ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر صنعت: افزایش قیمت خودرو به سیاست‌های ما ربطی ندارد

رضا رحمانی معتقد است که دلیل موج جدید گرانی خودرو احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو است.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای که با کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشت دلیل موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرد.

بازار خودرو - عکس از آرشیو

عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس دوشنبه ۶ بهمن ضمن اعلام این خبر افزود، به اعتقاد رحمانی افزایش قیمت موج دوم گرانی خودرو ریشه در سیاست‌ها و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ندارد بلکه این نقدینگی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی سرگردان است که برای حفظ ارزش خود به سمت کالاهای مختلف از جمله خودرو و ارز سوق پیدا کرده به همین دلیل طی چند روز اخیر شاهد رشد مجدد قیمت خودرو و نرخ ارز هستیم.

خبرگزاری‌های داخلی ایران در دو هفته پایانی بهمن ۹۷ خبر از افزایش ناگهانی قیمت خودرو در ایران داده بودند. ۲۴ بهمن همه خودرو‌های داخلی از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند و قیمت پراید ۱۱۱ به مرز ۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ به مرز ۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۵ تیپ پنج ۸۱ میلیون تومان و قیمت دنا به مرز ۱۰۰ میلیون تومان رسید.

عبدالله رضیان گفت در جلسه مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ قانع‌کننده‌ای برای «ضعف ناتوانی دستگاه تحت مدیریت» او برای کنترل این وضعیت، دریافت نشده است.

او از دفاع وزیر صنعت از افزایش قیمت خودرو به پنج درصد قیمت بازار سخن گفت و افزود: «رحمانی معتقد است این شیوه قیمت‌گذاری خودرو موجب شد نقدینگی به جای سرازیر شدن به جیب دلالان و واسطه‌ها به حساب خودروسازان واریز شود. رحمانی در عین حال قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت را رد کرد و نوسانات قیمتی را ناشی از تحولات قیمتی حاشیه بازار دانست».

به‌گفته جواد حسینی‌کیا عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مهمترین مسائلی که نمایندگان در این نشست مطرح کردند این بود که حاشیه بازار نتوانسته مانع گرانی خودرو شود و عرضه و تقاضای خودرو با هم همخوانی ندارد.

براساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو سواری در ۹ ماه اول سال جاری، ۷۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. نوسانات ارزی، قیمت تمام‌شده خودرو و همچنین عرضه قطعات و خودروها را تحت تأثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    بسیار عالی، با این حساب دولت دخالتگری خود را در بازار خودرو انکار میکند و معتقد است که افزایش قیمت خودرو کار «دست پنهان بازار» بوده است که این روزها آشکار شده است! البته قبلا گفته بودند که با افزایش تولید خودرو میخواهند قیمت را دوباره پایین بیاورند، که مشخص نیست اگر دولت در افزایش قیمت نقشی نداشته چگونه میتواند با این راهکار آن را پایین بیاورد؟! ضمن اینکه اگر 250 هزار میلیارد تومان در یک هفته به بازار خودرو تزریق شده باشد قاعدتاً تولید باید خودبخود افزایش یافته و قیمت پایین بیاید، اما نتیجه عکس منطق عرضه و تقاضای ادایی آقایان بوده است؛ با این حساب چگونه میتوان تضمین داد که با افزایش تولید، قیمت ها پایین بیاید وقتی همین الان عکس این اتفاق رخ داده است؟! زمانه پزارش بدهد که آیا در مصر و نزوئلا و سوریه و عراق و افغانستان هم که بازارهای اصلی خودروی ایرانی و به ویژه پراید و سمند هستند، افزایش قیمت رخ داده یا خیر؛ چرا که اگر افزایش قیمت در اثر افزایش هزینۀ تولید ناشی از تحریم باشد باید در آنجا هم افزایش قیمت رخ داده باشد، و اگر مکانیزم بازار باعث افزایش قیمت شده باشد، در آن صورت این دوستان مدافع منطق بازار آزاد چه دفاعیۀ دیگری دارند که از اصول مقدسشان ارائه کنند؟!