ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاکستان آماده است خلبان هندی را تحویل دهد

وزیر خارجه پاکستان گفته است که این کشور خواهان کاهش تنش با هند است. دونالد ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد تا اختلاف هند و پاکستان به‌زودی برطرف شود.

پاکستان اعلام کرده که برای کاهش تنش با هند حاضر است خلبان دستگیرشده این کشور را تحویل دهد. رئیس جمهوری آمریکا نیز خواهان پایان دادن به اختلافات هند و پاکستان شد.

روز چهارشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه پاکستان دو فروند جت هندی را سرنگون کرد

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، پنج‌شنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه، اعلام کرد کشورش آماده است برای کمک به کاهش تنش‌ها خلبان هندی بازداشت‌شده را به هند تحویل دهد.

درگیری‌ها در منطقه کشمیر که مورد اختلاف دو کشور هند و پاکستان است، در روزهای اخیر بالا گرفته و روابط دو قدرت هسته‌ای متشنج بوده است.

روز چهارشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه پاکستان دو فروند جت هندی را سرنگون کرد، روز پیش از آن هواپیماهای نظامی هند برای نخستین بار از سال ۱۹۷۱ به خاک پاکستان وارد شده و مناطقی را هدف قرار داده بودند. پاکستان اعلام کرده بود که خلبان یکی از جت‌های سرنگون شده هند توسط نیروهای پاکستانی در منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان بازداشت شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد تا اختلاف هند و پاکستان به‌زودی برطرف شود.

رئیس جمهوری آمریکا دریک کنفرانس خبری در ویتنام در دومین روز نشست با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به خبرنگاران گفت اخبار معقولی از هند و پاکستان دریافت کرده است اما توضیح بیشتری نداد.

قدرت‌های جهان از جمله آمریکا، چین و اتحادیه اروپا از دو طرف خواسته‌اند تا خویشتن‌داری کنند.

تنش‌ها از زمانی آغاز شد که روز ۲۵ بهمن / ۱۴ فوریه در یک بمب‌گذاری انتحاری در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر ۴۰ پلیس شبه نظامی هند کشته شدند. گروه «جیش محمد»، یک گروه شبه‌نظامی مستقر در پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. سه‌شنبه ۷ اسفند / ۲۶ فوریه پس از حمله نظامی هند به مواضع آموزش شبه‌نظامیان در خاک پاکستان تنش‌ها بالا گرفت.

روز چهارشنبه ابتدا پاکستان مواضعی را در کشمیر که تحت کنترل هند است هدف قرار داد، و سپس جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی هند وارد حریم هوایی پاکستان شدند و نیروی هوایی پاکستان دو فروند هواپیمای هندی را در داخل حریم هوایی پاکستان هدف قرار داده و سرنگون کردند.

ژنرال آصف غفور، سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان گفت یکی از این هواپیماها در بخش هندی کشمیر سرنگون شد، اما هواپیمای دیگر در منطقه تحت کنترل پاکستان سقوط کرد و خلبان آن دستگیر شد.

در پی این درگیری‌ها و بالا گرفتن تنش میان هند و پاکستان بازارهای بورس در هر دو کشور در روزهای گذشته با کاهش ارزش سهام مواجه شدند.

پاکستان و هند از زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ تاکنون سه بار جنگیده‌اند و سال ۲۰۰۲ پس از حمله شبه‌نظامیان پاکستانی به پارلمان هند در آستانه جنگ چهارم قرار گرفتند.

دو کشور قدرتمند هسته‌ای از زمان آغاز شورش کشمیر در سال ۱۹۸۹ بر سر این منطقه اختلافاتی دارند و هر کدام از آن‌ها بخش‌هایی از آن را در کنترل دارند. در منطقه کشمیر خط کنترلی بین هند و پاکستان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.