ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا خواهان بازگرداندن محدودیت‌های موشکی ایران شد

آمریکا در شورای امنیت ایران را متهم کرد که با انجام یک آزمایش موشک بالستیک و پرتاب دو ماهواره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

آمریکا با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت گفته است که ایران در سه ماه گذشته یک آزمایش موشک بالستیک انجام داده و دو ماهواره پرتاب کرده و به همین دلیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. واشنگتن خواستار بازگرداندن محدودیت‌های شدید جهانی علیه تهران شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، جاناتان کوهن، سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل پنج‌شنبه ۱۶ اسفند / ۷ مارس در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای امنیت اعلام کرد که ایران در ۱۰ آذر / اول دسامبر یک موشک بالستیک میان‌برد آزمایش کرده و در روزهای ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه و ۱۶ بهمن /  ۵ فوریه تلاش کرده است که دو ماهواره پرتاب کند.

در نامه کوهن آمده است:

«ایران این سه پرتاب را بر خلاف اراده بیان‌شده در شورای امنیت سازمان ملل انجام داده است و چنین تحریک‌هایی همچنان به بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه دامن می‌زنند.»

در این نامه گفته شده که چنین اقداماتی به‌دلیل نادیده گرفتن خواسته‌های شورای امنیت «پیامدهای واقعی» برای ایران دارد و شورای امنیت محدودیت‌های شدید جهانی را برای جلوگیری از برنامه موشکی ایران بازگرداند.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در این‌باره گفته است که ایران موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد، «در نتیجه هیچ آزمایش‌ موشکی بالستیک ایران قطعنامه سازمان ملل را نقض نکرده است».

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه دسامبر گذشته (دی‌ماه) در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواهان اتخاذ تدابیر شدید شده بود تا مانع از هرگونه آزمایش موشکی ایران شود.

در ۲۱ دی / ۱۱ ژانویه اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که «برنامه موشک‌های بالستیک ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.» بر اساس این قطعنامه ایران اجازه آزمایش موشک‌‌هایی با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را ندارد.

وزیر خارجه ایران اما بارها اعلام کرده که در این قطعنامه برنامه موشکی ایران محدود نشده است. فرانسه همچنین از ایران خواست که فوراً آزمایش سایر موشک‌های بالستیک خود را محدود کند.

آمریکا تا کنون موفق نشده است که در شورای امنیت اقدام خاصی را علیه ایران به تصویب برساند. روسیه و چین، دوستان ایران چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کنند.

بیشتر تحریم‌های علیه ایران در ژانویه ۲۰۱۶، زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را رعایت می‌کند، لغو شدند.

تحریم تسلیحاتی و سایر محدودیت‌های اعمال شده توسط سازمان ملل هنوز پابرجا هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.