ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

بر اساس مصوبه دولت بریتانیا کسانی که با حزب‌الله لبنان در ارتباط باشند، ممکن است محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم شوند.

وزیر کشور بریتانیا اعلام کرد حزب‌الله لبنان در کلیت آن، چه شاخه سیاسی و چه شاخه نظامی این تشکل یک «گروه تروریستی» است. فعالیت حزب‌الله لبنان به این ترتیب در بریتانیا ممنوع اعلام شد. اسرائیل از تصمیم وزارت کشور بریتانیا استقبال کرد و از اتحادیه اروپا خواست که در این زمینه مانند لندن اقدام کند.

بر اساس مصوبه دولت بریتانیا کسانی که با حزب‌الله لبنان در ارتباط باشند، ممکن است محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم شوند (عکس: آرشیو)

اتحادیه اروپا حزب‌الله لبنان را به دو بخش سیاسی و نظامی منفک کرده. بخش سیاسی آن را که در دولت لبنان مشارکت دارد، به رسمیت شناخته و بخش نظامی آن را در فهرست تحریم قرار داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، دوشنبه ۲۵ فوریه/ ۶ اسفند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشور کلیت حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد. وزیر کشور بریتانیا در این بیانیه گفته است:

«حزب‌الله لبنان به تلاش برای بی‌ثبات کردن وضعیت شکننده خاورمیانه ادامه می‌دهد. به همین سبب ما دیگر نمی‌توانیم میان شاخه نظامی آن که پیش از این غیرقانونی شده و حزب سیاسی آن، تمایز قائل شویم. من تصمیم گرفته‌ام که کل گروه را ممنوع کنم.»

بر اساس مصوبه دولت بریتانیا کسانی که با حزب‌الله لبنان در ارتباط باشند، ممکن است محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم شوند.

در انتخابات پارلمانی لبنان که ۶ مه / ۱۶ اردیبهشت سال جاری برگزار شد حزب‌الله و متحدانش ۷۰ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را به‌دست آوردند. سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان سرانجام بعد از هشت ماه موفق شد دولت ائتلافی را تشکیل دهد. وزارت بهداشت با بیشترین بودجه در اختیار حزب‌الله لبنان قرار گرفت.

ایالات متحده آمریکا حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. در بریتانیا هم شاخه نظامی حزب‌الله لبنان از سال ۲۰۰۸ تاکنون در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان همزمان با تشکیل دولت ائتلافی در این کشور که سبب افزایش قدرت سیاسی حزب‌الله شد، در سخنانی خاطرنشان کرده بود که حزب‌الله قصد ندارد دولت لبنان را قبضه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسرائیل از تصمیم دولت بریتانیا برای قرار دادن کلیت حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی استقبال کرد. جلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل دوشنبه ۲۵ فوریه/ ۶ اسفند با انتشار پیامی در توئیتر از اتحادیه اروپا خواست از تفکیک حزب‌الله لبنان به دو بخش نظامی و سیاسی دست بردارد و این تشکل را در کلیت خود ارزیابی کند. اردان از وزیر کشور بریتانیا تشکر کرد و از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواست مانند بریتانیا عمل کنند.

علاوه بر آمریکا و بریتانیا، کانادا، اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتحادیه عرب حزب‌الله لبنان را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بردیا

    مگر می شود حامی جمهوری اسلامی بود، اما طفل آن را تروریست نامید؟ تناقض سیاست این کشورها وحشتناک است. حتی استمرارطلبانی که امروز در مصاحبه های متعدد پای ثابت بی بی سی فارسی هستند، و نظریات بریتانیا را انتشار می دهند، معتقد به حزب الله لبنان هستند.

  • کارو

    اگرچه حزب الله گروهی اسلامگرا است که برا یهر هدفی به جز دموکراسی و آزادی انسانها فعالیت میکند و بیشتر به یک مافیای سیاسی شباهت دارد تا گروه مبارز انقلابی، اما این اقدام بریتانیا را باید به حساب مداخله جویی و تلاشش برای تعیین خوب و بد و دیکته کردنش به مردم خاورمیانه فهمید و درک کرد. با همین منطق هم بوده که در یک قرن گذشته هر گروه سیاسی که در داخل خاورمیانه برای حقوقش مبارزه کرده را تروریست عنوان کردند و تلاش کردند نیروهای نزدیک به خودشان را برکشیده و تقویت کنند. با همین منطق هم چریکهای فدایی خلق، کومله، حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک)، حزب جبهۀ آزادیبخش انقلابی خلق تورکیه، حزب کمونیست تورکیه مارکسیست-لنینیست و دیگر جریان های آژادیخواه و مبارز خاورمیانه را منزوی و محدود کرده و در برابر، گروه هایی مانند مجاهدین را که حاضر به همکاری با آنها شدند از لیست خارج کرده و تقویت کردند و مانند لولوخورخوره به جان جنبش های مردمی خاورمیانه انداختند. اصل وجود چنین لیستی را باید شرمسار و محکوم کرد. هرچه در خاورمیانه هست از درون آن پاسخ میگیرد و اگر تاکنون دخالتهای اینها و همکارشان با دیکتاتورهای منطقه نبود، چنین گروه هایی مانند حزب الله هم مدت ها پیش منسوخ شده و وجود نمیداشتند.