ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو: «پروفسور حقوق بشر» از ایران دفاع می‌کند

به گفته حسن نایب هاشم، علاوه بر ظریف، معاون رییس جمهوری ایران در امور حقوقی نیز در ژنو حاضر خواهد بود. لعیا جنیدی در اولین روز این نشست سخنرانی می‌کند.

چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از روز دوشنبه ۲۵ فوریه/ ۶ اسفند ماه در ژنو آغاز می‌شود.

اجلاس حقوق بشر در ژنو - عکس از آرشیو

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد است که وظیفه نشان دادن موارد نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف را بر عهده دارد. این شورا هم‌زمان با انحلال نهاد سلفش یعنی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ایجاد شده‌است.

در روز ۱۵ مارس سال ۲۰۰۶ مجمع عمومی سازمان ملل در قطع‌نامه‌ای ایجاد و جایگزینی شورای حقوق بشر را با کمیسیون حقوق بشر تصویب کرد.

۴۷ کشور جهان در یک رابطه برابر در شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور دارند. ایالات متحده آمریکا ژوئن سال گذشته/ خرداد ماه امسال اعلام کرد از این شورا خارج می‌شود.

روز پنج‌شنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸/ ۳۱ خرداد ۹۷ اما دبیرکل سازمان ملل از ایالات متحده آمریکا خواست درباره کناره‌گیری از شورای حقوق بشر سازمان ملل تجدید نظر کند: گوترش خواهان بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

آنتونیو گوترش از این نهاد بین‌المللی به عنوان یک نهاد کلیدی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در جهان نام برده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اما در نشست‌های خود در طول سال‌های گذشته نسبت به نقض حقوق بشر در ایران موضع گرفته است. به عنوان مثال، سی‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با گزارش‌هایی درباره نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور ایران همراه شد.

این شورا همچنین ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را تمدید کرد.

حسن نایب هاشم

حسن نایب هاشم، مدافع حقوق بشر مقیم اتریش که در مجموعه نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور می‌یابد، درباره چهلمین نشست این شورا به زمانه می‌گوید:

«می‌دانید که شورای حقوق بشر سه بار در سال اجلاس دارد و نشست ماه مارس/ اسفند ماه نشست مهم‌تری هست که از روز دوشنبه آغاز می‌شود و چهار هفته ادامه خواهد داشت. این نشست از آن نظر اهمیت دارد که مسائل ایران در آن بیشتر مطرح می‌شود.»

به گفته نایب هاشم، در هفته اول این اجلاس مقام‌های عالیه کشورها در آن حاضر می‌شوند.

قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در راس هیات ایرانی در این نشست حاضر شود و از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کند. او به تازگی و در اجلاس مونیخ خود را «پروفسور حقوق بشر» خواند.

حسن نایب هاشم می‌گوید:

«با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در انزوا قرار گرفته، گویا دولت برنامه‌ریزی کرده تا خود آقای ظریف در این نشست حاضر شود. او یک بار دیگر و در زمانی که بحث برجام بود همراه با جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده در نشست شورای حقوق بشر در ژنو حضور پیدا کرد.»

قرار است ظریف روز سه‌شنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند در چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کند.

به گفته نایب هاشم، علاوه بر ظریف، معاون رییس جمهوری ایران در امور حقوقی نیز در این نشست حاضر خواهد بود. لعیا جنیدی قرار است روز دوشنبه و در اولین روز این نشست در یک پنل سخنرانی کند.

گفت‌و‌گوی حسن نایب هاشم با زمانه را از اینجا بشنوید:

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    امیدوارم در این شورای حقوق به اصطلاح بشر، کُردها هم بشر شمرده بشوند و به جنایات رژیم نژادپرست و کودک کش و قاتل تورکیه هم رسیدگی بشود. امیدوارم روزی کُردها هم در شمار بشر حساب بشوند.

  • كانال مستقل كارگران هفت

    فوری! انتقال اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به بازداشتگاه امنیتی مخفی به قصد شکنجه و اعتراف اجباری بر اساس اخبار واصله، اطلاعات اهواز برای شکنجه به قصد اعتراف اجباری، سپیده قلیان و اسماعیل بخشی را به بازداشتگاه مخفی منتقل کرده است. این در حالی است که نام این دو زندانی را در لیست زندان سپیدار اهواز ثبت کرده اند اما آن دو در این زندان نیستند. بدین ترتیب هرگونه اتفاقی که برای این دو پیش آید از نظر قانونی تنها از طریق ردگیری حضور آنها در زندان سپیدار میسر خواهد بود حال آنکه آنها اکنون در این زندان محبوس نیستند. اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد. ♦️كانال مستقل كارگران هفت ⬆️ فوری! انتقال اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به بازداشتگاه امنیتی مخفی به قصد شکنجه و اعتراف اجباری

  • روزبه

    مساله ما حکومت جنایتکار و غارتگر اسلامی است نه اروپا و آمریکا. اگر اینها مساله باشند، در رابطه با رژیم اسلامی مساله هستند، یعنی تا آنجا که به سر پا نگاه داشتن رژیم تبهکار یاری میرسانند. رژیم اسلامی، آب و خاک و هوا و مردم و آینده ایران را در مرز نابودی قرار داده است. این دیگر یک حقیقت آشکار است. ایران تنها یک دشمن دارد و آن هم رژیم اسلامی است. ظریف پادو و پا‌انداز این رژیم است، یک دروغگو و فریبکار. اینکه حقوق بشر را اسلامی میخواند یا نه، هیچ فرقی نمیکند. رویکرد درست هر میهن‌دوست و هر کس که کوچکترین دلبستگی به ایران دارد در برابر رژیم، تلاش برای سرنگونی آن است. آبشخور کسانی که به بهانه‌های ابلهانه درصدد فرجه‌سازی برای رژیم هستند روشن است.

  • ناشناس

    به نظر من بهتره شما به سخنان ظریف با دقت گوش کنید. متاسفانه من به شخصه هیچ ترجمه‌ی درست و کاملی از سخنرانی و مصاحبه ظریف پیدا نکردم. ظریف میگه من به حقوق بشر احترام میزارم و خودم هم حقوق بشر تدریس میکنم. پروفسور در اینگلیسی یعنی معلم دانشگاه با پروفسور در فارسی عامیانه متفاوته. نکته‌ی مهم اینکه بر خلاف سایر مسيولین ایرانی ظریف حقوق بشر را رد نمیکنه، مثلا نمیگه ما خودمون حقوق بشر اسلامی داریم یا از این دست استدلال‌های بی‌مورد. ظریف فقط دنبال اینکه که بگه اروپا و بخصوص آمریکا مخصوصا بعد از قتل خاشخجی، نمیتونن خودشون رو در جایگاه برتر یا بالاتر اخلاقی قرار بدن و دیگر کشورهاروبه خاطر نقض حقوق بشر قضاوت کنند. متاسفانه این هم واقعیت داره، تنها کشور اروپایی که اقدام ظاهرا عملی علیه عربستان کرده، آلمانه. اما ببینید که چطور اینگیس و فرانسه به جون آلمان افتادند که مقررات جدید شما و ممنوعیت فروش سلاح به عربستان ما رو دچار مشکل کرده. تازه بماند کشورهایی مثل اسپانیا یا ایتالیا که بلافاصله بعد از تایید قتل روزنامه نگار سعودی گفتند به ما ربطی نداره ما کلی قرارداد داریم با سعودی، کلی شغل در خطره اگه تحریمشون کنیم.