ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چین و عربستان ۳۵ قرارداد به ارزش ۲۸ میلیارد دلار امضا کردند

محمد بن سلمان از امضای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری برای ساخت یک پالایشگاه پتروشیمی در چین خبر داد. سرمایه‌گذاری جدید عربستان سعودی می‌تواند این کشور را به بزرگترین صادرکننده نفت به چین تبدیل کند.

در جریان دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از چین، دو کشور  قراردادهایی در عرصه‌های گوناگون از جمله نفت، به ارزش ۲۸ میلیارد دلار امضا کردند. در بخش نفت عربستان با سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند جایگاه روسیه را بگیرد و به بزرگترین صادرکننده نفت به چین تبدیل شود.

دیدار هیئت‌های تجاری چین و عربستان سعودی در پکن

محمد بن سلمان و هیئت بلندپایه اقتصادی عربستان سعودی پنج‌شنبه ۲ اسفند / ۲۱ فوریه وارد چین شدند. در این هیئت مسئولان اصلی شرکت نفتی آرامکو سعودی نیز شرکت دارند.

بن سلمان و هیئت همراه او پیش از دیدار از چین به پاکستان و هند سفر کردند. آن‌ها در پاکستان قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار امضا کردند و در هند نیز در صنعت پالایشگاه‌سازی این کشور سرمایه‌گذاری کردند.

این هیئت در چین ۳۵ قرارداد تجاری به ارزش ۲۸ میلیارد دلار امضا کرد.

شرکت نفتی آرامکو در این سفر با شرکت دفاعی نورینکو چین قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری برای ساخت یک پالایشگاه پتروشیمی در شهر پنجین، واقع در شمال شرق چین امضا کرد که بر اساس آن این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید خواهد کرد.

آرامکو تا ۷۰ درصد مواد اولیه خام برای این پالایشگاه را تأمین می‌کند. انتظار می‌رود عملیات ساخت آن در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند به عربستان سعودی کمک کند تا بزرگترین صادرکننده نفت به چین شود، موقعیتی که روسیه در سه سال گذشته در اختیار داشته است.

شرکت آرمکو همچنین توافق‌نامه‌ای را برای خرید ۹ درصد سهام در پتروشیمی ژجیانگ امضا کرد.

شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین که برخلاف گذشته قصد حضور بیشتری در خاورمیانه دارد، پس از دیدار با بن سلمان گفت: «چین دوست خوب و هم‌پیمان عربستان سعودی است و رابطه ویژه دو جانبه ما نشان‌دهنده تلاش‌های شماست.»

محمد بن سلمان نیز ریشه روابط دو کشور را «از گذشته‌های دور» دانست و گفت عربستان سعودی هیچگاه با چین مشکلی نداشته است.

بن سلمان با اشاره به برنامه اصلاحات اقتصادی گسترده عربستان سعودی به پروژه احیای جاده ابریشم نیز پرداخت و در این‌باره گفت: «ابتکار جاده ابریشم و جهت‌گیری استراتژیک چین بسیار متناسب با چشم‌انداز پادشاهی سعودی برای سال ۲۰۳۰ است. »

طرح راه ابریشم جدید طرحی به‌منظور سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شد.

تجارت بین چین و عربستان سعودی در سال گذشته میلادی ۳۲ درصد افزایش یافت. عربستان سعودی اعلام کرده که چین را به برنامه‌های آموزشی خود در مدارس و دانشگاه‌ها نیز خواهد افزود.

دولت سعودی در بیانیه‌ای گفته است: «ورود چین به برنامه آموزشی گامی مهم در گشایش افق‌های جدید برای دانش‌آموزان و دانشجویان است.»

چین مجبور است در روابط خود با ریاض محتاط باشد، زیرا با دشمن منطقه‌ای عربستان سعودی، ایران نیز رابطه نزدیکی دارد.

دیدار بن سلمان از چین در ادامه سفر مهم هیئت ایرانی به این کشور صورت گرفت. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی لاریجانی، رئیس مجلس و بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران از جمله اعضای هیئت ایرانی در سفر به چین بودند. آن‌ها سه‌شنبه ۳۰ بهمن وارد پکن شدند.

به‌گفته لاریجانی هیئت ایرانی در دیدار با مقام‌های چین در مورد «مسائل سیاسی منطقه، مبارزه با تروریسم و رایزنی‌هایی که لازم است برای ایجاد صلح در منطقه صورت گیرد گفت‌وگوهای سازنده‌ای» داشتند.

شی جین‌پینگ پس از دیدار با بن سلمان همچنین از همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری سخن گفت و ولیعهد سعودی نیز اعلام کرد که از اقدامات امنیتی چین برای حفاظت و دفاع از خود پشتیبانی می‌کند و در مبارزه با تروریسم تلاش خود را به خرج خواهد داد.

با توافق دو کشور چهار مجوز بازدید برای شرکت‌های چینی با تخصص‌های مختلف، زمینه برای حضور بیش از ۱۰۰۰ شرکت‌کننده تجاری در عرصه اقتصادی پادشاهی سعودی فراهم شد.

همکاری و مشاوره در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری در توربین‌های بادی برای تولید دستگاه‌های کنترل الکتریکی، سازه‌های توربین باد، و ژنراتور‌های بادی با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیون دلاری نیز از جمله قراردادهای دو طرف بود.

پیش از محمد بن سلمان، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ میلادی از چین دیدار کرده بود.

بن سلمان پس از چین به کره جنوبی سفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بردیا

    ولی امر مسلمین جهان سه شیشه عمر دارد: دوتا از آنها در دستان دو کشور کمونیستی است، و سومین و مهمترین آن در دستان ملکه سرزمین آرزوهاست، همانجا که آخوند ساخته می شود. با جمله فوق که: «چین "مـجـبـور" است در روابط خود با ریاض محتاط باشد، زیرا با دشمن منطقه‌ای عربستان سعودی، ایران نیز رابطه نزدیکی دارد.» موافق نیستم. تجربه 40 ساله نشان داده که این طرف آخوندی و قاچاقچی سپاهی است که باید محتاط باشد، چون (طبق معمول همیشه) در موقعیت ضعف قرار دارد و انتخاب دیگری جز چین ندارد، باید با هر ساز چین برقصد. چین، از سوی دیگر، مختار است تا با هر کشوری وارد قرارداد و حتی دوستی نزدیک شود. بهای ایران را چین در مراودات با قدرتهای بزرگی مانند آمریکا می پردازد، و در ازای آن پرداختها هزاران امتیاز نان و آبدار از جمهوری اسلامی می گیرد.

  • شهروند درجه سه

    ولی امر مسلمین جهان ! شما با هزینه ملت فتنه گر ایران دو تا لوله تا چین بکشید ، با یکی نفت رایگان و با دیگری گاز رایگان به چینی ها بدهید تا نقشه استکبار جهانی و عربستان را بی اثر کنید ! بگفته وزیر نفت این همه گاز رایگان که به عراق میدهید ، اینجا هم برای حفظ نظام به چینی ها بدهید ! به برادر پوتین هم امتیازهایی بدهید که دلگیر نشود ! بحول و قوه الهی !