ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۹۸: ۱,۵ میلیارد یورو سهم نظامیان از صندوق توسعه ملی

مطهری گفته که رهبر جمهوری اسلامی با فهرست پیشنهادی مجلس برای برداشت از صندوق توسعه ملی موافقت کرده.

تصویب یک تبصره از بودجه ۹۸ که به دولت اجازه برداشت ۱,۵ میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به «تقویت بنیه دفاعی کشور» را می‌دهد در مجلس شورای اسلامی واکنش برخی از نمایندگان را به دنبال داشت.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران- ۵ اسفند ۱۳۹۷

مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه بررسی بودجه سال آینده در تبصره‌ای به دولت اجازه دادند ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند.

نزدیک به هفتاد درصد این مبلغ به «تقویت بینه دفاعی کشور» اختصای خواهد یافت. ۱۵۰ میلیون یور آن نیز در اختیار سازمان صدا و سیما قرار می‌گیرد.

محمود صادقی عضو فراکسیون «امید» مجلس شورای اسلامی در واکنش به این مصوبه در توییتر نوشت: رئیس مجلس به نمایندگان اجازه بحث نداد.

علی لاریجانی هنگام بررسی این تبصره گفت که در باره جزئیات این موضوع از رهبر جمهوری اسلامی «اذن دریافت شده» است. و تغییر در جزئیات آن را منوط به استعلام دوباره از علی خامنه‌ای دانست.

او گفت که «موارد[برداشت] جزء به جزء به رهبر جمهوری اسلامی اعلام شده» و تغییر در آن را نیازمند «استعلام دوباره» از او دانست که «امکان‌پذیر نیست».

اظهارات علی لاریجانی تذکر شفاهی و کتبی نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. شهاب نادری، نماینده اورامانات یکی از معترضان بود که خواستار پاسخگویی رئیس مجلس در باره عدم تخصیص اعتبار به عشایر از محل صندوق توسعه ملی شد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس در پاسخ به او، گفت که رهبر جمهوری اسلامی با «فهرست موارد ضروری» تهیه شده از سوی مجلس شورای اسلامی «موافقت کرده است و اینطور نبوده که شخصا ایشان موارد برداشت از صندوق را مشخص کرده باشد».

مجلس در حالی با تخصیص یک و نیم میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی  به «تقویت بنیه نظامی کشور» موافقت کرد که دولت در لایحه بودجه به بهانه شرایط ویژه اعتبار خدمات اجتماعی را کاهش داده است.

با این حال دولت ۶۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نهادهای نظامی پیش‌بینی کرده است که از این مبلغ، ۲۵ هزار میلیارد دلار به ستاد مشترک سپاه پاسداران اختصاص دارد.

لایحه بودجه سال آینده امسال پس از تاخیر چند روزه و بازنگری در آن بر اساس «توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی» به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

به گفته نمایندگان مجلس، برخی ارقام پیش‌بینی شده در لایحه پیشنهادی «غیرواقعی» است و دولت با کسری بودجه روبرو خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی آسه

    چرا کسی سئوال نمی کند، برای برداشت از صندوق توسعه ملی باید از رهبر اجازه گرفت. جواب ساده است، جون براساس مصوبه مجلس، درآمدهای ناشی از فروش انفال ( نفت، معادن، منابع دریا، و جنگل) متعلق به رهبر جمهوری اسلامی است و او می تواند از مال خودش از محل انفال بهرکس که بخواهد پول پرداخت کند. و این مبالغ در هیچ جائی ثبت و ضبط نمی شود. در دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، 700 میلیارد دلار درآمد نفت که در اختیار رهبر بود به کجا رفت؟ متاسفانه نه دولتمردان و نه نمایندگان مجلس، حاضر نیستند این موضوع را بصورت آشکار بیان کنند.