ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل خواهان گفت‌وگو میان طرفین در ونزوئلا شد

همزمان با ورود رهبر اپوزیسیون به کاراکاس، گوترش هشدار داد که برای حل بحران سیاسی در ونزوئلا فقط یک راه باقی مانده: گفت‌وگوی گوایدو با مادورو.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شامگاه دوشنبه ۴ مارس/ ۱۳ اسفند یک بار دیگر هشدار داد که برای حل بحران سیاسی در ونزوئلا ضرورت دارد که دولت مادورو و خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون با یکدیگر وارد گفت وگو شوند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل

گوایدو دوشنبه ۴ مارس همانطور که از قبل اعلام کرده بود به کاراکاس بازگشت و همزمان از مردم خواست در پایتخت و در سایر شهرهای ونزوئلا با حضور انبوه خود در خیابان‌ها از او حمایت کنند. در بدو ورود شمار زیادی از مخالفان دولت مادورو در بیرون از فرودگاه کاراکاس از رهبر اپوزیسیون و همسرش استقبال کردند. گوایدو در سخنانی در جمع هوادارانش در شرق کاراکاس از آن‌ها خواست «با قدرت و مصصم» به خیابان‌ها بیایند و به اعتراضات خود برای برکناری مادورو ادامه دهند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل ورود گوایدو به کاراکاس بدون هیچگونه حادثه غیر منتظره‌ای را تأیید کرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ به دولت نیکلاس مادورو هشدار داده بود که هرگونه اقدامی علیه بازگشت گوایدو با پاسخ شدید واشنگتن مواجه خواهد شد.

گوایدو اعلام کرده که تا برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری موقت ونزوئلا را به عهده دارد و بیش از ۵۰ کشور جهان نیز ریاست جمهوری او را به رسمیت شناخته‌اند.

گوایدو ۹ روز قبل برای دریافت اقلام انسانی از ونزوئلا خارج شد و پس از شرکت در نشست «گروه لیما» در پایتخت کلمبیا، به کشورهای برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اکوادور سفر کرد. رهبر مخالفان اعلام کرده که به ونزوئلا بازگشته صرفاً با این هدف که دولت مادورو را ساقط کند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، در نشست «گروه لیما»، «تدابیر مشخص» و «اقدامات روشن» آمریکا در قبال بحران ونزوئلا را اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر بارها گفته است که همه گزینه‌ها در مورد ونزوئلا قابل اجراست، از جمله دخالت نظامی آمریکا در این کشور.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل از اوضاع داخلی ونزوئلا اظهار نگرانی کرد. دوجاریک گفت «مهم است که همه بازیگران سیاسی در ونزوئلا و در خارج از این کشور همه تلاش خود را برای تنش‌زدایی به کار بندند.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز برای میانجیگری در بحران سیاسی کنونی ونزوئلا اعلام آمادگی کرد.

گوایدو قصد دارد سه‌شنبه ۵ مارس/ ۱۴ اسفند با کارمندان اتحادیه دولتی ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کند. شنبه هفته آینده نیز تظاهرات سراسری بزرگی در حمایت از او برگزار خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی شنبه گذشته هنگام دریافت استوارنامه کارلوس آنتونیو آلکا لاکوردونس سفیر جدید جمهوری بولیواری ونزوئلا، حمایت ایران از دولت مادورو را اعلام کرد. یک روز بعد هم یک دیپلمات‌ بلندپایه ونروئلایی برای رایزنی و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی به تهران سفر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.