ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 مامور گشت ارشاد در تهران مردم عادی را از فاصله بسیار نزدیک با اسلحه تهدید کرد

ماموران گشت ارشاد ماشین زنی را به این دلیل که در خودروی خود حجاب بر سر نداشته، توقیف و تلاش می‌کنند تا به زور او را سوار ون گشت ارشاد کنند. مردم ناظر تلاش می‌کنند مانع بازداشت این زن شوند

فیلمی واضح و تکان‌دهنده به کمپین «دوربین ما اسلحه ما» ارسال شده که در آن مامور گشت ارشاد در اتوبان ستاری مردم عادی را که به توقف خودروی یک زن به دلیل بی‌حجابی اعتراض کرده‌ بودند، با اسلحه تهدید می‌کند.

نمایی از ویدیوی تهدید مأمور گشت ارشاد با سلاح

بر اساس این فیلم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مامور گشت ارشاد در مواجهه با حمایت مردم از زن معترض به حجاب اجباری، از فاصله بسیار نزدیک اسلحه گرم را به سمت صورت آنها نشانه می‌رود.

بر اساس گزارش‌های ارسال شده و آنچه که از فیلم مشخص است، ماموران گشت ارشاد ماشین زنی را به این دلیل که در خودروی خود حجاب بر سر نداشته، توقیف و تلاش می‌کنند تا به زور او را سوار ون گشت ارشاد کنند. مردم ناظر تلاش می‌کنند مانع بازداشت این زن شوند. آنها سرانجام او را آزاد می کنند و سوییچ ماشین او را هم از ماموران گشت ارشاد پس می‌گیرند. مامور گشت ارشاد در پاسخ اعتراض مردم چندین بار به روی چند نفر از معترضان اسلحه می‌کشد.

در ماه‌های اخیر شهروندان با فیلمبرداری از صحنه‌های برخورد خشن ماموران گشت ارشاد یا مداخله دیگر شهروندان در تذکر درباره حجاب و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی با شعار «دوربین‌ ما اسلحه ما»، وارد مرحله دیگری از مقاومت در برابر محدودیت‌های اجتماعی شده‌اند.

در مقابل، خشونت ماموران گشت ارشاد در هفته‌های اخیر شدت گرفته است. علاوه بر ماموران گشت ارشاد، برخی از شهروندان که خود را موطف به امر به معروف می‌دانند نیز با روش‌های خشونت‌آمیز با زنانی که با بدحجابی یا بی‌حجابی برخورد می‌کنند. در روزهای گذشته فیلم‌هایی که در آنها با شوکر، گاز فلفل یا گاز اشک آور به زنان حمله می‌شود منتشر شده است.

در یکی از این فیلم‌ها با تذکر ماموران گشت امنیت اخلاقی به دو زن، تعدادی از شهروندان با ماموران درگیر شدند و ماموران در واکنش تیرهوایی شلیک کردند. محل وقوع این رویداد در منطقه نارمک واقع در شرق تهران گزارش شده است.

در واکنش به این اتفاق احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دوره گشت ارشاد به پایان رسیده است، گفت: «حتی ضرورت دارد عنوان گشت ارشاد تغییر یا حذف شود چرا که این نام به دلیل عملکرد نامناسب یا تبلیغات منفی ذهنیت منفی ایجاد کرده است.»

برخورد خشن ماموران گشت ارشاد با مردم بی‌سابقه نیست و تاکنون فیلم‌های متعددی از این برخوردها منتشر شده است. واکنش مردم به این برخوردها هم بی‌سابقه نبوده و به نظر می‌رسد نسبت به گذشته شدیدتر شده باشد.

اردیبهشت ماه گذشته نیز برخورد مامور گشت ارشاد با دو دختر دانشجو خبر ساز شد اما مقامات پلیس ایران به دفاع از مامور خاطی پرداختند. سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که طرح امنیت اخلاقی پلیس با جدیت پیگیری خواهد شد و پلیس در اجرای مأموریت‌هایش به دلیل «فضاسازی‌ها و هوچی‌گری‌ها» کوتاه نمی‌آید.

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز انتقاد از برخورد خشن ماموران نیروی انتظامی را «عقب‌نشینی» خواند و گفت که از برخی از عقب‌نشینی‌ها تعجب می‌کند.

طرح حجاب و عفاف بر اساس مصوبه ١۴ دی ماه ٨۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده و دو مقوله «تذکر» و «برخورد قانونی» را به عنوان وظیفه و الزام مأموران انتظامی طبق ضوابط قانونی یعنی در چارچوب اصول قانون اساسی، آیین دادرسی کیفری و مقررات قانون تعزیرات تعیین کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تلنگری به مردم ترسو و بی عرضه ایران

    واقعا خاک عالم بر سر خودم اول و بعد مردم تو سری خور و بدبخت ایران که همیشه در برابر دیکتاتورها ترسو و بزدل بودن , یک آدمی که پدرش معلوم نیست داره واسه هشتاد میلیون خاک بر سر تصمیم گیری میکنه و هیچکس جرئت نمیکنه چیزی بهش بگه