ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسکار بهترین فیلم برای «کتاب سبز»

نه یک دستاورد سینمایی بزرگ و نه یک فیلم روزآمد. یادآورنده خیزش سیاهان در دوران ریاست جمهوری کندی به عنوان یکی از سیاسی‌ترین دوره‌های سینمای هالیوود.

«کتاب سبز» (Green Book) ساخته پیتر فارلی جایزه اسکار بهترین فیلم نود و یکمین دوره جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی را به دست آورد. نه یک دستاورد سینمایی بزرگ و نه یک فیلم روزآمد. یادآورنده خیزش سیاهان در دوران ریاست جمهوری کندی به عنوان یکی از سیاسی‌ترین دوره‌های سینمای هالیوود بعد از جنگ جهانی دوم و ماجرای مک‌کارتی.

پیتر فارلی، کارگردان فیلم «کتاب سبز»

ویگو مورتنسن در این فیلم نقش یک بزن‌بهادر ایتالیایی در سال‌های دهه ۱۹۶۰ را ایفا می‌کند که به استخدام یک پیانیست برجسته سیاهپوست درمی‌آید تا او را در یک تور کنسرت در جنوب آمریکا همراهی کند. راهنمای آن‌ها در جاده یک کتاب سبز راهنما برای اقامت سیاهپوستان در هتل‌ها و رستوران‌های درجه دو و سه است. در خط سفر، شخصیت‌ها متحول می‌شوند و پیش‌داوری‌ها کمرنگ می‌گردند و بین پیانیست و محافظش یک دوستی شکل می‌گیرد.

«کتاب سبز» برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم با فیلم‌های «بلک پنتر»، «کو کلاکس کلان سیاه‌پوست»، «حماسه کولی»، «سوگلی»، «رُما»، "ستاره‌ای متولد می‌شود و «معاون» رقابت می‌کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (پیتر فارلی، نیک واله‌لونگا، برایان هیز کری) و بهترین بازیگر مرد مکمل (ماهرشالا علی) را هم به دست آورد.

فیلم سیاه و سفید «رُما» (Roma) به کارگردانی آلفونسو کوارون فیلمساز مکزیکی در سه بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی‌زبان برنده جایزه اسکار شد. «روما» نام محله‌ای ثروتمندنشین در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک است و موضوع فیلم به گفته کارگردانش، به خاطرات کودکی او از این محله و رابطه ویژه‌اش با خدمتکاری که از او در سال‌های دهه 1970 نگهداری می‌کرده برمی‌گردد.

هر سه جایزه به کوارون رسید. رضا علامه‌زاده، کارگردان سرشناس ایرانی در مقاله‌ای در زمانه می‌نویسد:

«من این فیلم زیبا و خوش ساخت را دسامبر گذشته در “چهلمین جشنواره سینمای نوین آمریکای لاتین” در هاوانا دیده‌ام. آلفونسو کوآرون، چهره‌ای بسیار آشنا برای جشنواره‌های معتبر سینمائی است، چه در اروپا و چه در همین اسکار. او اولین کارگردان از آمریکای لاتین بود که اسکار بهترین کارگردان را برای فیلم گراویتی (جاذبه) در سال ٢٠١۴ برد. و همین فیلم “روما” تا کنون جایزه شیر طلائی جشنواره ونیز و چندین جایزه در گلدن گلاب امسال برده است. در بفتای امسال هم “روما” شگفتی آفرید چرا که اولین فیلم غیرانگلیسی زبان در تاریخ بفتاست که علاوه بر جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، جایزه بهترین فیلم سال را برده. (در همین جشنواره الفونسو کوآرون، سازنده این فیلم جایزه بهترین کارگردانی را نیز از آن خود کرد.)»

فیلم زندگی‌نامه‌ای «حماسه کولی» (Bohemian Rhapsody) به کارگردانی برایان سینگر با دریافت چهار جایزه، از فیلم‌هایموفق این دوره اسکار بود که بامداد دوشنبه ۲۵ فوریه/ ۵ اسفند در دالبی تئاتر هالیوود در شهر لس‌آنجلس برگزار شد.

رامی مالک برای بازی در نقش فردی مرکوری خواننده گروه کویین در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

الیویا کلمن برای بازی در کمدی تاریخی «سوگلی» (The Favourite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را گرفت. داستان فیلم در اوایل قرن هجدهم در دوران جنگ بین انگلستان و فرانسه روی می‌دهد و درباره رقابت دو عضو فامیل ملکه آن است که هر دو می‌کوشند سوگلی دربار باشند. کلمن در فیلم نقش ملکه آن را بازی می‌کند که مبتلا به نقرس است و تنها گاهی‌اوقات از تخت‌خواب خود بلند می‌شود و با صندلی چرخدار در قصر می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.