ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: آمریکا نه نگران حقوق بشر است، نه نگران برنامه هسته‌ای ایران

کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا از مذاکرات دولت ترامپ بر سر فروش رآکتورهای هسته‌ای به عربستان پرده برداشته. وزیر خارجه ایران آمریکا را به ریاکاری متهم کرده.

کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا در یک گزارش ۲۴ صفحه‌ای اعلام کرده که چندین نفر از اعضای کنونی و سابق دولت ترامپ تلاش کردند با وجود منع قانونی و مخالفت شورای امنیت ملی آمریکا، تجهیزات لازم برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای را در اختیار عربستان سعودی قرار دهند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به این گزارش گفت: آمریکا نه نگران حقوق بشر است، نه نگران برنامه هسته‌ای ایران.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران چهارشنبه ۲۰ فوریه/ ۱ اسفند در واکنش به گزارش الیجا کامینگز، رئیس دموکرات کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا درباره مذاکرات مقامات دولت ترامپ بر سر فروش رآکتورهای هسته‌ای به عربستان سعودی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت:

«هر روز آنچه برای ما همیشه روشن بود، برای جهان روشن‌تر می‌شود: نه حقوق بشر و نه برنامه‌ هسته‌ای نگرانی واقعی ایالات متحده نیستند. اول یک روزنامه‌نگار قطعه‌قطعه‌شده و اکنون فروش غیرقانونی فن‌آوری هسته‌ای به عربستان سعودی به‌طور کامل ریاکاری آمریکا را افشا می‌کنند.»

— Javad Zarif (@JZarif) February 20, 2019

ظریف به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ۲ اکتبر سال گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول اشاره می‌کند. خاشقجی از منتقدان دستیابی عربستان به فن‌آوری هسته‌ای بود.

محمد جواد ظریف هفته گذشته در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در بخشی از گفت‌و‌گو با لیز دوست خبرنگار بی بی سی درباره بازداشت فعالان محیط زیست بدون پاسخگویی مسأله قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه را مطرح کرده بود. خبرنگار بی بی سی از او خواست موضوعات مختلف را با هم درنیامیزد. ظریف هم با فریاد گفت:

«چرا و به چه دلیلی شما (کشورهای غربی) همچنان به عربستان سعودی سلاح می‌فروشید. نگویید اروپایی‌ها سرمایه‌گذاری نمی کنند چون نگران وضعیت حقوق بشرند، آنها در عربستان سرمایه‌گذاری کردند، صادق باشیم. من خودم استاد حقوق بشر هستم.»

مقامات دولت ترامپ نوامبر/ آذر سال گذشته به نمایندگان کنگره آمریکا درباره توافق احتمالی فروش فناوری رآکتور هسته‌ای به عربستان سعودی بر اساس قرارداد موسوم به قرارداد ۱۲۳ توضیحاتی داده بودند.

قرارداد ۱۲۳ توافق‌نامه‌ای است که به شرکت‌های آمریکایی اجازه مشارکت در برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان را خواهد داد. ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده بعد از سفری که سال گذشته به عربستان سعودی انجام داد، از آغاز مذاکرات بر سر قرارداد ۱۲۳ خبر داده بود. کره جنوبی، چین و روسیه بر سر ساخت رآکتورهای هسته‌ای در عربستان با ایالات متحده آمریکا رقابت می‌کنند. در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز، آمریکا با این کشورها بر سر فروش فن‌آوری هسته‌ای در رقابت بود.

روز گذشته واشنگتن‌پست گزارش داده بود که ژنرال اچ آر مک‌مستر، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و چند تن از مقامات بلندپایه کاخ سفید خواهان توقف مذاکرات درباره فروش فن‌آوری هسته‌ای به عربستان سعودی شده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سرداری

    سلام بنده به عنوان یک فرمانده نظامی در سپاه پاسداران اعلام می کنم که تا این حکومت بر سر کار است خاورمیانه به آرامش نخواهد رسید و هر روز آتشی دامن کشور و ملتی را خواهد گرفت آقایان رئیس ، شک نکنید که مسبب تمام معضلات خاورمیانه همین آخوندها هستند و بنظر بنده که یک کارشناس خاورمیانه هستم و در مسائل نظامی صاحبنظر هستم و عضوی از اعضای سپاه هستم بصورت قطعی اعلام می کنم که تا این حکومت بر سر کار است خاورمیانه به آرامش نخواهد رسید پس باید جهان باید با همکاری ملت دربند ایران ، انحلال و حذفِ سریع حکومت آخوندی را در اولویت بگذارد و سرنوشت ایران و کشورهای خاورمیانه را به سوی صلح و دوستی سوق دهد ... بی تردید اگر چنین کاری تحقق پیدا نکند آخوندها در آینده ای نه چندان دور در امریکا و کشورهای اروپائی جنگ شهری راه خواهند انداخت. من این مطالب را با اطلاع دقیق می گویم من یک نظامی هستم و دقیقا خبر دارم و برای اینکه وجدانم راحت شود به جامعه جهانی اعلام می کنم که هر گونه تعلل در حذف آخوندها در ایران ، که بشدت مورد انزجار ملت شریف ایران هستند موجب یک ناآرامی و کشتار وسیع در کشورهای مختلف جهان خواهد شد برنامه های عجیبی دارند و باید جلوی آنها گرفته شود قابل ذکر است در سپاه و ارتش هیچ جایگاهی ندارند و عده ای محدود مثل قاسم سلیمانی جلاد هستند که داوطلبانه جنایت می کنند و بقیه هم اگر جنایتی می کنند از سازمان اطلاعات سپاه می ترسند

  • کوین

    چه شباهت عجیبی : ایران هم نه نگران حقوق بشر است و نه نگران برنامهء هسته ای ... بعلاوهء اینکه نگران سرنوشت میهن و مردم هم نیست . آقای ظریف گاه نکات بسیار ظریفی می گوید .

  • حقیقتگو

    ظریف بهتربود می گفتی امریکا چرا همانند ما آخوندسانان اصلا" برموجودیت مردم درایران اهمیتی می گذارد فقط ما آخوندسانان ازژن های بهتر وبرتر فقطمردم ایران هستیم ...امریکا اگرنگران برنامه اتمی باشد آنهم نگران برنامه اتمی روس ها وانبارکردن کلاهک اتمی وموشک های بالیستیک روسی درایران خواهد بود.....ظریف درست همانند کودکی درمغازه شیرینی وآجیل فروشی که خوشخالانه ازپربودن ویترین ها دچار خوشحالیست ولی صاحب مغازه روس ها هستند...هم امریکا و هم اروپا دقیقا" با همان چشمی که حکومت جبارکره شمالی را می بینند حکومت آخوندی را هم می بینند....این چهل و دیوانگی است که مارمولک ها را چاق وچله و تبدیل به تمساح وسوسمارکرد و بعد ازترس ووحشت ازانها باید فرارکرد....امریکا و اروپا سوسمارو تمساح نمی خواهند ...