ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تکرار کلی‌گویی‌های خامنه‌ای در روز درخت‌کاری

رهبر جمهوری اسلامی در روز درختکاری آیین همیشگی‌اش را اجرا کرد: کاشتن دو نهال درخت و ایراد چندتایی توصیه کلی که نشانی از سیاست‌گذاری مشخص برای مقابله با بحران رو به‌ وخامت محیط زیست ندارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در روز درختکاری آیین همیشگی‌اش را اجرا کرد: کاشتن دو نهال درخت و ایراد چند توصیه کلی که هیچ نشانی از سیاست‌گذاری مشخص برای مقابله با بحران رو به‌ وخامت محیط زیست ندارد.

خامنه‌ای در حال درختکاری ــ عکس: وب‌سایت حفظ نشر و آثار رهبر جمهوری اسلامی

به گزارش وب‌سایت رسمی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر جمهوری اسلامی، خامنه‌ای در روز درختکاری دو نهال میوه کاشته و گفته است که «مسئله‌ی درخت و حفظ پوشش گیاهی باید جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی پیدا کند.»

او از قطع درختان برای ساخت‌و‌ساز انتقاد کرده، خواهان حفظ جنگل‌ها شده و هشدار داده که مسئولان نباید برای جلوگیری از بیابان‌زایی اقدام به کاشتن نهال‌های مضر بکنند؛ هرچند مشخص نکرده منظورش چه نهال‌هایی در کدام قسمت از ایران است. کنار، نخل، کهور و تاغ از نهال‌هایی هستند که برای مقابله با بیابان‌زایی کاشته می‌شوند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی همچون سال‌های پیش در مناسبت مشابه، کلی و بدون اشاره به سیاست‌گذاری‌های ویژه برای پرداختن به بحران‌های چندلایه محیط زیستی در ایران بود. تنها تفاوت این است که در سال جاری برخلاف همیشه وب‌سایت او ننوشت رهبر جمهوری اسلامی چه درخت‌های میوه‌ای کاشته است.

اشاره خامنه‌ای به کاشتن «نهال‌های مضر» برای مقابله با بیابان‌زایی در سخنان سال جاری او در حالی صورت می‌گیرد که بزرگترین مشکل اکنون اثرات مالچ‌پاشی برای مقابله با ریزگردها و جلوگیری از پیشرفت بیابان‌زایی است. این مالچ‌ها نفتی هستند و کارشناسان محیط زیست اثرات آن را ویرانگر ارزیابی می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها به درختان جنگلی در ایران را مافیای چوب رقم می‌زنند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گاه و بیگاه با آنها همراهی می‌کنند. خامنه‌ای به این مورد اشاره‌ای نکرد و در سال‌های گذشته نیز اشاره‌ای نکرده بود.

سالانه در ایران بیش از ۵,۵ میلیون مترمکعب چوب مصرف می‌شود که از این میان بیش از ۸۰۰ هزار مترمکعب آن از طریق برداشت از درختان جنگلی است، و حدود ۳,۵ میلیون مترمکعب دیگر از طریق زراعت چوب و پرورش داخلی تأمین و بقیه از خارج وارد کشور می‌شود.

روز درختکاری در ایران ۱۵ اسفند هر سال و نخستین روز از هفته منابع طبیعی است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مشهدیان

    ما سربازان امام خامنه ایی در حال پیشرویی هستیم و شما همه جانان سوخته .... شما به کلی گویی های خود ادامه دهید . ما همه رو به جلو می رویم ... با این مقاله ها خوش باشید .

  • رضا

    واقعاً خبری از این مهمتر نبود

  • ali

    این مگه یه دستش چلاق نیست !!؟؟ یه جوری بیل و گرفته که انگار گرز رستم تو دستاشه

  • مهربون

    یک موضوع غیر مرتبط ولی جالب: به عکس خامنه ای که در مقاله است دوباره نگاه کنید. خامنه ای بیل را با دو دست گرفته است. اما مگر دست راستش فلج نبود؟! در عکس که اینطور به نظر نمی رسد!!

  • محمد

    آره تو خوبی

  • کارو

    منظور از درخت مضر احتمالاً همان شایعاتی است که مربوط به درخت های کاجی است که در بسیاری از مناطق عمدتاً کوهستانی ایران برای جلوگیری از رشد بیابان ها کاشته اند، و باعث ورود آفتی به منطقه (و به ویژه به زاگروس) شده که درختان بلوط را نابود میکند. این آفت در سرمای روسیه امکان رشد ندارد، اما با ورود به ایران رشد کرده و به ویژه بلوط ها را هدف قرار میدهند. مشخص نیست که این خبر کاملاً صحت دارد یا نه، اما به جز خامنه ای بسیاری از سازمانهای مردم نهاد کوردستان هم در مورد آن هشدار داده اند.