ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: حوثی‌های یمن بندر الحدیده را ترک می‌کنند

فقط چند روز بعد از گفت‌وگوی وزیران خارجه بریتانیا و ایران، شورشیان حوثی با نمایندگان دولت یمن به توافق رسیدند. سازمان ملل استقبال کرده است.

نمایندگان دولت یمن و شورشیان حوثی توافق کردند که شورشیان، بندر الحدیده را بر اساس توافق صلح سوئد ترک کنند. سازمان ملل استقبال کرده است.

بندر الحدیده از سال ۲۰۱۴ در دست شیعیان حوثی مورد حمایت ایران است.

بر اساس توافقی که در نشست چندجانبه صلح یمن در ریمبو سوئد در دسامبر 2018 حاصل شد، شورشیان حوثی متعهد شدند بندر الحدیده را ترک کنند و تأمین امنین بندر را به نیروهای امنیتی محلی بسپرند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل شخصاً در مذاکرات ریمبو سوئد حضور داشت. با این حال به این توافق عمل نشد.

شامگاه گذشته سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سرانجام بعد از دو روز گفت‌وگو، طرفین درگیری‌ها در الحدیده بر سر عقب‌نشینی شورشیان حوثی در دو مرحله به توافق رسیدند. ژنرال میشائیل لولسگارد از فرماندهان ارتش دانمارک هدایت مذاکرات الحدیده را به عهده داشت.

سازمان ملل اعلام کرد که شورشیان حوثی در وهله اول از بندر الحدیده، صلیف و رأس عیسی خارج می‌شوند. بر اساس توافق صلح در ریمبو سوئد قرار بود تا ۱۸ دسامبر حوثی‌ها از نقاط یاد شده خارج شوند اما خروج آنان به دلیل نقض آتش‌بس از هر دو سو به تعویق افتاد.

بعد از خروج حوثی‌ها از بندر الحدیده، این بندر استراتژیک به منطقه غیرنظامی تبدیل خواهد شد اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

بر اساس توافق سوئد طرفین درگیری نسبت به موارد زیر متعهد شده‌اند: آتش‌بس در بندر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی، بنادر اطراف آن، گسترش حضور سازمان ملل در الحدیده و بنادر فوق، تعهد طرف‌های درگیری به عدم ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به الحدیده، تسهیل رفت و آمد غیرنظامیان و عبور کالاهای مورد نیاز، گشودن گذرگاه‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، سپردن کلیه درآمدهای بنادر فوق به بانک مرکزی یمن، پایان دادن به حضور نظامی در شهر الحدیده، خنثی‌سازی مین‌های کارگذاری‌شده در شهر و بندر الحدیده، خروج شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای دولتی از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی در مدت ۲۱ روز با نظارت بین‌المللی.

یکی از موضوعات جانبی کنفرانس لهستان که هفته گذشته با موضوع امنیت و صلح در خاورمیانه برگزار شد، یمن بود. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا گفته بود:

«با ظریف مفصل درباره یمن صحبت کرده‌ام. تعهدات گرفتیم و الان می‌خواهیم عملی شود و حوثی‌ها بندر الحدیده را ترک کنند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اما در واکنش به سخنان وزیر خارجه بریتانیا گفته است:

« ایران هیچگونه تعهدی به هیچ طرف و کشوری درباره یمن نداده و هیچگونه دخالتی در امور یمن نداشته و ندارد.»

سازمان ملل اعلام کرده که دور بعدی مذاکرات بین نمایندگان دولت یمن و شورشیان حوثی بر سر تخلیه بندر الحدیده و ایجاد منطقه غیرنظامی در این بندر هفته آینده آغاز خواهد شد.

ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن که با گرسنگی و وبا و قحطی درگیرند به این توافق و ارسال کمک‌های سازمان ملل از طریق بندر الحدیده بستگی دارد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته هشدار داده بود که گندم‌‌ها در سیلوهای الحدیده در ال پوسیدن‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.