ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سریال ممنوعه باز هم حاشیه‌ساز شد

حضور یک بازیگر در نقش یک کارگر افغان با ظاهری تحقیرآمیز در این مجموعه سبب اعتراض شمار زیادی از کاربران ایرانی و افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی شد.

در قسمت ششم از فصل دوم سریال «ممنوعه» حضور یک بازیگر در نقش یک کارگر افغان با ظاهری تحقیرآمیز سبب اعتراض شمار زیادی از کاربران ایرانی و افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی شد. این گروه از تماشاگران دست‌اندرکاران این مجموعه تلویزیونی را که در شبکه‌ خانگی به نمایش درمی‌آید به «نژادپرستی» متهم کرده‌اند.

پوستر سریال ممنوعه: داستان سه نسل مبتنی بر تحقیر و توهین به دیگران؟

سریال ممنوعه به کارگردانی امیرپورکیان و با تهیه‌کنندگی علی اکبر نجفی و با سرمایه‌گذاری صادق یاری از شهریور سال جاری تاکنون در شبکه خانگی به نمایش درمی‌آید. این مجموعه  در قالب یک داستان عام‌پسند، روایتی سطحی از ماجراهای خانوادگی سه نسل از ایرانی‌ها با تمرکز بر بحران‌های عاطفی نسل جوان به دست می‌دهد. بر گرته مجموعه «شهرزاد» پدر قدرتمند که این بار از نظر اقتصادی هم در آستانه ورشکستگی‌ست، با دسیسه‌چینی‌ها و صحنه‌آرایی‌هایی به رویدادها جهت می‌دهد.

در سکانس‌هایی از این مجموعه تلویزیونی شخصی هم نقش یک کارگر افغان را با ظاهری مناسب و تحقیرآمیز ایفا می‌کند. شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان این صحنه‌ها را به این شکل برشمرده است:

  •  خانوادۀ «برکه» (نقش اول سریال) اسباب‌کشی می‌کند و کارگر افغانستانی در جابجایی و انتقال اسباب کمک می‌کند. دختر رو به‌طرف مادرش می‌کند و با نیشخند می‌گوید: «این شخصی که داره اسباب را جابجا می‌کند بو می‌ده» (نقل به مضمون) و بعد با پدر و مادرش می‌خندند.
  • «برکه» چشمش به یک کارگر افغانستانی می‌‌افتد و با او سلفی می‌گیرد. سپس در جمع دوستان و همکارانش ظاهر می‌شود و با قیافه جدی رو به همه می‌گوید: «من عاشق سامی (نقش اول سریال) نیستم، من کس دیگری را دوست دارم. حرفش را با قاطعیت تکرار می‌کند، تا حدی که صحنه بسیار جدی می‌شود. سپس برکه گوشی‌اش را در می‌آورد و عکس سلفی‌اش با کارگر افغانستانی را به همه نشان می‌دهد و همه می‌خندند و کارگر را تمسخر می‌کنند.
  • پدر برکه چشم پدر سامی را کور کرده و حالا پدر سامی برای رضایت، تقاضا کرده برکه با کارگر افغانستانی که با قیافه و شکل بسیار توهین‌آمیز ظاهر می شود، ازدواج کند.

شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی دست‌اندرکاران مجموعه «ممنوعه» را به خاطر چنین صحنه‌هایی به نژادپرستی متهم کرده‌اند.

این نخستین‌ بار نیست که مجموعه «ممنوعه» سبب اعتراض تماشاگران شده است. این سریال پس از انتشار سه قسمت به دلیل برخی سکانس‌هایش ۲۶ شهریور سال جاری از انتشار و پخش بازماند. در آن زمان سید عباس صالحی وزیر ارشاد اسلامی گفته بود:

«درباره محصولات شبکه نمایش خانگی روال کار اینگونه است که به علت آنکه سرمایه‌گذار و کارگردان می‌خواهد بازخوردهای کار خود را بگیرد، مانند سینما به صورت یک‌جا مجوز لازم برای عرضه محصول خود را از وزارت ارشاد نمی‌گیرد بلکه مجوز هر قسمت و بخش را به صورت مورد به مورد اخذ می‌کند.»

امیر پورکیان، کارگردان این سریال در پاسخ به انتقادها گفته است که مخاطبان او جوانان معتاد به شیشه‌اند و نه کسانی که شعر مولانا می‌خوانند:

«من با آیه قرآن جواب [منتقدان] را خواهم داد. خود من دبیر دبیرستان بوده‌ام. من در میان مردم بوده‌ام و دغدغه‌مند هستم. این اثری که من ساخته‌ام هزار برابر موارد بدترش را در اطرافمان دیده‌ایم، اما من نمی‌دانم تا کی می‌خواهیم پنهان‌کاری کنیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.