ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: دوره گشت ارشاد سرآمده است

احمد مازنی خواهان تغییر نام «گشت ارشاد» یا حذف آن شد. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اعتقاد دارد که این نام به دلیل عملکرد نامناسب یا تبلیغات منفی، ذهنیت بدی ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید برخورد نظامی با مسائل فرهنگی جواب نمی‌‎دهد و دوره گشت ارشاد به سر آمده است.

احمد مازنی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های اصلاح‌طلب

احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  چهارشنبه یکم اسفند  با اشاره به ماجرای درگیری گشت ارشاد با شهروندان و شلیک تیرهوایی در نارمک تهران گفت:

«در این زمینه باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد چراکه عناصری با دوربین‌های موبایل اقدام به فیلم‌برداری از چنین مواردی می‌کنند و این فیلم‌ها را به صورت گسترده در شکبه‌های ضد انقلاب و شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند تا موجب وهن نظام سیاسی، مذهب و عقاید ایرانیان باشد.»

در ماه‌های اخیر شهروندان با فیلمبرداری از صحنه‌های برخورد خشن ماموران گشت ارشاد یا مداخله دیگر شهروندان در تذکر درباره حجاب و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی با شعار «دوربین‌ ما اسلحه ما»، وارد مرحله دیگری از مقاومت در برابر محدودیت‌های اجتماعی شده‌اند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ایران با اشاره به اینکه «بعضاً یک مأمور نیروی انتظامی ممکن است تحت تأثیر رفتارهایی قرار گیرد و واکنش‌هایی داشته باشد»، گفت در این زمینه پلیس باید توضیحات لازم را برای تنویر افکار عمومی ارائه دهد تا حقی از کادر پلیس یا شهروندی تضییع نشود.

بر اساس فیلمی که جمعه شب ۲۶ بهمن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، با تذکر ماموران گشت امنیت اخلاقی به دو زن، تعدادی از شهروندان با ماموران درگیر شدند و ماموران در واکنش تیرهوایی شلیک کردند. محل وقوع این رویداد در منطقه نارمک واقع در شرق تهران گزارش شده است.

در این فیلم یک دقیقه‌ای که با گوشی تلفن همراه گرفته شده، شهروندی گزارش می‌دهد که به دنبال درگیری بین برخی شهروندان با عوامل انتظامی، درِ خودرو ون از جا کنده شده. مسوولان واحد اطلاع‌رسانی پلیس تهران این رویداد را تایید کردند.

احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه دوره گشت ارشاد به پایان رسیده است، گفته: «حتی ضرورت دارد عنوان گشت ارشاد تغییر یا حذف شود چرا که این نام به دلیل عملکرد نامناسب یا تبلیغات منفی ذهنیت منفی ایجاد کرده است.»

او پیشنهاد کرده که ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در این زمینه مسوولیت دارد به این موضوع وارد شود و تصمیم‎‌گیری جدیدی کند، چرا که «جامعه را نمی‌توان با این روش به هنجارهای ارزشی بازگرداند و ضرورت دارد که این روش تغییر کند.»

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا باید این وظیفه از نیروی انتظامی سلب شود یا نه گفت:

«ابتدا باید مشخص شود که روش کار چه خواهد بود تا دستگاه مجری آن نیز مشخص شود؛ برای نمونه کشف حجاب در کشور ما جرم محسوب می‎شود و در این زمینه نیروی انتظامی وظیفه برخورد با جرائم را دارد ولی ممکن است برخی امور فرهنگی باشد که جنبه ارشادی داشته باشد که در این مسیر نیازی نیست نیروی انتظامی به این موضوعات ورود کند.»

برخورد خشن ماموران گشت ارشاد با مردم بی‌سابقه نیست و تاکنون فیلم‌های متعددی از این برخوردها منتشر شده است. واکنش مردم به این برخوردها هم بی‌سابقه نبوده و به نظر می‌رسد نسبت به گذشته شدیدتر شده باشد.

اردیبهشت ماه گذشته نیز برخورد مامور گشت ارشاد با دو دختر دانشجو خبر ساز شد اما مقامات پلیس ایران به دفاع از مامور خاطی پرداختند. سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که طرح امنیت اخلاقی پلیس با جدیت پیگیری خواهد شد و پلیس در اجرای مأموریت‌هایش به دلیل «فضاسازی‌ها و هوچی‌گری‌ها» کوتاه نمی‌آید.

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز انتقاد از برخورد خشن ماموران نیروی انتظامی را «عقب‌نشینی» خواند و گفت که از برخی از عقب‌نشینی‌ها تعجب می‌کند.

طرح حجاب و عفاف بر اساس مصوبه ١۴ دی ماه ٨۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده و دو مقوله «تذکر» و «برخورد قانونی» را به عنوان وظیفه و الزام مأموران انتظامی طبق ضوابط قانونی یعنی در چارچوب اصول قانون اساسی، آیین دادرسی کیفری و مقررات قانون تعزیرات تعیین کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.