ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنسولگری آمریکا در اورشلیم تعطیل شد

رهبران فلسطین این اقدام تازه آمریکا را به عنوان گامی دیگر برای شناسایی حاکمیت اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه درک کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا کنسولگری خود در بیت‌المقدس (اورشلیم) را که در چندین دهه گذشته وظایف سفارت آمریکا در فلسطین را به عهده داشت تعطیل کرد. رهبران فلسطین این اقدام تازه آمریکا را به عنوان گامی دیگر برای شناسایی حاکمیت اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه درک کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا اما می‌گوید چنین نیست.

کنسولگری آمریکا در اورشلیم تعطیل شد (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در سفارت آمریکا در اسرائیل دفتری تأسیس می‌شود که وظایف کنسولگری ایالات متحده را زیر نظر سفیر آمریکا در اسرائیل انجام می‌دهد. به این ترتیب کانال‌های دیپلماتیک آمریکا در نوار غزه و در کرانه باختری زیر نظر دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل درآمد. فریدمن از حامیان شهرک‌سازی یهودیان در کرانه باختری و از منتقدانتشکیلات خودگردان فلسطین است.

وزارت خارجه آمریکا بامداد دوشنبه ۳ مارس/ ۱۲ اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای انحلال کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) را اعلام کرد. در طول روز این ساختمان دیپلماتیک تعطیل می‌شود. رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«وزارت خارجه آمریکا تلاش می‌کند وظایف دیپلماتیک خود را به طور مؤثرتری به انجام برساند. این اقدام [تعطیلی کنسولگری آمریکا در اورشلیم] نیز در این جهت انجام می‌شود و به معنای تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال کرانه باختری، غزه و اورشلیم نیست.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود که ایالات متحده قصد دارد کنسولگری این کشور در بیت‌المقدس (اورشلیم) را تعطیل کند. در آن زمان سران تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم آمریکا را به عنوان شناسایی حاکمیت اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه درک کرده بودند و از آن به عنوان «آخرین میخ به تابوت صلح» نام برده بودند.

ترامپ اواخر دسامبر ۲۰۱۷، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به ‌رسمیت شناخت و روند انتقال سفارت از تل‌آویو به اورشلیم را آغاز کرد، این اقدام تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه را از بین برد و مخالفت جهان عرب و متحدان غربی آمریکا را در پی داشت.

سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) دوشنبه ۱۴ مه ۲۰۱۸ / ۲۴ اردیبهشت ۹۷ گشایش یافت. در مناطق مرزی نوار غزه فلسطینی‌ها در اعتراض به این اقدام دست به اعتراض زدند که سربازان اسرائیلی با خشونت به مقابله با آن‌ها پرداختند. در این درگیری‌ها بیش از ۶۰ فلسطینی کشته و بیش از ۲۷۷۰ نفر زخمی شدند.

دولت ترامپ همچنین کمک‌های مالی خود به فلسطین به ارزش صدها میلیون دلار برای تقویت بیمارستان‌ها و سایر زیرساخت‌های مدنی در مناطق اشغالی را قطع کرد و  بودجه‌ای که برای حمایت از آوارگان فلسطینی در اختیار سازمان ملل قرار داده بود نیز کاهش داد. دولت ترامپ اعلام کرد به دلیل عدم همکاری رهبران فلسطینی با مذاکرات صلح این اقدامات تنبیهی را انجام داده.

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد ترامپ هفته گذشته در پیوند با طرح صلح خاورمیانه که از آن به عنوان «معامله قرن» یاد می‌شود ابتدا با با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس راهی آنکارا شد تا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفت‌وگو کند. رئوس این طرح هنوز آشکار نیست. مشاور ارشد کاخ سفید اظهار گفته قصد دارد طرح خود را پس از انتخابات اسرائیل در ۹ آوریل (اواخر فروردین) رونمایی کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.