ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کشمیر: پاکستان در نشست کشورهای اسلامی شرکت نکرد

امارات به‌منظور کاهش تنش میان هند و پاکستان از وزیر خارجه هند برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در ابوظبی دعوت کرده بود. پاکستان به این دلیل در این اجلاس شرکت نکرد.

با وجود استقبال هند از آزاد کردن خلبانش توسط پاکستان و گشوده شدن بخشی از فضای هوایی پاکستان، تنش میان دو کشور همچنان ادامه دارد. امارات متحده عربی به‌منظور کاهش تنش میان هند و پاکستان، در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در ابوظبی از وزیر خارجه هند نیز به‌عنوان میهمان  دعوت کرده بود اما پاکستان در اعتراض به این اقدام در این اجلاس شرکت نکرد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان

به‌گزارش واشنگتن پست، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان جمعه ۱۰ اسفند / یکم مارس در پارلمان این کشور اعلام کرد که در اعتراض به دعوت امارات از سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند به‌عنوان میهمان ویژه در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی، پایتخت امارات، شرکت نخواهد کرد.

شاه محمود قریشی گفت: «امارات متحده عربی در همه دوره‌های دشوار به پاکستان کمک کرده اما مقامات ابوظبی به‌رغم اعتراض اسلام‌آباد این دعوت را لغو نکرده است.»

چهل‌و‌ششمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای اسلامی امروز (جمعه) آغاز به‌کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در سخنرانی گشایش این اجلاس از حمایت سازمان همکاری کشورهای اسلامی از امنیت و صلح سخن گفت و بر مقابله با گسترش تفکر افراطی، تروریسم و ادامه درگیری‌ها و تنش‌ها تأکید کرد.

وزیر خارجه پاکستان با بیان این‌که «برای لغو این دعوت به امارات دو نامه ارسال شده است»، گفت: «هند نه در میان ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی و نه یکی از کشورهای ناظر آن است.»

درگیری‌ها در منطقه کشمیر که مورد اختلاف دو کشور هند و پاکستان است، در روزهای اخیر بالا گرفته و روابط دو قدرت هسته‌ای متشنج بوده است.

تنش‌ها از زمانی آغاز شد که ۲۵ بهمن / ۱۴ فوریه در یک بمب‌گذاری انتحاری در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر ۴۰ پلیس شبه نظامی هند کشته شدند. گروه «جیش محمد»، یک گروه شبه‌نظامی مستقر در پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. سه‌شنبه ۷ اسفند / ۲۶ فوریه پس از حمله نظامی هند به مواضع آموزش شبه‌نظامیان در خاک پاکستان تنش‌ها بالا گرفت.

روز چهارشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه ابتدا پاکستان مواضعی را در کشمیر که تحت کنترل هند است هدف قرار داد، و سپس جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی هند وارد حریم هوایی پاکستان شدند و نیروی هوایی پاکستان دو فروند هواپیمای هندی را در داخل حریم هوایی پاکستان هدف قرار داده و سرنگون کردند. پاکستان اعلام کرد که خلبان یکی از جت‌های سرنگون شده هند توسط نیروهای پاکستانی در منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان بازداشت شده است.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته، پنج‌شنبه ۹ اسفند /  ۲۸ فوریه در نشست مشترک نمایندگان مجلس سنا و ملی این کشور در اسلام‌آباد اعلام کرد که پاکستان خلبان هندی را آزاد می‌کند.

او گفت: «ما سر جنگ با کشوری دیگر را نداریم و با همین هدف فردا (جمعه) آبهی ناندان، خلبان هندی را آزاد خواهیم کرد.»

او در همین حال به هند هشدار داد که تنش‌ها را طولانی نکند و مانع از متشنج‌تر شدن وضعیت دو کشور شود.

عمران خان گفت چندی پیش به نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نامه‌ای نوشته و به او پیشنهاد داده که وزیران امور خارجه دو کشور برای بهبود روابط و ازسرگیری مذاکرات صلح با یکدیگر دیدار کنند، اما پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نکرده است.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کشورش آماده است برای کمک به کاهش تنش‌ها خلبان هندی بازداشت‌شده را به هند تحویل دهد.

در پی اظهارات عمران خان و شاه محمود قریشی، مقا‌م‌های نظامی هند از آزادی خلبان هندی استقبال کردند.

به‌گزارش رویترز، مارشال ار. جی کاپو، معاون نیروی هوایی هند در یک نشست خبری در این‌باره گفت: «ما بسیار خوشحالیم که خلبان‌مان را آزاد خواهند کرد.»

با این حال او درباره احتمال کاهش تنش بین هند و پاکستان اظهارنظر نکرد.

سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه در دیدار با مقامات چین و روسیه گفته بود که دهلی‌نو خواستار افزایش تنش با اسلام‌آباد نیست و بردباری لازم را در مورد تنش بین دو کشور خواهد داشت.

در همین حال پاکستان روز جمعه بخشی از فضای هوایی کشور خود را برای تردد هواپیماها باز کرد.

مسئولان سازمان هوانوردی پاکستان اعلام کردند که عبور و مرور هواپیماها از فرودگاه‌های کراچی، اسلام‌آباد، لاهور، کویته و پیشاور ازسرگرفته شده اما حریم هوایی پاکستان به‌طور کامل باز نشده است و قرار است ظهر روز دوشنبه آینده این اقدام صورت گیرد.

پاکستان دوشنبه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه با افزایش تنش‌ها با هند، حریم هوایی خود را بست و روزانه ۴۰۰ پرواز مختل و هزاران مسافر سرگردان شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.