ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پروین فرشچی به خاطر مخالفت با طرح انتقال آب خزر برکنار شد

فعالان محیط زیست نگران اجرای بی‌سروصدای طرح انتقال آب خزر به استان سمنان در سال آینده هستند. حسن روحانی تاکنون در چند سخنرانی از این طرح دفاع کرده.

پروین فرشچی، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر مخالفت با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان با حکم عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برکنار شد.

پروین فرشچی گفته دلیل خاصی برای برکناری او اعلام نشده

به گزارش خبرگزاری «ایران‌آنلاین»، پروین فرشچی از برکناری خود خبر داد و گفت «از امروز دیگر معاون دریایی سازمان محیط‌زیست نیستم و رئیس سازمان محیط‌زیست در حکمی این موضوع را ابلاغ کرده‌اند.»

فرشچی در پاسخ به سوال خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) درباره علت برکناری‌اش نیز چنین پاسخ داده است: «نمی‌دانم. صلاح مملکت خویش خسروان دانند و رییس سازمان این اختیار را دارد که هر تصمیمی می‌خواهد در خصوص مدیرانش اعمال کند.»

قرار بوده است که پروین فرشچی همراه با جمعی از خبرنگاران از روز شنبه ۱۱ اسفند/ ۲ مارس تا روز دوشنبه از استان گلستان و دریای خزر بازدید کند، اما ساعاتی قبل از آن، به خبرنگاران اعلام شد که «به دلیل یک‌سری مشکلات» این سفر لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر دلیل برکناری فرشچی مخالفت او با طرح انتقال آب دریای خزر بوده است. این در حالی است که عیسی کلانتری از این طرح دفاع کرده و آن را بلامانع دانسته بود.

فعالان محیط زیست نگران اجرای بی‌سروصدای طرح انتقال آب دریاچه خزر به استان سمنان در سال آینده هستند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چند سخنرانی از این طرح دفاع کرده و گفته است اجرای آن به بخش خصوصی سپرده خواهد شد.

کارشناسان محیط زیست نیز این طرح را چه از لحاظ اقتصادی و چه از نظرگاه «حفاظت از محیط زیست» مضر دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

    اما عیسی کلانتری مخالفان این طرح را به نادیده گرفتن «منافع ملی» متهم کرده است که در رسانه‌ها «جوسازی می‌کنند». رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را «بلامانع» دانسته و گفته است که هر برنامه توسعه‌ای حتما پیامدهای زیست محیطی دارد.

    با این حال قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان پنج‌شنبه ۹ اسفند از کاهش ۱,۵ متری تراز آبی خزر خبر داده بود که به گفته او به خشک‌شدن قسمت جنوبی تالاب انزلی انجامیده است. با پس‌نشستن ساحل،‌ زمین‌خواران فضای به‌وجودآمده را تصاحب می‌کنند. کارزار مخالفان با طرح انتقال آب خزر به کویر که از ماه‌ها پیش تشکیل شده، اعضای آن دولت را به فرمانبرداری از مافیای زمین‌خوار و مافیای چوب متهم می‌کنند.

    فرشچی پس از برکناری‌، ضمن اعلام مخالفتش با طرح انتقال آب خزر به سمنان گفته است که دلیل خاصی برای برکناری او اعلام نشده است.

    طرح انتقال آب خزر (کاسپین) به سمنان در ۱۳۸۴ به تصویب رسید و سال ۱۳۸۹ به وزارت نیرو ابلاغ شد و سپس ۱۳۹۱ شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اجرای آن را برعهده گرفت. هدف طرح نمک‌زدایی و تصفیه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب دریاچه بزرگ خزر و انتقال آن به فلات مرکزی در سمنان برای مصارف شرب و صنعت بود.

    بحث درباره این طرح انتقال آب بار دیگر از ۱۳۹۵ بالا گرفت. حسن روحانی آن زمان خبر از آغاز این طرح با کمک بخش خصوصی داد و کمی بعد قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران برای اجرای آن اعلام آمادگی کرد.

    اما اعتراض‌های فعالان محیط زیست،‌ مردم و نمایندگان استان‌های شمالی و مخالفت مسئولان محلی سازمان حفاظت محیط زیست این طرح را دوبار به تعویق انداخت: یک‌بار در ۱۳۹۵ و سپس در ۱۳۹۷.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • درویش

      این یاروعیسی کلانتری اصلافهم وشعورداره اصلاازمحیط زیست چیزی حالیش هست مردتیکه جلنبر نفهم گانگول!