ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌و‌گوی مکرون و پوتین درباره وضعیت «بسیار وخیم» سوریه

همزمان با اعلام پیشروی در نبرد نهایی علیه داعش، یک افسر فرانسوی حاضر در میدان پس از اعتراض شدید به نحوه اجرای عملیات ائتلاف بین‌المللی با مجازات احتمالی روبه‌رو شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین،‌ همتای روسی او درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌و‌گو کردند. پوتین بار دیگر نسبت به استفاده شورشیان در استان ادلب از سلاح‌های شیمیایی هشدار داده است. عملیات نظامی نهایی نیروهای تحت حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در شرق سوریه رو به پایان است. یک ژنرال فرانسوی پس از اعتراض به نحوه اجرای این عملیات و آنچه او «بی‌توجهی به جان غیرنظامیان» خوانده بود، از کار معلق شد.

دیدار پوتین و مکرون در مسکو، ژوئیه ۲۰۱۸ ــ عکس از آرشیو

بر اساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، مکرون و پوتین شنبه ۱۶ فوریه درباره وضعیت «بسیار وخیم» سوریه رایزنی کردند. مکرون در این دیدار هدف فرانسه را تمرکز بر جنگ با داعش، محافظت از غیرنظامیان و «دسترسی کامل،‌ امن و بی‌دردسر جمعیت‌های غیرنظامی به کمک‌های انسان‌دوستانه»‌ خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون وضعیت سوریه را عامل «تهدیدهای جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» توصیف کرده است. پاریس خواهان راه‌حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل است که «اصلاحات در قانون اساسی از جمله برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه را در بر داشته باشد».

پاسخی به رسوایی؟

رئیس‌جمهوری فرانسه در حالی بر حفاظت از غیرنظامیان در رایزنی‌ها با پوتین تأکید کرده که ارتش این کشور درگیر یک رسوایی است.

سرهنگ فرانسوا لگریه،‌ فرمانده نیروهای توپخانه فرانسه که از اکتبر گذشته از نیروهای دموکراتیک سوریه پشتیبانی می‌کنند، در مقاله‌ای در «نشنال دیفنس رویو» به تندی از نحوه اجرای عملیات علیه داعش انتقاد کرد.

او نوشت که تمرکز نیروهای ائتلاف بر کاهش تهدیدهای موجود علیه خود آنها بوده است و این موضوع تلفات غیرنظامیان و میزان تخریب مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها را به شدت افزایش داده است:

«بله، در نبرد هجین دست‌کم روی زمین پیروز شدیم، اما با خودداری از عملیات زمینی مدت جنگ را بی‌دلیل افزایش دادیم و به افزایش شمار فزاینده کشته‌ها در میان جمعیت کمک کردیم. ما زیرساخت‌ها را به شدت تخریب کردیم و به جمعیت آنجا تصویر تهوع‌آوری از آزادسازی به سبک غربی ارائه دادیم که پشت سرش بذرهای یک شورش قریب‌الوقوع خصمی دیگر را برجای می‌گذارد».

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مقاله لگریه مقام‌های فرانسوی را تنها ساعاتی پیش از اعلام پیش‌بینی‌شده پیروزی ائتلاف بر داعش «سراسیمه و آشفته» کرده است. سرهنگ منتقد در مقاله‌اش می‌نویسد: «ما به هیچ وجه برنده جنگ نشدیم، زیرا فاقد سیاست واقع‌بینانه و ماندگار و یک استراتژی مناسب هستیم».

پاتریک استایگر، سخنگوی ارتش فرانسه اعلام کرده که مجازاتی علیه لگریه در نظر گرفته خواهد شد. مقاله او شنبه از وب‌سایت حذف شد.

پیروزی نهایی بر داعش؟

مکرون در حالی درباره وضعیت «بسیار وخیم» سوریه هشدار داده که آمریکا در پی تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهایش از آن کشور تبلیغات زیادی درباره پیروزی نهایی بر داعش انجام داده است.

هجین پس از پایان جنگ با داعش ــ عکس:‌AFP

رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه گفته بود که طی ۲۴ ساعت آینده خبرهای خوبی درباره جنگ با داعش اعلام خواهد شد. اعلام پیش‌بینی‌شده پیروزی بر این گروه بنیادگرای اسلامی اما به تأخیر افتاده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه (ق س د)، ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) در حال انجام آخرین عملیات علیه داعش در شرق سوریه هستند.

نیروهای کرد که رهبری نبرد علیه داعش بر زمین را برعهده دارند، شنبه اعلام کردند که در آستانه پیروزی کامل قرار دارند. ژیا فرات، فرمانده عملیات علیه داعش اعلام کرد که «طی چند روز آینده خبرهای خوب درباره پایان نظامی داعش را به دنیا خواهیم داد.»

مسأله سلاح‌های شیمیایی

ولادیمیر پوتین در رایزنی‌های شنبه با مکرون همچون همتای فرانسوی‌اش بر یافتن راه‌حل سیاسی در بحران سوریه تأکید کرده است.

اما همزمان با جنجال‌ها درباره عملیات نهایی علیه داعش در شرق سوریه، رئیس‌جمهوری روسیه درباره استفاده شورشیان در ادلب از سلاح‌های شیمیایی هشدار داده است.

رژیم بشار اسد، رئیس دولت دمشق بارها پیش از این به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان متهم شده. روسیه و ایران، متحدان کلیدی اسد همراه با دمشق این اتهام‌ها را رد کرده‌اند و شورشیان را به استفاده از تسلیحات شیمیایی برای صحنه‌سازی متهم می‌کنند.

ادلب آخرین استان تحت کنترل شورشیان است و اکنون با میانجیگری ترکیه، آتش‌بس شکننده‌ای در آنجا حاکم است. ترکیه و دولت‌های غربی اما هنوز نگران حمله ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه به آخرین پایگاه شورشیان هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.