ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس بانک مرکزی دلایل افزایش قیمت ارز را اعلام کرد

همتی جو روانی ناشی از اجلاس FATF و مصوبه آزادی ورود کالا از طریق مرزنشینان را از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر دانست. او احتمال داد تعلیق ایران در لیست سیاه FATF تمدید شود.

در روزهای اخیر قیمت ارز در ایران بار دیگر افزایش یافت. رئیس کل بانک مرکزی علت آن را مصوبه آزادی ورود کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان و جو روانی ناشی از اجلاس FATF می‌داند.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی

نوسانات بازار ارز در ایران با روی کار آمدن عبدالناصر همتی به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی به ثبات نسبی رسیده بود اما در روزهای اخیر بار دیگر نرخ ارز افزایش یافت. همتی در اینستاگرام ضمن تأیید نوسانات رشد نرخ ارز در سه روز گذشته، یکی از دلایل این افزایش را چنین توضیح داد: «یک دلیل برمی‌گردد به مصوبه آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان. در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجناس غیرضرور در موقعیت زمانی، تحریم را افزایش داده و قطعاً موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی، هرات و متعاقباً در بازار ایران شده است.»

هیئت وزیران در جلسه ۱۷ بهمن ماه سال جاری به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کشور و امور اقتصاد و دارایی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آزادی ورود کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان را تصویب کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفته است که از هیئت وزیران «با فوریت»، تجدید نظر در این مصوبه را خواهد خواست.

دوشنبه ۲۹ بهمن قیمت دلار به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسید و کانال ۱۳ هزار تومانی را رد کرد. روز سه‌شنبه دلار آمریکا در بازار غیررسمی با نرخ ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان به کار خود پایان داد و روز چهارشنبه به دلیل کمبود دلار در بازار آزاد، معامله چندانی انجام نشد اما در معدود معاملات انجام شده قیمت دلار به حدود ۱۳هزار و ۶۲۰ تومان رسید و یورو در نیمه پایین کانال ۱۵ هزار تومانی جابه‌جا شد. ظهر پنج‌شنبه ۲ اسفند نرخ دلار ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان و قیمت یورو ۱۵ هزار و ۳۶۰ بود.

عبدالناصر همتی همچنین به اجلاس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اشاره کرد و در ‌باره نقش آن در نوسانات ارزی نوشت: «عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده است که البته اطلاعات دریافتی حاکی است در این مقطع نیز احتمال تعلیق بسیار زیاد است.»

رئیس کل بانک مرکزی اظهارات برخی از مسئولان درباره احتمال رد لایحه پالرمو، یا سررسید شدن سپرده‌های ۲۰ درصدی و یا وضعیت بودجه ۹۸ را هم از جمله تبلیغات منفی در  برهم‌ زدن بازار ارز عنوان کرد.

شنبه گذشته مجمع تشخیصت مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو به تصمیم نرسید. محمد صدر، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت امروز، پنج‌شنبه ۲ اسفند اعلام کرد که جلسه بعدی مجمع برای تصمیم‌گیری درباره لایحه پالرمو ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

لایحه «سی‌اف‌تی» (CFT) یکی دیگر از لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی برای پیوستن به FATF است که از تصویب مجلس گذشته، اما شورای نگهبان با آن‌ مخالفت کرده و به همین سبب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است.

اجلاس FATF، یکشنبه ۲۸ بهمن / ۱۷ فوریه در پاریس آغاز شد. این نشست بعد از ۵ روز، جمعه ۳ اسفند / ۲۲ فوریه به پایان می‌رسد. یکی از موضوعاتی که در این اجلاس به بحث گذاشته می‌شود، ارزیابی پیشرفت ایران در اجرای استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پولشویی و تصمیم‌گیری در مورد ماندن یا خارج شدن نام ایران از فهرست سیاه پولشویی است.

گروهی از مراجع تقلید در قم، امامان جمعه، سپاه پاسداران و نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با کنوانسیون پالرمو در زمینه منع ساخت و قاچاق تسلیحات و مهمات مخالفت کرده‌اند.

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز هم‌نظر با رئیس بانک مرکزی، سه‌شنبه ۳۰ بهمن درباره تمدید تعلیق ایران در لیست سیاه FATF گفته بود: «با توجه به این‌که قسمتی از موارد مانند پولشویی، قانون تأمین مالی تروریسم را تصویب کرده‌ایم و پالرمو نیز از سد مجلس و شورای نگهبان گذر کرده، احتمالاً وضعیت تعلیقی که در FATF داریم بار دیگر تمدید شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hossein Hosseinalinia

    افزایش نرخ ارز فقط بخاطر سیاستهای انقباظی دولت و به دلیل جمع اوری پول های سرگردان و از طرفی پرداخت حقوق کارمندان دولت است. پیچش دست دولت هستش و یک بازی محسوب میشه . خدا را شکر مردم احمق ما در عرض نیم ساعت ثبت نام خودرو را کامل می کنند باید هزینه این حماقت را بدهند. کسی ایداد نگیره حق ماست که گوشت بشه ۲۰۰ هزار تومان و .....

  • موسی مبین زاده

    همتی دست نشانده سپاه و داری دهها پرونده تخلف مالی است که برگ برنده سپاه در اسیر کردن وی برای اجرای سیاستهای سپاه است. همسوئی اتاق بارزگانی و سپاه برای افزایش نرخ ارز به منظور فلج کردن دولت و تابع مطلق نمودن روحانی است

  • جهان

    ای کاش این آدمهای قد و نیم قد جمهوری اشغالگر ایران ساکت میشدند و سخنی بر زبان نمیراندند یا از بی عرضه و بی لیاقتی خود و فساد سران رژیم و روسای خود چیزی میگفتند ، دیگر کسی نیست که از کس رسوایی رژیم فاسد و ساران فساسدش چیزی نداند و این گماشتگان بی وطنشنان هنوز رجز خوانی میکنند