ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور قند ممنوع شد

همزمان با ممنوعیت صدور قند در ایران، منابع تجاری هند گفته‌اند که با تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های مواد غذایی قراردادهای خود را با ایران متوقف کرده‌اند و به همین دلیل هند به ایران شکر خام می‌فروشد.

در بخشنامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر صادرات ایران، صادرات قند ممنوع شد. با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چند شرکت مواد غذایی به‌دلیل مشکلات بانکی قراردادهای خود با ایران را متوقف کرده‌اند، از این رو ایران برای دور زدن تحریم‌ها از هند شکر خام وارد می‌کند.

صادرات قند و شکر از قشم ـ عکس از آرشیو

به مسئله گوشت در ایران، مشکل قند و شکر نیز افزوده می‌شود. صنعت قند و شکر، پس از صنعت نساجی، دومین صنعت قدیمی ایران است. بیشترین مصرف‌کننده قند و شکر در درجه نخست خانوارها و سپس صنایع غذایی و لبنی هستند.

در حالی‌که علی‌اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات، سه‌شنبه ۷ اسفند در بخشنامه‌ای به گمرکات کشور صدور قند حاصل از شکر سفید را ممنوع اعلام کرد، خبرگزاری رویترز خبر واردات شکر خام از هند را منتشر کرد.

این گزارش به‌نقل از منابع تجارتی نوشته است که هند در ماه‌های مارس و آوریل شکر خام به ایران صادر خواهد کرد. این نخستین فروش شکر هند به ایران در پنج سال اخیر است.

در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، جمهوری اسلامی به نظام مالی جهانی دسترسی ندارد و به‌ویژه نمی‌تواند از دلار برای فروش نفت خود استفاده کند. شرکت‌های مواد غذایی کارگیل، بانج و دیگر شرکت‌های صنایع غذایی جهان نیز به دلیلی این تحریم‌ها قراردادهای عرضه مواد غذایی خود به ایران را متوقف کرده‌اند.

ایران پذیرفته است که در قبال فروش نفت به هند، روپیه، پول این کشور را دریافت کند اما این روپیه تنها می‌تواند برای خرید محصولات از هند به‌کار رود. هند پس از برزیل دومین تولیدکننده شکر در جهان است.

منابع تجارتی به رویترز گفته‌اند اتاق‌های بازرگانی هند متعهد شده‌اند که ۱۵۰ هزار تُن شکر خام در ماه‌های مارس و آوریل با قیمت بین ۳۰۵ تا ۳۱۰ دلار برای هر تن، از بنادر آزاد به ایران صادر کنند.

یک منبع آگاه از یکی از اتاق‌های بازرگانی در بمبئی که نخواست نامش فاش شود گفت: «مبالغ خرید نفت در بانک UCO (بانک ملی هند مستقر در کلکته) انباشته شده است. ایران می خواهد از این پرداخت‌ها برای خرید شکر و سایر محصولات غذایی استفاده کند.»

به‌گفته یک منبع تجارتی دیگر در بمبئی، شرکت بازرگانی دولتی ایران شکر را برای تأمین عرضه فراوان در ماه‌های آینده خریداری کرده است. ایران به‌طور معمول شکر را از برزیل بزرگترین صادرکننده جهان خریداری می‌کند.

منبع سوم نیز گفته است ایران در مقایسه با خریداران دیگر حق بیمه‌ای تا ۷ دلار می‌پردازد زیرا برای طرف‌های معامله این خطر وجود دارد که پرداخت‌ها دیر صورت گیرد.

این صادرات همچنین به هند اجازه می‌دهد که ذخایر شکر خود را کاهش دهد، که بسیار مهم است.

ایران در بازار گوشت نیز با مشکل مواجه شده است. با افزایش ناگهانی قیمت گوشت و کمبود این کالای اساسی در بازار، دولت دست به کار اقدامات فوری تشویقی برای کاهش قیمت گوشت و توزیع آن شد.

دولت اعلام کرد برای کنترل قیمت، توزیع گوشت به نرخ دولتی را ادامه خواهد داد و همزمان برای واردات گوشت مورد نیاز ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان تخصیص داد و از کشورهای دیگر گوشت وارد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.