ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش «روز داوری»: بمب‌های ساخت آمریکا و بریتانیا جان هزار غیر نظامی در یمن را گرفت

دو سازمان حقوق بشری در پژوهشی در ۱۲۸ صفحه اعلام کرده‌اند که ائتلاف سعودی مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها و مراکز تجمع غیرنظامیان در یمن را بمباران کرده.

دو سازمان حقوق بشری در پژوهشی در ۱۲۸ صفحه اعلام کرده‌اند که بمب‌ها و مهمات ساخت ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در جنگ داخلی یمن جان بیش از هزار نفر از غیرنظامیان این کشور از جمله زنان و کودکان را گرفته است. این گزارش همزمان با تلاش قانون‌گذاران آمریکایی برای منع قانونی صدور سلاح به عربستان سعودی و خاتمه دادن به جنگ داخلی یمن منتشر شده است.

نیروهای ائتلاف ۱۶ بار بناهای مسکونی و مراکز تجمع غیرنظامیان و یا مدارس و آموزشگاه‌ها و مراکز درمانی یمن را بمباران کرده‌اند، پنج بار هم شرکت‌های غیرنظامی و مراکز فرهنگی هدف این بمباران‌ها قرار گرفته‌اند (عکس: توییتر مواطنه)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دو سازمان حقوق بشری «مواطنه» ( mvatana) و University Network for Human Rights در گزارشی تحت عنوان «روز داوری» در ۱۲۸ صفحه اعلام کرده‌اند که از آوریل ۲۰۱۵ (فروردین ۱۳۹۴) تا آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ۱۳۹۷) در مجموع جنگنده‌های شکاری ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی ۲۷ بار مناطق مسکونی را بمباران کرده‌اند.

تهیه‌کنندگان گزارش «روز داوری» می‌گویند در ۲۵ مورد از این بمباران‌ها از بمب‌ها و بمب‌های خوشه‌ای ساخت ایالات متحده آمریکا استفاده شده است. در ۵ مورد: از سلاح‌ها و مهمات ساخت بریتانیا.

بر اساس این گزارش در این بمباران‌ها در مجموع ۲۰۳ غیرنظامی جان خود را از دست دادند و دست‌کم ۷۴۹ نفر هم در این حملات مجروح شدند. ۱۲۳ کودک و ۵۶ زن در میان کشته‌شدگان و مجروحان این بمباران‌ها بودند.

نیروهای ائتلاف در این حملات ۱۶ بار بناهای مسکونی و مراکز تجمع غیرنظامیان و یا مدارس و آموزشگاه‌ها و مراکز درمانی را بمباران کرده‌اند، پنج بار هم شرکت‌های غیرنظامی و مراکز فرهنگی هدف این بمباران‌ها قرار گرفته‌اند.

در گزارش «روز داوری» به این نکته اشاره شده است که احتمال دارد بر اساس قوانین بین‌المللی بمباران‌های یاد شده مصداق جنایت جنگی باشد. در این گزارش آمده است:

«بسیاری از بمباران‌ها دورتر از اهداف نظامی اتفاق افتاده. برخی از بمباران‌ها مستقیماً غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند و بنابراین، این احتمال وجود دارد که فایده نظامی چندانی نداشته باشند. در هیچ یک از موارد نمی‌توان با قطعیت گفت که نیروهای ائتلاف بر اساس قوانین بین‌المللی تدابیری برای کاهش تلفات غیرنظامیان اندیشیده باشند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سخنگوی وزارت دفاع آمریکا و همچنین سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی درباره گزارش «روز داوری» سکوت کرده‌اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن در سال جاری ۷ درصد افزایش یافته.

سنای آمریکا با رأی دو حزبی ۶۳ به ۳۷ به طرح لایحه‌ای که خواستار پایان مداخله آمریکا در جنگ تحت امر عربستان سعودی در یمن می‌شود، رأی مثبت داده است. روز گذشته (سه‌شنبه ۵ مارس/ ۱۴ اسفند) مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک جلسه پرسش و پاسخ در دبیرستانی در ایالت آیووا در پاسخ به این پرسش که چرا واشنگتن همچنان به فروش سلاح به عربستان ادامه می‌دهد، گفت:

«یمن جای بسیار پیچیده‌ای است. ایران به حوثی‌ها سامانه‌های تسلیحاتی داده و اکنون موشک‌هایی در آنجا (یمن) ساخته شده که در عربستان سعودی فرود می‌آیند. نه، ما این مسئله را برای بار دوم نخواهیم پذیرفت.»

شرق‌الاوسط یکشنبه گذشته گزارش داده بود که چهار کشور اروپایی ( E4) از ایران خواسته‌اند مواضع خود در کشورهای لبنان، سوریه، یمن و عراق را تغییر داده و روابط خود با آن‌ها را بر اساس معاهده وین تنظیم کند. جکی ولکات، سفیر آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی روز گذشته خود در جلسه شورای حکام نیز بر همین معنا تأکید کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.