ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزاران الجزایری خواهان کناره‌گیری رییس‌جمهوری این کشور شدند

اعتراضات اخیر بزرگترین اعتراض ضد دولتی این کشور پس از بهار عربی ۸ سال قبل است. معترضان می‌گویند عبدالعزیز بوتفلیقه باید بعد از ۲۰ سال کنار برود.

ده‌ها هزار نفر از مردم الجزایر در شهرهای سراسر این کشور به خیابان‌ها ریختند و خواهان کناره‌گیری رییس جمهوری این کشور، عبدالعزیز بوتفلیقه شدند. این تظاهرات روز جمعه اول مارس/ ۱۰ اسفند پس از برگزاری نماز جمعه انجام شده و بزرگ‌ترین اعتراض ضد دولتی این کشور پس از بهار عربی ۸ سال قبل به شمار می‌رود.

پلیس در خیابان‌های نزدیک کاخ ریاست جمهوری در الجزیره، از گاز اشک آور استفاده کرده

این تظاهرات اغلب صلح‌آمیز بوده اما حوالی عصر درگیری‌هایی میان مردم و پلیس در پایتخت این کشور درگرفته است.

گفته می‌شود یک مرد ۶۰ ساله بر اثر سکته قلبی در جریان درگیری‌ها کشته شده است.

چندین معترض و پلیس در درگیری‌ها زخمی شده‌اند. به روایت رسانه‌های رسمی تعداد زخمی‌ها ۶۳ نفر بوده است و ۴۵ نفر دستگیر شده‌اند.

معترضان به برنامه بوتفلیقه برای شرکت در انتخابات ماه آوریل برای پنجمین بار اعتراض دارند.

رییس جمهوری ۸۱ ساله الجزایر در سال ۲۰۱۳ دچار سکته مغزی شد و از آن زمان تنها چندین بار در مجامع عمومی دیده شده است. معترضان می‌گویند که او برای تصدی پست ریاست جمهوری مناسب نیست.

بعد از چندین ساعت تظاهرات، بسیاری از معترضان به خانه رفتند اما گروهی در خیابان ماندند و به رقص و آواز پرداختند. آنها می‌گفتند این تظاهرات یک جشن است و آنها تولد دوباره کشورشان را جشن می‌گیرند.

گزارش شده که پلیس در خیابان‌های نزدیک کاخ ریاست جمهوری در الجزیره، از گاز اشک آور استفاده کرده است.

تلویزیون دولتی الجزیره خبر اعتراضات را پخش کرده اما آن را به طور زنده پوشش نداده است.

سال‌های طولانی است که بسیاری از مردم الجزایر از ترس نیروهای امنیتی از سیاست دوری کرده‌اند. الجزایر پس از جنگ‌های استقلال این کشور از فرانسه در سال‌های ۱۹۵۴-۱۹۶۲، به دست یک گروه خاص از انقلابیون اداره شده است اما به نظر می‌رسد اعتراضات روز جمعه تابوی سکوت و پذیرش نظام سیاسی این کشور را شکسته است.

معترضان روز جمعه، از همان شعاری استفاده کرده‌اند که در سال ۲۰۱۱ در اعتراضات بهار عربی استفاده می‌شد: «الشعب یرید اسقاط النظام» (مردم خواهان سقوط حکومت هستند). اعتراضات بهار عربی به سقوط رهبران کشورهای مصر، لیبی و تونس منجر شد.

بوتفلیقه از سال ۱۹۹۹ قدرت را در دست دارد. معترضان می‌گویند او توان اداره کشور را ندارد و در واقع این مشاورانش هستند که قدرت را در دست دارند. مقامات رسمی می‌گویند که او با وجود ظاهر نشدن در انظار عمومی، نقش موثری در اداره کشور دارد.

کاهش قیمت نفت در سال‌های اخیر، اقتصاد الجزایر را نابود کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.