ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف بازگشت

در پی مخالفت روحانی با استعفای ظریف و حمایت قاسم سلیمانی از او، وزیر امور خارجه ایران به سر کار خود بازگشت. ظریف گفت وزارت خارجه با «درایت و نظارت رهبر» کار خود را انجام می‌دهد.

محمدجواد ظریف پس از مخالفت حسن روحانی با استعفای او به سر کار خود بازگشت. قاسم سلیمانی نیز گفته بود ظریف مورد حمایت مقامات عالی نظام است. ظریف اعلام کرد که وزارت خارجه با «درایت و نظارت رهبر» کار خود را انجام می‌دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

در حالی که کمتر از دو روز از استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نگذشته او استعفای خود را پس گرفت.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بامداد چهارشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه در پاسخ رسمی به نامه استعفای ظریف پذیرش استعفای او را «بر خلاف مصالح کشور» دانست و با آن مخالفت کرد.

در این نامه روحانی نوشت: «اینجانب نسبت به فشارهای وارده به دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و حتی رئیس جمهوری منتخب مردم به خوبی آگاهم»، اما در ادامه افزود: «جنابعالی مورد اعتماد اینجانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به‌خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی هستید.»

محمدجواد ظریف دوشنبه شب ۶ اسفند / ۲۵ فوریه اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌دهد. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم.»

استعفای او بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران و جهان داشت. بسیاری استعفای ظریف را به دور زدن دستگاه دیپلماسی توسط نیروهای نظامی، به‌ویژه سپاه پاسداران مربوط دانستند چرا که ساعاتی قبل از آن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در تهران به‌شکل ناگهانی با حسن روحانی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و جمعی از وفاداران خامنه‌ای در غیاب محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

در پی استعفای ظریف، قاسم سلیمانی نیز اعلام کرد که ظریف مورد حمایت مقامات عالی نظام است. او گفت: «آقای ظریف مسئول سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است و همواره مورد تائید و حمایت مقامات عالی نظام بوده و هستند.»

فرمانده نیروی سپاه قدس با اشاره به عدم حضور ظریف در ملاقات اخیر با اسد گفت: «در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است.»

سلیمانی افزود: «هیچ‌گونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان به‌عنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.»

محمدجواد ظریف در پی این نامه‌نگاری‌ها و صحبت‌ها، در اینستاگرام بدون اشاره مستقیم به بازگشت خود نوشت: «هیچ دغدغه‌ای جز اعتلای سیاست خارجی» نداشته است.

او اظهار امیدواری کرد که وزارت امور خارجه با «همکاری و همدلی همگان و درایت و نظارت رهبر» و رئیس جمهوری «کلیه مسئولیت‌های خود را در چارچوب قانون اساسی، قوانین کشور و سیاست‌های کلی نظام با اقتدار» به انجام رساند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آیت... شنگولیان

    بسم الاه تعالی با کمال مسرت ما جامعه روحانیت اطلاع یافتیم در پناه قوه الهی برادر شهیدمان از سربازان گمنام امام زمان سقت الاسلام حضرت اغای ظرافت پیشه به جانباز هشتادو پنج درصدو نیم تبدیل شده و بآخور وزات خارجه ام القراء اسلامی تحت توجهات برادر خونخوار جهادی شهید زنده دو پا حاجی عاغا قاسم قمه بدست بسر کار برگشته اند. السلامم و علیکم برحمت الاه و برکاته