ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو مجمع: روحانی نظر رهبری درباره FATF را بپرسد

غلامرضا مصباحی مقدم می‌گوید خامنه‌ای با FATF آشکارا مخالفت نکرده اما چنانکه رئیس جمهوری ادعا می‌کند موافق آن هم نیست.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از روحانی خواست بر سر ادعای خود بماند و اگر راست می‌گوید، نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بنویسد و نظر او را در موافقت با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی جویا شود. مصباحی مقدم گفت: چه کسی هست که در مقابل رهبری مخالفت کند؟

مجمع تصمیم درباره لایجه پالرمو را به جلسه ۱۱  اسفند موکول کرد

مجمع تشخیص مصلحت نظام که دو هفته قبل درباره لایحه پالرمو، یکی از لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی به تصمیم نرسیده بود، شنبه ۱۱ اسفند یک بار دیگر تشکیل جلسه می‌دهد و این لایحه را به بحث می‌گذارد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته در سخنانی که در جمع مدیران بانک مرکزی ایراد کرد، گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی مخالف نیست. روحانی گفته بود:

«اگر رابطه‌ ما با FATF قطع شود، فعالیت بانکی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود. تمام کشورهای دنیا در این گروه شرکت کرده‌اند. یعنی هیچکدام عقل نداشته‌اند؟ دولت و مجلس ایران هم که تصویب کرده‌اند، تدبیر نداشته؟ شورای نگهبان هم که امضا کرده، تدبیر نداشته؟ اینکه نمی‌شود. نمی‌شود کشور را به دست ۱۰ تا ۲۰ نفر داد.»

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهارشنبه ۸ اسفند در گفت‌وگو با ایسنا این سخنان رئیس جمهوری اسلامی را باعث تأسف و برخلاف مصالح ملی دانست:

«ایشان ادعا کرده‌اند که رهبری گفته‌اند با پیوستن ایران به FATF مخالفتی ندارند. چه اشکالی دارد ایشان که رئیس جمهور هستند طی مکاتبه‌ای از رهبری بخواهند نظرشان را در موافقت با این لوایح اعلام کنند. چه کسی هست که در مقابل رهبری مخالفت کند؟»

مصباحی مقدم گفت خامنه‌ای درباره پیوستن ایران به نظری ندارد. موافق نیست اما آشکارا هم مخالفت نکرده است.

گروه ویژه اقدام مالی به ایران چهار ماه دیگر مهلت داده که دو لایحه باقی‌مانده پالرمو و «سی اف تی» را به تصویب برساند. ادامه تجارت خارجی و مبادلات بانکی ایران به تأیید این دو لایحه در مجمع وابسته است. گسترش کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران هم که به «اینستکس» موسوم است، به پذیرش FATF بستگی دارد.

مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا نگرانی اصول‌گرایان را یک بار دیگر مطرح کرد: دسترسی غرب به مبادلات بانکی ایران از طریق FATF.

«خوب است که [رئیس جمهوری] این نکته را هم توضیح بدهند اگر ما به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم، خود این امر برای آمریکایی‌ها که ما را تحریم کرده‌اند راهکاری نخواهد بود تا امکان دور زدن تحریم‌ها را از ما سلب کنند؟ رئیس FATF مسئول میز ایران در وزارت‌خزانه‌داری آمریکا بوده است. همین فرد در پاسخ به یک نماینده کنگره می‌گوید بگذارید ایران به FATF کامل بپیوندد ما ابزار لازم برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها را به دست خواهیم آورد. با وجود چنین اظهاراتی این به مصلحت نظام است که ما به این لوایح بپیوندیم؟»

محمد جواد ظریف، پیش از آنکه استعفا دهد و سپس در اثر مخالفت خامنه‌ای و دلجویی قاسم سلیمانی به سر کارش برگردد در گفت‌وگو با روزنامه جمهوری اسلامی از بی‌اعتمادی جناحی از حکومت به توضیحات او در زمینه ضرورت تصویب لوایح مبارزه با پولشویی گلایه کرده بود. ظریف گفته بود:

«به جای اینکه ترامپ را محکوم بکنید، چرا می‌آیید رئیس‌جمهور را محکوم می‌کنید؟ این کار چه نتیجه‌ای دارد؟ همکاری با FATF نیست که باعث می‌شود اطلاعات شما لو برود؛ قرار گرفتن در فهرست سیاه آن است که باعث می‌شود که دیگران از شما سوالات بیشتری بکنند.»

روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت به ریاست صادق آملی لاریجانی شرکت نمی‌کند. مصباحی مقدم از رئیس جمهوری اسلامی خواست به «مصلحت نظام» توجه کند و در آینده در جلسات مجمع شرکت کند، بعد در رسانه‌ها نظر دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    یعنی ایشان کم حرفند که باید از ایشان پرسید تا بگوید؟! در باره همه چیز حرف میزند در این باره چرا باید پرسید؟ یعنی اینها بدون فرمان و اجازه او انقدر پاپیچ دولت میشوند؟