ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: نمی‌شود کشور را به دست ۱۰ تا ۲۰ نفر داد

رئیس جمهوری اسلامی در جمع مدیران بانک مرکزی تصویر روشن‌تر اما همچنان سربسته‌ای از دلایل استعفای ظریف اراده داد. چالش اصلی: FAFT

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که در جمع مدیران بانک مرکزی ایران ایراد کرد، تصویر روشن‌تر اما همچنان سربسته‌ای از دلایل استعفای محمد جواد ظریف از وزارت خارجه ایران ارائه داد. روحانی گفت عده‌ای می‌خواهند دور کشور دیوار بکشند. نمی‌شود کشور را به دست ۱۰ تا ۲۰ نفر داد. صاحب این کشور، این ملت است.

سه‌شنبه ۷ اسفند: سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی یک روز بعد از استعفای ظریف در جمع مدیران بانک مرکزی ایران
سه‌شنبه ۷ اسفند: سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی یک روز بعد از استعفای ظریف در جمع مدیران بانک مرکزی ایران

شامگاه دوشنبه ۶ اسفند همزمان با سفر اعلام‌نشده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به تهران و دیدار و گفت‌وگو او با رهبر جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف با انتشار متنی در اینستاگرام خود نوشت «از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه» پوزش می‌خواهد. این نوشته در رسانه‌های داخلی و در جهان به عنوان استعفای او از وزارت خارجه درک شد. رئیس جمهوری اسلامی هنوز استعفای ظریف را نپذیرفته است. روحانی در سخنانی که سه‌شنبه ۷ اسفند در جمع مدیران بانک مرکزی ایراد کرد در وهله اول از «ایستادگی» وزیر خارجه دولتش تشکر کرد:

«از وزیر امور خارجه، وزیر نفت و رییس بانک مرکزی به خاطر ایستادگی و توانمندی‌شان تشکر می‌کنم. ظریف، همتی و زنگنه نیروهایی بودند که در خط مقدم ایستاده‌اند. عمدتا فشارها هم بر این سه بخش است. ما در صحنه سیاسی و صحنه بین‌المللی موفق هستیم. ما در منطقه کار بزرگی انجام دادیم. بخشی از این بار را سپاه بر دوش داشته است. بخشی از این بار بر دوش وزارت خارجه بوده و بخشی از این بار را اقتصاد کشور بر دوش داشته است.»

ظریف به دیدار خامنه‌ای با بشار اسد دعوت نشده بود. به جای او قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌اللمل سیاست خارجی ایران را نمایندگی می‌کردند. روحانی با اشاره به دیدار اسد با خامنه‌ای گفت:

«دیروز رئیس جمهور سوریه، آقای بشار اسد از دمشق پرواز می‌کند و به دیدار مقام معظم رهبری می‌رود و ما هم با هم دیدار داشتیم. او گفت برای تشکر از ملت و رهبر ایران آمده است. اتفاقاً در بحث‌هایش از وزارت خارجه تشکر کرد. این کارها را همه ما با هم در منطقه انجام می‌دهیم.»

پس از این مقدمات، روحانی چالش اصلی را مطرح کرد: تصویب دو لایحه باقی‌مانده از لوایج چهارگانه مبارزه با پولشویی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده است. روحانی در جمع مدیران بانک مرکزی گفت:

«با چمدان که نمی‌توانیم تجارت کنیم. بانک‌های ما باید فعال باشند. اگر رابطه‌ ما با FATF قطع شود، فعالیت بانکی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود. تمام کشورهای دنیا در این گروه شرکت کرده‌اند. یعنی هیچکدام عقل نداشته‌اند؟ دولت و مجلس ایران هم که تصویب کرده‌اند، تدبیر نداشته؟ شورای نگهبان هم که امضا کرده، تدبیر نداشته؟ اینکه نمی‌شود. نمی‌شود کشور را به دست ۱۰ تا ۲۰ نفر داد. صاحب این کشور، این ملت است. واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند. تا مشکل پیش می‌آید، می‌گویند مدیریت دولت. ما بودیم یا شما که این مشکل را به وجود آوردید؟ نمی‌شود که هم آمریکا ما را تحریم کند، هم سلیقه‌ عده‌ای در داخل.»

محمد جواد ظریف، پیش از آنکه استعفا دهد در گفت‌وگو با روزنامه جمهوری اسلامی از بی‌اعتمادی جناحی از حکومت به توضیحات او در زمینه ضرورت تصویب لوایح مبارزه با پولشویی گلایه کرده بود.

 «به جای اینکه ترامپ را محکوم بکنید، چرا می‌آیید رئیس‌جمهور را محکوم می‌کنید؟ این کار چه نتیجه‌ای دارد؟ همکاری با FATF نیست که باعث می‌شود اطلاعات شما لو برود؛ قرار گرفتن در فهرست سیاه آن است که باعث می‌شود که دیگران از شما سوالات بیشتری بکنند.»

گروه ویژه اقدام مالی به ایران چهار ماه دیگر مهلت داده که دو لایحه باقی‌مانده پالرمو و «سی اف تی» را به تصویب برساند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    "ایران" می‌نویسد، با این که به طور رسمی، نزدیک به ۱۰۰ واردکننده مجوز واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی را دارند "بررسی در میان منابع مختلف به‌ویژه فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی بانک مرکزی نشان می‌دهد که کم‌تر از پنج شرکت، بخش عمده واردات را در دست گرفته‌اند. شرکت پشتیبانی امور دام نیز گوشت‌هایی را که آن‌ها وارد می‌کنند، ابتدا به چهار مرکز تحویل می‌دهد تا آن‌ها را بنا بر سهمیه تعریف‌شده در میان فروشگاه‌های مختلف توزیع کنند". روزنامه "ایران" این واسطه‌گری‌ها را علت غلائله گوشت در نیمه دوم سال ۹۷ می‌داند و می‌نویسد، "انحصار توزیع" و "واردات و توزیع شبکه‌ای" عوامل اصلی عبور قیمت گوشت از کیلویی ۱۰۰هزار تومان‌اند. با احتساب افزایش ۱۵درصدی، قیمت ‌تمام‌شده گوشتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده باید کم‌تر از کیلویی ۳۰هزار تومان باشد. در حالی که عبور قیمت گوشت از کیلویی ۱۰۰هزار تومان در هفته‌های گذشته به این معناست که گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد ‌می‌شود و با ارز ۱۵هزار تومان به فروش می‌رسد!. در ادامه می‌آید: «یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های واردکننده، طی دو ماه گذشته حداقل شبی ۳۰ تن گوشت وارد می‌کرده است. بر این اساس، تنها از این محل شبی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عاید شبکه و شرکایی که در این میان از واردات تا عرضه قراردارند، می‌شود!.»