ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر علوم: دو دانشگاه به‌دلیل فعالیت‌های هسته‌ای تحریم شده‌اند

وزیر علوم جمهوری اسلامی اعلام کرد که کشورهای خارجی دو دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف را «به دلیل فعالیت‌های علمی در عرصه انرژی هسته‌ای» تحریم کرده‌اند و او در پی رفع این تحریم‌هاست.

به‌گفته وزیر علوم جمهوری اسلامی، کشورهای خارجی دو دانشگاه ایران را به‌دلیل فعالیت‌های هسته‌ای تحریم کرده‌اند. او این تحریم‌ها را نتیجه یک «سوء تفاهم» دانست و گفت در جهت حل آن تلاش می‌کند.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، دوشنبه ۲۹ بهمن گفت:

«یک سوءتفاهمی بین مراکز بین‌المللی و دانشگاه‌های ما اتفاق افتاده مبنی بر این‌که هر دانشگاه داخلی ایران که در زمینه فیزیک هسته‌ای فعالیت کرده و یا مقالاتی را چاپ کرده باشد که نشان از یک دستاورد خوب علمی باشد، به دلیل سوءظنی که مقامات این کشورها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند، کشورمان را در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار داده‌اند. در حال حاضر دو دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی به دلیل همین سوء ظن مورد تحریم خارجی قرار گرفته‌اند که امیدوار هستیم تحریم دانشگاه‌های کشور از سوی کشورهای خارجی رفع شود.»

وزیر علوم اشاره‌ای نکرد که این دو دانشگاه را در حال حاضر کدام کشورها تحریم کرده‌اند، با این حال غلامی با اشاره به سفر اخیرش به اروپا در جریان سومین نشست کارگروه همکاری‌های علمی و فن‌آوری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، گفت در این سفر رایزنی‌هایی در مورد رفع این تحریم‌ها انجام داده و توضیح داده است که دانشگاه‌های ایران «به‌دنبال فعالیت علمی برای استفاده دستاوردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای هستند».

این دو دانشگاه و همچنین دانشگاه تهران در تحقیقات هسته‌ای ایران شرکت دارند. پیش از این در شهریورماه سال جاری علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه ایران از بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از چند دانشگاه در چارچوب تعهدات جمهوری اسلامی به پروتکل الحاقی سخن گفته بود. به‌گفته صالحی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «در جایی که مواد هسته‌ای پیدا کند آن‌جا را به‌ عنوان یک مرکز هسته‌ای تلقی می‌کند. مواد هسته‌ای را هم تعریف و مشخص کرده و می‌گوید جایی که این مواد وجود داشته باشد از دید مقررات آژانس، آن‌جا یک مرکز هسته‌ای به شمار می‌آید».

صالحی به همه دانشگاه‌های کشور توصیه کرد که اگر «مقداری جزئی مواد هسته‌ای» دارند آن مواد را به سازمان انرژی اتمی انتقال دهند.

به‌گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آژانس از مقاله‌های چاپ شده برخی از استادان دانشگاه‌ها متوجه فعالیت‌ها در چرخه سوخت می‌شود و اگر دانشگاهی در چرخه سوخت کار کند و سازمان انرژی اتمی این موضوع را به اطلاع آژانس نرسانده باشد، براساس پروتکل الحاقی آژانس مجاز است، چون آن مقاله را در نشریات بین‌المللی دیده و در اظهارنامه‌های سازمان انرژی اتمی ایران هم اعلام نشده، برود و آن مکان را مورد بازرسی قرار دهد.

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه بهشتی ۴ شهریورماه سال جاری از رفع تحریم‌های دانشگاه‌های بهشتی و صنعتی شریف خبر داده و گفته بود این دو دانشگاه «جزء آن ۸۰۰ مؤسسه‌ای هستند که اسامی آن‌ها ذیل برجام ارائه شده و در مسیری که قرار است طی شود، مسئله تحریم آن‌ها حل می‌شود.»

این در حالی است که محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خردادماه گذشته اعلام کرده بود که این دانشگاه از دوران قبل از برجام تا امروز در تحریم است. او گفته بود این دانشگاه به همراه وزارت امور خارجه ایران همچنان در مذاکرات خود پیگیر رفع این موضوع هستند تا از این طریق دانشگاه از تحریم خارج شود.

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر ۱۱ آبان امسال درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا بر عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور گفته بود:

«تاکنون این تحریم‌ها هیچ اثری بر کشور و دانشگاه‌های ما نداشته و نخواهد داشت.»

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز ۱۳ آبان سال جاری گفته بود: ‌

«یکی از اهداف اعمال تحریم علیه ایران قطع ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های این کشور در عرصه جهانی است.»

سپاه پاسداران نیز بارها از همکاری دانشگاه‌های ایران در برنامه موشکی جمهوری اسلامی و توسعه آن خبر داده است. برنامه موشکی ایران هم از جمله مسائل مورد انتقاد آمریکا و کشورهای اروپایی است. این کشورها معتقدند برنامه موشکی ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه می‌شود و جمهوری اسلامی باید آن را متوقف کند. آن‌ها معتقدند موشک‌های بالستیک ایران قادر به استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای هستند. ایران اما می‌گوید به برنامه موشکی خود همچنان ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.