ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت فرانسوی ویلمورَن در ایران می‌ماند

ویلمورَن، از بزرگترین شرکت‌های تولید بذر در جهان اعلام کرده که با کمک یک بانک کوچک فرانسوی به سازوکار مالی اروپا (اینستکس) می‌پیوندد و تجارت با ایران را حفظ می‌کند.

شرکت فرانسوی ویلمورَن، چهارمین شرکت‌ بزرگ تولید بذر در جهان از پیوستن خود به سازوکار مالی اروپا برای ادامه تجارت با ایران خبر داد و اعلام کرد که با کمک یک بانک کوچک فرانسوی تجارت خود با ایران را حفظ خواهد کرد.

عکس از آرشیو زمانه

به‌گزارش رویترز، شرکت ویلمورَن، تولیدکننده بذر حبوبات، غلات و سبزیجات، سه‌شنبه ۱۴ اسفند / ۵ مارس ضمن اعلام این خبر، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نوسانات ارزی را از جمله خطرات کوتاه‌مدت در تجارت خود با ایران عنوان کرد.

مواد غذایی و محصولات کشاورزی به‌طور مستقیم مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار ندارند، اما محدودیت‌های ناشی از معاملات مبتنی بر دلار مانع از تجارت آن‌ها می‌شود.

ونسان سوپیو، مدیر مالی شرکت ویلمورَن در جریان یک کنفرانس خبری درباره نتایج نیمه نخست فعالیت‌های این شرکت در ایران گفت، ویلمورَن با یک شریک بانکی که از تأمین‌کنندگان مالی عمده فرانسه برای تجارت با مشتریان ایرانی از طریق یورو نیست، همکاری می‌کند.

او از بردن نام این بانک خودداری کرد اما گفت این بانک بسیار کوچکتر از بانک‌های بزرگ فرانسوی است که در آمریکا فعالیت دارند و مبادلات عظیم دلار انجام می‌دهند.

سوپیو با بیان این‌که ویلمورَن از آغاز سال مالی چند معامله تجاری انجام داده‌، گفت فروش این شرکت به ایران کاهش یافته است اما به‌منظور حفظ تجارت با ایران، ویلمورَن در جست‌وجوی یافتن مشتریان محلی و احتمالاً کشورهای ثالث است.

شرکت ویلمورَن سال گذشته حدود ۱۰ میلیون یورو (۱۱،۳۳ میلیون دلار) در ایران فروش داشت. این رقم در مقایسه با فروش آن در سال مالی ۱۸ / ۲۰۱۷ تا ۳۰ ژوئن که ۱،۳۵ میلیارد یورو بود بسیار کمتر است.

ویلمورَن همچنین در نظر دارد در سازوکار مالی اروپا موسوم به «اینستکس» مشارکت کند تا امکان تجارت با ایران از طریق سیستم غیردلاری را داشته باشد.

این شرکت یکی از حدود ۷۰ شرکت غذایی و کشاورزی فرانسه بود که پنج‌شنبه گذشته، ۹ اسفند /  ۲۸ فوریه از سوی مسئول «اینستکس» به نشست وزارت دارایی این کشور دعوت شده بودند.

ونسان سوپیو همچنین گفت: «معتقدیم که با کمک شریک بانکی خود می‌توانیم در سال مالی جاری فروش (به ایران) را عملی سازیم. ما باید طرح دیگری را هم بررسی کنیم.»

فرانسه، آلمان و بریتانیا در ماه ژانویه (بهمن ماه) گذشته اعلام کردند کانال مالی اروپا و ایران را با عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» (اینستکس) ثبت رسمی کرده‌اند. ایران نیز باید شرکت مشابهی را برای مبادلات تجاری خود با اروپا راه‌اندازی کند.

اینستکس ابتدا تجارت کالاهای اساسی مانند مواد غذایی و دارو را انجام می‌دهد و به‌تدریج کالاهای دیگر نیز وارد مبادلات می‌شوند.

یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به گروه ويژه اقدام مالی (FAFT) است. این گروه چهار ماه به ایران فرصت داده. با این‌حال مجمع تشخیص مصلحت بدون اذن رهبری توانایی تصمیم‌گیری ندارد. این مجمع شنبه ۱۱ اسفند بار دیگر برای بررسی الحاق ایران به لایحه پالرمو، یکی از لوایح مربوط به گروه اقدام ویژه مالی، تشکیل شد اما باز هم بی‌نتیجه ماند. قرار است مجمع تشخیص مصلحت پس از نوروز به این موضوع بپردازد.

تصویب این لوایح در ایران با مانع مخالفان دولت در حکومت اسلامی مواجه شده است. روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند، گروهی از طلبه‌های قم در مدرسه فیضیه دست به تجمع اعتراضی زدند. آن‌ها از FAFT و برجام به‌عنوان «قرارداد‌های ننگین استعماری» یاد کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.