ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام قریب‌الوقوع سه «کودک-مجرم» در ایران

محمد کلهر در زندان بروجرد، برزان نصرالله‌زاده در زندان رجایی‌شهر و شایان سعیدپور در زندان سنندج در معرض خطر اجرا شدن حکم اعدامشان قرار دارند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است اجرای حکم اعدام سه مرد جوان را که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند، فورا متوقف کنند.

اعدام کودکان در ایران-عکس از آرشیو

بر اساس این اطلاعیه، محمد کلهر در زندان بروجرد استان لرستان، برزان نصرالله‌زاده در زندان رجایی‌شهر استان البرز و شایان سعیدپور در زندان سنندج استان کردستان در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام قرار دارند.

صالح حجازی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام این سه نفر که از آنان با عنوان «کودک-مجرم» یاد می‌شود، گفته است:

«مقامات ایرانی باید سریعا برای نجات جان این سه مرد جوان اقدام کنند. در صورت اجرای این احکام، مقامات ایران بار دیگر حقوق کودکان را به طرزی فجیع مورد تعرض قرار خواهند داد.»

به گفته حجازی، قوانین بین‌المللی حقوق بشر استفاده از «مجازات مرگ» را برای مجازات افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند، مطلقا ممنوع کرده است.

این اطلاعیه همچنین تاکید کرده است که مجازات مرگ در هر شرایطی یک مجازات ظالمانه، غیرانسانی و رذیلانه است اما هنگامی که برای مجازات کودکانی که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند به کار می‌رود، هولناک‌تر نیز می‌شود.

صالح حجازی همچنین گفته است:

«مقامات ایرانی در زمینه اعدام کودک-مجرمان که نقض فاحش قوانین بین‌المللی و تعهدات این کشور در حوزه حقوق بشر است کارنامه سنگینی دارند. آنها باید به جای فرستادن کودک-مجرمان به پای چوبه‌های دار، احکام اعدام را با مجازات‌های دیگری جایگزین کنند و فورا با اصلاح قانون مجازات، کاربرد مجازات اعدام را برای افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال دارند، لغو کنند.»

سازمان عفو بین‌الملل پرونده ۹۰ مورد از افرادی را که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند و اکنون در ایران در صف اعدام هستند مستند کرده است؛ هر چند به نظر می‌رسد تعداد واقعی این افراد بیش‌تر از این باشد.

روز پنج‌شنبه ۲۱ فوریه/ دوم اسفند ماه اما گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل شامل نیلز ملزر ، گزارشگر ویژه در زمینه شکنجه و مجازات‌های بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیر‌آمیز از سوئیس، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقضایی، غیرقانونی و خودسرانه از فرانسه، رنیت وینتر، رئیس کمیته حقوق کودک از اتریش و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر ایران از پاکستان نیز در بیانیه‌ای با توجه به فرا خوانده شدن خانواده محمد کلهری، کودک-مجرم محکوم به اعدام برای آخرین ملاقات با او، درباره احتمال اجرای حکم اعدام او هشدار دادند:

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دوست پسر مامان

    بهتره نیمه و همسره خودشون بیان دنبالشون و برن خونه خودشون . اینجوری شاید بازگرداننده نابودی ندیدیم سیدعلی خامنه ای عزیز !