ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشجویان غیر ایرانی در ایران با نژادپرستی و افسردگی روبه‌رو هستند

دانشجویان غیر ایرانی در ایران احساس امنیت نمی‌کنند و به‌دلیل بالا بودن حساسیت بر روی آن‌ها در برخی محیط‌ها، با مشکلات ریشه‌ای‌تری چون نژادپرستی و افسردگی ناشی از عدم تطابق با شرایط روبه‌رو هستند

یکی از مدیران دانشگاهی ایران می‌گوید با وجود سیاست های کلی وزارت علوم مبنی بر بین المللی شدن دانشگاه‌ها، تحقیقات در زمینه تحصیل دانشجویان خارجی نشان می‌دهد که آن‌ها با چالش‌هایی چون افسردگی و مشکلات مالی مواجه هستند. به‌گفته او بسیاری از این دانشجویان که ملیت افغانستانی دارند، از افغان ستیزی و بی احترامی شکایت دارند.

هزاران دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند.

به‌ گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایرنا) پریچهر حناچی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه الزهرا تهران به تحقیقات انجام‌شده در تهران اشاره کرده و گفته است: « در سال‌های ۹۲ و ۹۳ تحقیقاتی روی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و علوم پزشکی صورت گرفت و مشخص شد از نژاد پرستی، افغان ستیزی و بی احترامی شکایت داشتند».

پیش از این مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرده بود نیم درصد (۲۱هزار و ۵۰۰ نفر) از جمعیت دانشجویان در ایران «غیر ایرانی» هستند که به گفته او عمدتا به کشورهای «محروم» منطقه مربوط می‌شوند.

پریچهر حناچی عمده مشکلات دانشجویان غیر ایرانی را مسائلی چون تفاوت فرهنگی و زبانی، استرس ناشی از مسائل مالی، متفاوت بودن نظام آموزشی، نامناسب بودن تدریس استادان برای این دانشجویان، رفتار نامناسب استادان، مشکلات مرتبط با نامناسب بودن کتاب‌های درسی عنوان کرد. به گفته حناچی این مشکلات منجر به عدم موفقیت آن‌ها در تحصیل در دانشگاه‌های ایران می‌شود. او در ادامه گفت که دانشجویان غیر ایرانی در ایران احساس امنیت نمی‌کنند و به‌دلیل بالا بودن حساسیت بر روی آن‌ها در برخی محیط‌ها، با معضلات ریشه‌ای‌تری چون نژادپرستی و افسردگی ناشی از عدم تطابق با شرایط روبه‌رو هستند که در مورد دانشجویان افغانستانی به شکل افغان‌ستیزی خود را نشان می‌دهد.

در حالی‌که مسئولان ایران تلاش می‌کنند تا به دانشگاه‌های ایران وجه بین‌المللی ببخشند، مهاجران افغانستانی در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی امکان انتخاب ندارند. این مهاجران در رشته‌هایی که اجازه تحصیل دارند باید شهریه‌های سنگینی بپردازند.

طبق آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود ۱۲ هزار دانشجوی افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند که حدود ۱۰ هزار نفر از آن‌ها از طریق کنکور وارد دانشگاه شدند. در واقع این دانشجویان ساکن ایران و در سیستم آموزشی ایران تحصیل کردند و سپس وارد دانشگاه شدند. با اینکه بسیاری از آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند و درآمد ریالی دارند، باید شهریه را به دلار بپردازند و توانایی مالی آن‌ها نیز تحت نوسانات ارزی در ایران قرار دارد. افزون براین، مواجه مهاجرین کشورهای همسایه با معضل نژادپرستی در ایران تنها به دانشگاه‌های ایران محدود نمی‌شود. بسیاری از مهاجرین افغان به‌رغم تولد یا اقامت طولانی در ایران با تبعیض‌های گوناگون در مراحل مختلف تحصیل و کار رو به رو هستند و در برخی شهرها از تحصیل کودکان آن‌ها جلوگیری می‌شود. اقامت آن‌ها در برخی استان‌ها ممنوع است و بسیاری از آن‌ها اجازه سفر به مناطق مختلف ایران را ندارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    افغانستان بخشی از خراسان بزرگ و مانند ایران امروزی قسمتی از فلات ایران است. بقول محمدرضا شاه، مردم افغانستان بیگانه نیستند. گرچه برخی برادران پشتو هم کم لطفی هایی میکنند.در هر حال رفتار ناآگاهانه ی عده ای نباید به همگان نسبت داده شود.

  • امیرعلی

    من از همه مهمان های خارجی ما که مورد بی احترامی قرار گرفته اند عذرخواهی می کنم. این حکومت در ۴۰ سال اخیر همه را وحشی بی ادب و عاری از فرهنگ کرده‌است.

  • کارو

    پاسخ به «یک امیدوار»: تاریخ ان کشوری که بدان پا گذاشته را بخوان. نژادپرستی در همانجا بتئوریزه شده و به بقیۀ جهان صادر شد. ضمن اینکه وجود نژادپرستی، ستم یا هر امر نامطلوب در یک نقطه از جهان، وجود آن در سایر نقاط جهان را مشروعیت نمی بخشد.

  • یک امیدوار

    نژاد پرستی محکوم . ولی من هم که در آلمان زندگی میکنم والا هم نژادپرستی میبینم و هم افسرده هستم.