ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: احتمالاً اسرائیل مرتکب جنایت جنگی شده است

در گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل اعتراضات سال ۲۰۱۸ فلسطینی‌ها در غزه «اقدامی مدنی» عنوان شده و حملات سربازان اسرائیلی به‌شدت محکوم شده است. اسرائیل این گزارش را جانبدارانه خواند.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در گزارشی مقابله اسرائیل با اعتراضات سال ۲۰۱۸ فلسطینی‌ها در غزه را به «جنایت جنگی و یا جنایت علیه بشریت» تشبیه و حملات سربازان اسرائیلی با معترضان را به‌شدت محکوم کرد. اسرائیل این گزارش را «جانبدارانه» خواند.

صحنه‌ای از اعتراضات سال ۲۰۱۸ فلسطینی‌ها در نوار مرزی غزه و اسرائیل

گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل که پنج‌شنبه ۹ اسفند /  ۲۸ فوریه منتشر شد، محدود به رویدادهای سال گذشته میلادی می‌شود. این کمیسیون از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه مه سال گذشته تشکیل شد.

در سال ۲۰۱۸ فلسطینی‌ها بارها در نوار مرزی غزه و اسرائیل در اعتراض به محاصره غزه و به‌منظور به‌رسمیت شناختن حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به خانه‌هایشان در سرزمین مادری، دست به تظاهرات زدند. این اعتراضات از ۳۰ مارس سال گذشته تقریباً به صورت هفتگی برگزار شد و دست‌کم ۲۵۰ فلسطینی در این اعتراضات کشته شدند.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل اعتراضات فلسطینی‌ها را «اقدامی مدنی» توصیف کرده و گفته است «دلایل منطقی وجود دارند که نشان می‌دهند تک‌تیراندازان ویژه اسرائیلی به روی روزنامه‌نگاران، کارکنان بخش بهداشتی، کودکان و افراد معلول شلیک کرده‌اند.»

سانتیاگو کانتون، رئیس کمیسیون تحقیق سازمان ملل نیز در ژنو گفت: «برخی از این تخلفات می‌تواند شامل جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت باشد که دیوان بین‌المللی کیفری باید در این‌باره تصمیم‌گیری کند و اسرائیل نیز باید هر چه سریع‌تر در مورد آن تحقیق کند.»

کمیسیون همچنین از مقامات نوار غزه خواسته است که استفاده از «بالن‌های آتش‌زا» را متوقف کنند. فلسطینی‌ها در اعتراضات خود از این بالن‌ها برای مقابله با اسرائیلی‌ها استفاده می‌کردند.

اسرائیل هنوز به کمیسیون سازمان ملل اجازه نداده است که به محل رویدادها رفته و در آن‌جا دست به تحقیقات مستقل بزند.

به‌گفته کمیسیون تحقیق، در جریان تظاهرات سال گذشته، «بیش از ۶ هزار معترض غیرمسلح هدف شلیک تیراندازان ویژه ارتش اسرائیل قرار گرفته‌اند».

سانتیاگو کانتون می‌گوید «اکثریت قاطع معترضان مسلح نبودند، اگر چه همیشه رفتار مسالمت‌آمیزی نداشتند».

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است اطلاعات کمیسیون مستقل تحقیق را در اختیار دیوان بین‌المللی کیفری قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در صفحه توئیتر خود درباره گزارش کمیسیون نوشت: «اسرائیل گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به کل رد می‌کند. این شورا به دلیل تنفر وسواسانه خود نسبت به اسرائیل، تنها دموکراسی خاورمیانه، مرزهای دورویی و دروغگویی را جابه‌جا می‌کند.»

— بنيامين نتانياهو (@israelipm_farsi) 28. Februar 2019

یسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه جدید اسرائیل نیز گزارش بازرسان سازمان ملل را جانبدارانه و ضد این کشور خواند و گفت: «هیچ کس نمی‌تواند حق دفاع از خویشتن را اسرائیل سلب کند».

حماس از گزارش سازمان ملل استقبال کرد و از  جامعه جهانی خواست تا «به حساب» اسرائیل رسیدگی کند.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل برای تهیه گزارش خود ۳۲۵ مصاحبه با قربانیان، شاهدان و منابع مختلف انجام داده و بیش از ۸ هزار سند و مدرک جمع‌آوری کرده است. این کمیسیون همچنین به مواد صوتی و تصویری دسترسی داشته است، از جمله منابع ضبط شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در آوریل ۲۰۱۸ نیز در بیانیه‌ای تیراندازی نظامیان اسرائیل به سمت شرکت‌کنندگان در تظاهرات نوار غزه را به شدت محکوم کرده بود.

گزارش سازمان ملل درباره وقایع غزه در حالی منتشر شده است که جرد کوشنر، مشاور کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این هفته برای مذاکره درباره صلح خاورمیانه به این منطقه سفر کرد.

کوشنر طرح جدیدی برای صلح خاورمیانه دارد که هنوز جزئیات آن منتشر نشده اما گفته می‌شود که در آن خواسته‌های فلسطینی‌ها درباره وضعیت شهر بیت‌المقدس (اورشلیم) و تضمین حق بازگشت فلسطینی‌ها چندان در نظر گرفته نشده و به‌طور عمده به‌جای توافق بر سر سرزمین‌های اشغالی توسط اسرائیل، بر ابتکارات اقتصادی تأکید دارد.

کوشنر در سفر خود به خاورمیانه با رهبران امارات متحده عربی، بحرین، عمان، عربستان سعودی و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    از نظر سازمان ملل اسرائیل «احتمالاً» مرتکب جنایت جنگی شده است!! و در مورد رژیم تورکیه همان «احتمال» هم مطرح نیست!! چه جهان جالبی و چه سازمان جالبتری!

  • farid

    وزیر سابق ایالت براندنبورگ در ستون نویسنده مهمان در روزنامه "ولت" نوشته است: «برای اولین مرتبه به خاطر رئیس جمهوری کشورم شرمنده شده‌ام.» اشتفان رایشه که پیش‌تر در حزب سوسیال دمکرات فعالیت داشته و اینک کشیش کلیسای پروتستان است، خواستار عدم دعوت فرانک والتر اشتاین‌مایر به کنگره سالانه این کلیسا شده است.رایشه می‌نویسد: «بهتر است از اشتاین مایر دعوت نشود ولی اگر او آمد، خوب است همگی پلاکاردی با این مضمون به دست بگیریم: به اسم من نه...» کنگره کلیسای پروتستان آلمان در ماه ژوئن در شهر دورتموند برگزار می‌شود و رئیس جمهور به طور سنتی جزء مدعوین این کنگره است. در یادداشت رایشه آمده است: «وقتی رئیس جمهور که خودش مسیحی است، به کسانی تهنیت می‌گوید که ۴۰ سال است نام خدا را آلوده ‌کرده‌اند و افرادی را آزار می‌دهند که چیزی جز حقوق بشر نمی‌خواهند، نه تنها خشم، بلکه احساس شرم برانگیخته می‌شود.