ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق نمایندگان ویژه آمریکا و روسیه درباره روند صلح افغانستان

توافق شده تا برای پیشرفت پروسه صلح در افغانستان، هیأت مذاکره‌کننده واحد و همه‌شمولی برای گفت‌وگو با گروه طالبان تشکیل شود.

زلمی خلیل‌زاد و ضمیر کابلوف، نمایندگان ویژه آمریکا و روسیه در امور افغانستان، برای بحث درباره روند صلح افغانستان، روز جمعه ۳ اسفند/۲۲ فوریه در ترکیه دیدار کردند. آنها در این دیدار روی مواردی که از دید آن‌ها برای پیشرفت پروسه صلح افغانستان مهم است، به توافق رسیده‌اند.

ضمیر کابلوف و زلمی خلیل زاد

این دومین دیدار این دو دیپلمات ارشد امریکایی و روسی در ارتباط با صلح افغانستان و چگونگی پایان بخشیدن به جنگ ۴۰ ساله در این کشور است. زلمی خلیل‌زاد و ضمیر کابلوف ۱۶ ماه آبان/۱۷ نوامبر نیز در مسکو برای بحث درباره صلح افغانستان دیدار کرده بودند.

زلمی خلیل‌زاد روز گذشته در توییتر نوشته که با همتای روس خود توافق کرده است تا به منظور پیشرفت پروسه صلح در افغانستان، هیأت مذاکره‌کننده واحد و همه‌شمولی برای گفت‌وگو با گروه طالبان تشکیل شود.

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان درباره موانع موجود بر سر راه سفرهای اعضای هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان نیز با هم گفت‌وگو کرده‌اند. در حال حاضر بعضی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان به دلیل شامل بودن در فهرست سیاه سازمان ملل متحد و وزارت امور خارجه امریکا، اجازه سفر به دیگر کشورها را ندارند.

 نشستی که قرار بود دوشنبه گذشته میان هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان و نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شود، به دلیل اینکه اعضای این هیأت در فهرست سیاه سازمان ملل متحد و وزارت امور خارجه امریکا قرار داشتند، لغو شد. افغانستان پیش از انجام این سفر به سازمان ملل متحد از سفر هیأت مذاکره‌کننده طالبان به اسلام‌آباد شکایت کرده بود.

خلیل زاد همچنین نوشته که دو طرف توافق کرده‌اند که هرگونه توافق نهایی صلح باید تضمین کند که خاک افغانستان از سوی تروریست‌های بین‌المللی برای حمله به هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. نمایندگان گروه طالبان پیش از این در گفت‌وگو با زلمی خلیل‌زاد گفته بودند که در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان، روابط خود با شبکه القاعده را قطع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا دیگر کشورها از طریق افغانستان تهدید شوند.

زلمی خلیل‌زاد و ضمیر کابلوف همچنین درباره چهارچوبی برای هماهنگ کردن تلاش‌های بین‌المللی در زمینه صلح افغانستان و نیز جلوگیری از احتمال اخلال این تلاش‌ها با یکدیگر توافق کرده‌اند. خلیل‌زاد در توییت‌هایش درباره این چهارچوب جزئیات بیشتری ارایه نکرده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، تاکنون چهار بار به‌شکل رسمی با نمایندگان گروه طالبان دیدار کرده و قرار است ۶ اسفند/۲۶ فوریه نیز با نمایندگان این گروه در قطر دیدار کند.

مسکو نیز نشستی میان شماری از سران احزاب سیاسی و چهره‌های سیاسی افغانستان و گروه طالبان ۱۶ و ۱۷ بهمن/۵ و ۶ فوریه برگزار کرد که نمایندگان حکومت و شورای عالی صلح در آن حضور نداشتند. در این نشست درباره خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان توافق شد اما حکومت افغانستان اعلام کرده توافقات مسکو الزام اجرایی ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    واقعا" باید یک نوارمغزی ازترامپ گرفت که مشخص شود دردرون مغز این بشرچه می گذرد؟ اگرروس ها خواهان صلح بودند چرا درسوریه بلعکس با امریکا مذاکره نمی کنند و همچنان به کشتارمردم سوریه مشغولند..روس ها یکبار امتحانشون را درافعانستان داده اند که چه برسر مردم افغانستان آوردند...روسیه به کدام ازموردهای مذاکره شده باغرب پای بند بوده اند...که حالا درافغانستان باشند...روس ها مسلم برای ورود دوباره به افغانستان دراستتار ایجاد صلح دقیقه شماری می کنند درست شبیه به همان صلح درسوریه ...با خروج امریکا تنها مرزهای افغانستان با پاکستان دچار تنش خواهد شد بلکه مرزهای هندوستان هم دچار مشکلات وسیع خواهد بود...تعجب آور است که امریکا چقدر درجهت مردم ونزوئلا ورهائی ازدیکتاتوری و آزادی میکروفن بدست شده است ولی مردمان افغانستان که درحقیقت قربانی امپریالیست روس و امریکا هستند دوباره باید طعمه طالیبان و روس ها باشند