفرش به عمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا ژنرال میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان برای «بهینه‌سازی» این نیروها  بیش از یک‌هزار سرباز را از افغانستان خارج می‌کند، گفت: « او احتمالاً چنین خواهد کرد».

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا افزود برخی نیروها در نقاط دورتر مستقر خواهند شد و از دور بر جنگ نظارت خواهند کرد و این آسیب‌رسانیِ طولانی‌ترین حضور آمریکا در یک جنگ را کاهش خواهد داد.

هزینه‌ها به طور فزاینده‌ای محور مذاکرات کابل و واشنگتن بوده است. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به‌تازگی نامه‌ای به ترامپ نوشت و به او پیشنهاد کاهش هزینه‌های ایالات متحده در افغانستان را داد.

رؤیا رحمانی، سفیر افغانستان در واشنگتن گفت: «چگونگی انجام این کار به‌شکل موثر، موضوعی است که ما به مدت طولانی درباره آن تلاش می‌کنیم.»

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در دومین روز نشست خود در بروکسل اوضاع افغانستان را بررسی و بر ادامه پشتیبانی‌های مالی و آموزشی از نیروهای امنیتی افغانستان تأکید کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک نشست خبری در پایان نشست دو روزه وزیران دفاع ناتو تأکید کرد که مأموریت در افغانستان هنوزهم یک اولویت ناتو است.

او گفت: «اوضاع در افغانستان همچنان سخت است اما ما شاهد روند جاری صلح در این کشور هستیم. مأموریت پشتیبانی قاطع ما برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دارد تا این نیروها با هراس‌افکنی بجنگند و شرایط برای صلح فراهم شود.»

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در ماه‌های اخیر چهار بار مذاکره با طالبان و کشورهای مختلف را به پیش برده تا به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان پایان دهد. او پنجمین دور سفرهای خود را از ۱۰ تا ۲۸ ماه فوریه (۲۱ بهمن تا ۹ اسفند) آغاز کرده و در این مدت از بلژیک، آلمان، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان، دیدار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.