ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه کره شمالی: فقط می‌خواستیم بخشی از تحریم‌ها لغو شود

ری یو هونگ اعلام کرد که پیونگ‌یانگ آماده بود در ازای لغو تحریم‌هایی که روی کسب و کار مردم اثر می‌گذارد، تولید اورانیوم و پلوتونیم را متوقف کند.

کره شمالی اعلام کرد بر خلاف آنچه که رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرده، فقط خواهان لغو بخشی از تحریم‌های اقتصادی در ازای توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شده است. ری یو هونگ، وزیر خارجه کره شمالی گفت: ما فقط می‌خواستیم فقط آن بخش از تحریم‌ها که روی زندگی و کسب و کار مردم اثر گذاشته لغو شود.

چهارشنبه ۲۸ فوریه: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حاشیه اجلاس هانوی (عکس: آرشیو)

پنجشنبه ۲۸ فوریه/ ۹ اسفند رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی دومین دور مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای در هانوی، پایتخت ویتنام را بدون حصول به توافق جامع برای خلع ‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره به پایان رساندند. کاخ سفید اعلام کرد که سران دو کشور پیشرفت خوبی در این مذاکرات داشتند. خبرگزاری دولتی کره شمالی هم جمعه یکم مارس/ ۱۰ اسفند گزارش داد که طرفین در دومین دور مذاکرات به «احترام و اعتماد» بیشتر به یکدیگر دست یافتند و هرچند درباره خلع سلاح هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی به نتیجه نرسیدند، اما موفق شدند روابط دوجانبه را بهبود بخشند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که اجلاس هانوی را زودتر از موقع ترک کرده بود، روز گذشته در یک نشست خبری دلایل شکست مذاکرات را از دید خودش بیان کرد. ترامپ گفت:

«کیم قصد خلع‌سلاح اتمی دارد اما تنها در برخی بخش‌ها. آنها می‌خواستند بخش بزرگی از تأسیسات اتمی خود را برچینند اما ما نمی‌توانستیم از تمام تحریم‌ها دست بکشیم. تحریم‌ها هنوز سر جای خود هستند. ما هر اینچ از این کشور را می‌شناسیم و باید چیزی را که می‌خواهیم، به دست بیاوریم.»

رئیس جمهوری آمریکا سپس همین سخنان را شامگاه گذشته در واشنگتن تکرار کرد.

وزیر خارجه کره شمالی اما این سخنان ترامپ را نقض کرد. ری یو هونگ گفت چنانچه واشنگتن بخشی از تحریم‌ها را که روی کسب و کار مردم اثر گذاشته لغو کند، کره شمالی آماده است با نظارت بازرسان آمریکایی تولید پولوتونیوم و اورانیوم را متوقف کند:

«ضمانت مهم‌ترین چالش در خلع سلاح هسته‌ای است. اما ما فکر می‌کنیم برای آمریکا اقدامات نظامی دشوارتر از لغو بخشی از تحریم‌هاست. به همین دلیل با لغو فقط بخشی از تحریم‌ها هم موافقت کردیم.»

ری از آمادگی پیونگ‌یانگ برای تضمین کتبی توقف همه آزمایش‌های موشکی کره شمالی خبر داد و بر این نکته تأکید کرد که اصول کره شمالی در آینده تغییر نخواهد کرد:

«اصول ما پابرجا باقی خواهد ماند و پیشنهادهای ما هم هرگز تغییر نخواهد کرد حتی اگر آمریکا در آینده پیشنهاد مذاکرات دیگری را طرح کند.»

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید جمعه یکم مارس/ ۱۰ اسفند با انتشار پیامی در توییتر مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را با مذاکرات برجام مقایسه کرد:

«رئیس‌ جمهوری توافق بد با ایران را ترک نکرد. رئیس‌جمهور ترامپ، این اشتباه را با ایران، کره شمالی یا هر کشور دیگر مرتکب نمی‌شود. ترامپ همواره ایمنی مردم آمریکا را بالاتر از سیاست قرار می‌دهد.»

قطع مذاکرات هانوی سبب شده که برخی از منتقدان آمریکایی ترامپ را به دیپلماسی شخصی و عدم آمادگی کافی برای شرکت در چنین مذاکراتی متهم کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.