ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خوش‌بینی خلیل‌زاد و طالبان به مذاکرات دوحه

نماینده آمریکا آغاز پنجمین دور مذاکرات با طالبان را «لحظه پرمعنا» خواند. حضور ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران طالبان در این مذاکرات، آن‌ها را دلگرم کرده است.

آمریکا و طالبان نسبت به پنجمین دور مذاکرات خود ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. زلمی خلیل‌زاد آغاز دور جدید مذاکرات با طالبان را «لحظه پرمعنا» خوانده و شرکت ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران گروه طالبان در این مذاکرات طالبان را دلگرم کرده است.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، اعلام کرد که مذاکرات با طالبان که سه‌شنبه ۷ اسفند / ۲۶ فوریه ادامه خواهد داشت «لحظه‌ای پرمعنا» است. طالبان نیز گفته‌اند که حضور ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران گروهشان در مذاکرات، انتظارات بیشتری را مطرح کرده است.

مذاکرات آمریکا و طالبان پشت درهای بسته در دوحه قطر، جایی که طالبان دفتر سیاسی دارد، احتمالاً بر روی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و مذاکرات مستقیم طالبان با دولت افغانستان متمرکز خواهد بود.

روز گذشته، دوشنبه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه زلمی خلیل‌زاد با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان دیدار کرد.

خلیل‌زاد، در صفحه توئیتر خود نوشت برای نخستین‌بار است که ملا عبدالغنی برادر را می‌بیند. او همچنین افزود پس از این دیدار، مذاکرات آغاز خواهد شد.

طالبان نیز در اطلاعیه‌ای دیدار ملا برادر با نمایندگان آمریکا را تأیید کرد.

ملا عبدالغنی برادر پس از گذشت ۸ سال از دستگیری‌اش در یک عملیات مشترک بین پاکستان و سازمان سیا، سال گذشته از زندانی در پاکستان آزاد شد. او ماه گذشته به‌عنوان معاون هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان و نیز رئیس‌ دفتر سیاسی طالبان در قطر گماشته شد.

به‌گفته طالبان، دیدار روز گذشته تشریفاتی بود و مذاکرات اصلی از امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود.

در اطلاعیه طالبان آمده ‌است که ملا برادر به دعوت وزارت خارجه قطر و با «هواپیمای ویژه» این کشور به دوحه رفته ‌است.

اما در دور پنجم مذاکره با آمریکا رهبری هیئت ۱۴ نفری طالبان را شیرمحمد عباس استانکزی به عهده دارد. و به‌گفته طالبان «در صورت نیاز از ملا برادر مشاوره گرفته می‌شود.»

زلمی خلیل‌زاد گفته است که این بار با هیئت صلاحیت‌داری از طالبان دیدار خواهد کرد. او از قطر به دلیل میزبانی و از پاکستان به خاطر ایجاد تسهیلات لازم در سفر هیئت طالبان تقدیر کرد.

برخی منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که در این مذاکرات اگر بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان توافقی صورت نگیرد طالبان به مسائل دیگر نخواهند پرداخت.

به‌گزارش شبکه طلوع‌نیوز افغانستان، سیداکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان در این‌باره گفته است: «آتش‌بس، آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات [با دولت افغانستان] مسائل حاشیه‌ای هستند و فکر نکنم تا زمانی که خروج نیروهای خارجی روشن نشود، روی این موارد بحث کنند.»

این در حالی است که عبدالخبیر اوچقون، معاون شورای عالی صلح می‌گوید: «تمامی خواسته‌های طالبان با گفت‌وگوهای دو جانبه افغان حل خواهند شد.»

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان عدم آمادگی صادقانه طالبان در مذاکرات صلح را از موانع پایدار در برابر پیروزی روند صلح می‌داند.  او در این‌باره می‌گوید: «ما باید انعطاف داشته باشیم. ایجاد تیمی متشکل از دولت، نهادهای سیاسی و شخصیت‌های ملی کشور، می‌تواند بهانه آن‌ها را رفع کند.»

حبیبه سرابی، یکی دیگر از معاونان شورای عالی صلح از غیبت زنان در روند صلح ابراز نگرانی کرد و گفت:

«متأسفانه هیچ زنی در این نشست شرکت ندارد و حتا در نشست‌هایی که درباره گفت‌وگوهای رسمی برگزار می‌شوند نیز زنان شرکت نداشته‌اند.»

پنجمین دور مذاکرات طالبان و آمریکا به‌مدت دو روز در قطر ادامه خواهد داشت، اما برخی منابع خبری می‌گویند که اگر در این دو روز دو طرف به نتایج مطلوب نرسند، احتمال دارد که گفت‌وگوها به درازا بکشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.