ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض در شهر راسک؛ کشته و زخمی شدن چند شهروند بلوچ

<p>منابع خبری بلوچستان گزارش دادند، بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی به سوی معترضان به بازداشت یکی از فعالان مذهبی اهل سنت در شهر راسک مرکز شهرستان سرباز، یک شهروند کشته و تعدادی زخمی شدند.</p> <!--break--> <p><br /> رحیم بندویی فعال سیاسی بلوچ به زمانه گفت: &quot;روز دوشنبه، ۲۵ ارديبهشت&zwnj;ماه جاری، نیروهای انتظامی اقدام به دستگیری شخصی به&zwnj;نام مولوی عبدالغفار نقشبندی در درون مدرسه&zwnj;اش (مدرسه اهل تسنن) می&zwnj;کنند که مشغول تدریس بوده و این از سوی مردم یک نوع بی&zwnj;حرمتی محسوب می&zwnj;شود. به همین دلیل مردم اعتراض می&zwnj;کنند و به سوی فرمانداری حرکت می&zwnj;کنند.&quot;</p> <p><br /> آقای بندویی افزود: &quot;فرمانداری به این مسئله پاسخی نمی&zwnj;دهد و باعث می&zwnj;شود که مردم برای اعتراض خود به سمت پاسگاه انتظامی آن&zwnj;جا حرکت کنند و در حین حرکت، نیروی انتظامی شروع به تیراندازی می&zwnj;کند و جهان&zwnj;محمد دهقانی یکی از شهروندان کشته می&zwnj;شود و تعداد زیادی هم زخمی و دستگیر می&zwnj;شوند.&quot;</p> <p><br /> تارنمای سنی&zwnj;آنلاین که اخبار مربوط به اهل سنت را پوشش می&zwnj;دهد نوشته است، اعتراض مردم شهر راسک در اعتراض به بازداشت شماری از فعالان مذهبی اهل تسنن صورت گرفته است.</p> <blockquote> <p>رحیم بندویی فعال سیاسی بلوچ: دستگیری شخصی به&zwnj;نام مولوی عبدالغفار نقشبندی در مدرسه اهل تسنن توسط نيروی انتظامی که مشغول تدریس بود، دلیل اعتراض مردم عنوان شده است</p> </blockquote> <p>به گزارش این تارنما، پس از ترور مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه اهل سنت شهر راسک دست&zwnj;کم ۱۳ تن از فعالان مذهبی در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> مولوی مصطفی جنگی زهی روز جمعه ۳۰ دی ۱۳۹۰ در مسیر چابهار- سرباز کشته شد. به دنبال آن وزارت اطلاعات ایران از بازداشت ۱۵ تن از &quot;عاملان ترور&quot; مصطفی جنگی زهی امام جمعه شهرستان راسک خبر داد.</p> <p><br /> روابط عمومی وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ۲۴ فروردین&zwnj;ماه در اطلاعیه&zwnj;ای اعلام کرد، ۱۵ نفر از &quot;تروریست&zwnj;ها&quot; و &quot;هسته&zwnj;های پشتیبانی&zwnj;کننده این اقدام&quot; بازداشت شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> برخی از منابع خبری تعداد زخمی&zwnj;شدگان را دو نفر عنوان کرده&zwnj;اند، اما حزب مردم بلوچستان در اطلاعیه&zwnj;ای که در پیوند با رویدادهای روز دوشنبه شهر راسک منتشر کرده، نوشته است، تاکنون از تعداد بازداشت&zwnj;شدگان و مجروحان خبر موثقی در دست نیست.</p> <p><br /> این حزب در اطلاعیه خود اسامی برخی از بازداشت&zwnj;شدگان اخیر را مولوی فتح محمد نقشبند، مولوی عبدالله ملازاده، حمید ملازاده، حبیب الرحمان ملازاده، نظام&zwnj;الدین ملازاده، جبار ملازاده، لک محمد آبادیان، عبدالله آبادیان، جواد آبادیان، فواد آبادیان اعلام کرده است.</p> <p><br /> اهل تسنن بخش بزرگی از جمعیت کشور ایران در ۱۴ استان مختلف را تشکیل می&zwnj;دهند و شمار آن&zwnj;ها در تهران حدود یک میلیون نفر برآورد شده است.</p> <p><br /> بخشی از اهل تسنن ایران در استان سیستان و بلوچستان سکونت دارند.<br /> &nbsp;</p>

