ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای خرید خانه در ایران چند سال باید صبر کرد؟

میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در بهمن امسال حدود شش میلیون تومان برآورد شده. با ده سال پس‌انداز کل درآمد خرید خانه با وام مسکن امکان‌پذیر است.

نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن در ایران همچنان رو به افزایش است.  وزارت راه و شهرسازی در آخرین گزارش از قیمت مسکن، میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران را ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان اعلام کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دوره انتظار برای خرید خانه افزایش یافته است.

عکس: آرشیو

وام‌ مسکن تنها حدود یک پنجم هزینه لازم برای خرید یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد. این وضعیت سبب شده حدود یک سوم متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن انصراف بدهند.

سایت خبری «فرارو» شنبه ۴ بهمن میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در ایران را شش میلیون تومان گزارش کرد. براساس این گزارش میانگین قیمت یک واحد مسکونی ۷۰ متری در بهمن امسال حدود ۴۲۰ میلیون تومان برآورد شده است.

سقف تسهیلات بانکی برای خرید مسکن اما ۱۸۰ میلیون تومان است. چندی پیش رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و انبوه‌سازان خواستار افزایش سقف تسهیلات بانکی خرید مسکن شدند. وزیر راه و شهرسازی اما افزایش وام را «تورم‌زا» و بدون اثر در تامین مسکن متقاضیان واقعی مسکن دانست و با این خواسته مخالفت کرد.

بررسی میانگین درآمد خانوارها و میانگین قیمت مسکن نشان می‌دهد؛ در صورتی که هر خانوار دو عضو شاغل و هر یک از افراد شاغل  یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان در ماه درآمد داشته باشند، چنانچه تمامی درآمد خود را پس‌انداز کنند، حداقل ۱۰ سال باید برای خرید یک خانه انتظار بکشند. میانگین درآمد خانوار در سال گذشته ۳ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان اعلام شده است.

البته پس از ۱۰ سال انتظار نیز خرید خانه با کمک تسهیلات خرید مسکن امکان‌پذیر خواهد بود. برپایه این گزارش، مدت دوره انتظار در تهران بیش از ۱۴ سال و در تبریز بیش از ۱۸ سال است.

خانواده‌ها امکان پس‌انداز ندارند

مسئله اصلی برای متقاضیان خانه که بیشتر آنان در حال حاضر اجاره‌نشین هستند و بخشی از درآمد خود را برای پرداخت اجاره هزینه مسکن می‌کنند، امکان ناپذیر بودن پس‌انداز است.

نتایج بررسی بودجه خانوار در سال گذشته نشان می‌دهد که خانوارها در سال گذشته بیش از نیمی از درآمدشان را برای مواد خوراکی و مسکن هزینه کردند.

سهم دیگر هزینه‌ها در سبد خانوار نیز طی سال‌های گذشته روند افزایشی داشته و همین مسئله موجب کاهش قدرت پس‌انداز آنها شده است.

جهش نرخ تورم و سقوط ارزش برابری ریال که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و در ۹ ماه گذشته ادامه داشت، وضعیت معیشتی خانوارها را دشوارتر کرده است. به‌گونه‌ای که به گفته فعالان بازار مسکن، مزدبگیران به اجبار به واحدهای مسکونی کوچک‌تر و مناطق حاشیه‌ای کوچ می‌کنند.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که بیشترین تقاضا برای اجاره واحدهای مسکونی کمتر از ۵۰ متر مربع به ثبت رسیده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    خدا لعنت کند جمهوری اسلامی و تمام سران و دست اندرکارانش را. البته قبل از استجابت این دعا خودمان باید کارشان را یکسره کنیم.

  • مسعود

    خدا لعنت کنه رفسنجانی رو