ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نویسنده ترنس نامزد دریافت جایزه ادبیات داستانی زنان

آکوایکی امزی، نویسنده ۳۱ ساله نیجریه‌ای برای اولین رمان خود با عنوان «آب شیرین» (Freshwater) در فهرست جایزه ادبیات داستانی زنان» قرار گرفت. یک لحظه تاریخی.

هیئت داوران «جایزه ادبیات داستانی زنان»، از معتبرترین جوایز ادبی بریتانیا برای اولین بار در تاریخ ۲۷ ساله خود یک نویسنده ترنس که هویت جنسیتی خود را غیر از زن و مرد تعریف می‌کند (non-binary trans)، در فهرست بلند نامزدان این جایزه آوردند. آکوایکی امزی، نویسنده ۳۱ ساله نیجریه‌ای برای اولین رمان خود با عنوان «آب شیرین» (Freshwater) در این فهرست قرار گرفته است.

عکس از صفحه توییتر آکوایکی امزی

«آب شیرین» که گاردین آن را اثری «برجسته» خوانده، داستان کودکی است به نام آدا که با وجودی آکنده از روح ایگبو (مذهبی که مناسک آن به «الهه زمین» مرتبط است) متولد می‌شود و الوهیت درون او پدر کاتولیکش را به چالش می‌کشد.

ایبو یکی از اقوام آفریقایی است و بیش از 30 میلیون نفر را هم شامل می‌شود که در نیجریه، در قبایلی، در جوار هم و در ساختار اجتماعی سنتی اما دموکراتیک و برابر زندگی می‌کنند. اکثر آن‌ها به مذهب مسیحیت گرویده‌اند اما شماری از آن‌ها همچنان به مذهبی آباء و اجدادی خود تعلق دارند. این مذهب جزو مذاهب طبیعی است و بر پایه ثنویت بنا شده است: الهه زمین به عقد پدر آسمان درآمده و در خدمت او قرار گرفته است. مردمان ایلو به زبان مستقلی گویش می‌کنند.

امزی که در بروکلین زندگی می‌کند یکی از ۷ نویسنده‌ای است که برای اولین اثر خود نامزد دریافت جایزه ۳۰ هزار پوندی «جایزه ادبیات داستانی زنان» شده‌اند. پروفسور کیت ویلیامز، رئیس هیئت داوران «جایزه ادبیات داستانی زنان» به گاردین گفته است:

«این یک لحظه تاریخی‌ست. ما خیلی مراقب هستیم که اسامی نویسندگان را در گوگل جستجو نکنیم تا بر قضاوت ما تاثیر نگذارد. بنابراین از جنسیت امزی خبردار نبودیم. اما کتاب او باعث شگفتی ما شده است و مشتاقیم تا از او و بقیه نامزدان تجلیل کنیم.»

به‌گفته پروفسور کیت ویلیامز، امزی از اینکه در فهرست بلند این جایزه قرار گرفته  بسیار خوشحال است. علاوه بر امزی ۱۵ نویسنده دیگر از جمله آنا برنز، نویسنده کتاب «مرد شیرفروش» که جایزه من‌بوکر را از آن خود کرد، در این فهرست قرار دارند.

«جایزه ادبیات داستانی زنان» از سال ۱۹۹۶، به صورت سالانه به بهترین نویسنده زن اهدا می‌شود که صرف‌نظر از ملیتش اثر داستانی خود را به زبان انگلیسی و در بازار کتاب بریتانیا منتشر کند. سال گذشته نیومی آلدرمن برای کتاب «قدرت» این جایزه را از آن خود کرد. نام برنده این جایزه در ماه ژوئن اعلام خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.