منابع خبری بلوچستان گزارش دادند، بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی به سوی معترضان به بازداشت یکی از فعالان مذهبی اهل سنت در شهر راسک مرکز شهرستان سرباز، یک شهروند کشته و تعدادی زخمی شدند.

رحیم بندویی فعال سیاسی بلوچ به زمانه گفت: "روز دوشنبه، ۲۵ ارديبهشت‌ماه جاری، نیروهای انتظامی اقدام به دستگیری شخصی به‌نام مولوی عبدالغفار نقشبندی در درون مدرسه‌اش (مدرسه اهل تسنن) می‌کنند که مشغول تدریس بوده و این از سوی مردم یک نوع بی‌حرمتی محسوب می‌شود. به همین دلیل مردم اعتراض می‌کنند و به سوی فرمانداری حرکت می‌کنند."

آقای بندویی افزود: "فرمانداری به این مسئله پاسخی نمی‌دهد و باعث می‌شود که مردم برای اعتراض خود به سمت پاسگاه انتظامی آن‌جا حرکت کنند و در حین حرکت، نیروی انتظامی شروع به تیراندازی می‌کند و جهان‌محمد دهقانی یکی از شهروندان کشته می‌شود و تعداد زیادی هم زخمی و دستگیر می‌شوند."

تارنمای سنی‌آنلاین که اخبار مربوط به اهل سنت را پوشش می‌دهد نوشته است، اعتراض مردم شهر راسک در اعتراض به بازداشت شماری از فعالان مذهبی اهل تسنن صورت گرفته است.

رحیم بندویی فعال سیاسی بلوچ: دستگیری شخصی به‌نام مولوی عبدالغفار نقشبندی در مدرسه اهل تسنن توسط نيروی انتظامی که مشغول تدریس بود، دلیل اعتراض مردم عنوان شده است

به گزارش این تارنما، پس از ترور مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه اهل سنت شهر راسک دست‌کم ۱۳ تن از فعالان مذهبی در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شده‌اند.

مولوی مصطفی جنگی زهی روز جمعه ۳۰ دی ۱۳۹۰ در مسیر چابهار- سرباز کشته شد. به دنبال آن وزارت اطلاعات ایران از بازداشت ۱۵ تن از "عاملان ترور" مصطفی جنگی زهی امام جمعه شهرستان راسک خبر داد.

روابط عمومی وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ۲۴ فروردین‌ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، ۱۵ نفر از "تروریست‌ها" و "هسته‌های پشتیبانی‌کننده این اقدام" بازداشت شده‌اند.

برخی از منابع خبری تعداد زخمی‌شدگان را دو نفر عنوان کرده‌اند، اما حزب مردم بلوچستان در اطلاعیه‌ای که در پیوند با رویدادهای روز دوشنبه شهر راسک منتشر کرده، نوشته است، تاکنون از تعداد بازداشت‌شدگان و مجروحان خبر موثقی در دست نیست.

این حزب در اطلاعیه خود اسامی برخی از بازداشت‌شدگان اخیر را مولوی فتح محمد نقشبند، مولوی عبدالله ملازاده، حمید ملازاده، حبیب الرحمان ملازاده، نظام‌الدین ملازاده، جبار ملازاده، لک محمد آبادیان، عبدالله آبادیان، جواد آبادیان، فواد آبادیان اعلام کرده است.

اهل تسنن بخش بزرگی از جمعیت کشور ایران در ۱۴ استان مختلف را تشکیل می‌دهند و شمار آن‌ها در تهران حدود یک میلیون نفر برآورد شده است.

بخشی از اهل تسنن ایران در استان سیستان و بلوچستان سکونت دارند.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.