ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفدهمین شنبه اعتراضی جلیقه‌زردها: ادامه اعتراض به‌رغم کاهش هواداران

یک روز پس از ۸ مارس زنان در صف اول این تظاهرات خواهان حقوق برابر بودند. بعضی از شرکت‌کنندگان نیز برای اعتراض به رفتار خشونت‌آمیز پلیس فرانسه با سر و صورت پانسمان شده به خیابان آمدند.

صدها تن از معترضین جنبش جلیقه زردهای فرانسه شنبه ۹ مارس برای هفدهمین هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند. جلیقه زردها در پاریس و شهرهای دیگری چون بوردو و مارسی قصد دارند تا در یک شنبه اعتراضی دیگر فشار را بر دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه حفظ کنند. آن‌ها خواهان تغییر سیاست‌های نئولیبرال دولت هستند که به گفته آن‌ها در خدمت ثروتمندان است.

زنان در صف اول تظاهرات جلیقه‌زردها: پول‌های ما کجا می‌رود؟

جنبش جلیقه‌زردها نیمه ماه نوامبر ۲۰۱۸ از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه افزایش قیمت سوخت شکل گرفت و به سرعت گسترش پیدا کرد. ده‌ها هزار جلیقه‌زرد هر شنبه در اعتراض به سیاست‌های نئولیبرالی مکرون به خیابان‌ها آمدند و خواهان افزایش قدرت خرید و دستمزدها شدند اما به‌تدریج و خصوصا در هفته‌های اخیر از شمار حامیان این جنبش کاسته شده است. با وجود کاهش جمعیت معترضین نشانی از توقف اعتراضات این جنبش دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هفدهمین تظاهرات پاریس مطابق معمول نزدیک به طاق نصرت آغاز شد و در باغ لوگزامبورگ محل ساختمان سنا پایان یافت. زنان یک روز پس از ۸ مارس، روز جهانی زن در صف اول این تظاهرات مشاهده شدند و خواهان حقوق برابر بودند. بعضی از شرکت‌کنندگان نیز برای اعتراض به رفتار خشونت‌آمیز پلیس فرانسه با سر و صورت پانسمان شده به خیابان آمدند.

با این حال شمار حاضران در جمع اعتراضی جلیقه‌زردها در هفته‌های پیش روبه‌کاهش گذاشته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت از این جنبش به دلیل رفتار خشونت‌آمیز برخی از معترضان و آسیب‌های وارده به اموال مغازه‌دارانی که برای حمایت از آن‌ها مغازه‌های خود را بسته بودند، کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این‌بار شاغلین در بخش‌های خدماتی مراقبت از کودکان نیز برای اعتراض به اصلاحات مرتبط با حقوق بیکاری، به جلیقه‌زردها پیوستند. آن‌ها علاوه بر جلیقه زرد، با کلاه صورتی رنگ در جمعیت مشخص هستند. به‌علاوه، یکی از شبکه‌های تلویزیونی تصاویری پخش کرده که در آن تعداد دیگری از جلیقه‌زردها در فرودگاه شارل دوگل پاریس تجمع کرده و با در دست داشتن پرچم فرانسه، حرکات موزون هماهنگ اعتراضی انجام داده‌اند.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که محبوبیت ماکرون بازهم افزایش پیدا کرده است. یک نظرسنجی که در ۶ مارس منتشر شد نشان می‌دهد محبوبیت او از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون ۸ درصد افزایش پیدا کرده و به ۲۸ درصد رسیده. ماکرون که از آغاز جنبش جلیقه‌زردها سعی کرد به طرق مختلف اعتراضات را سرکوب و متوقف کند، پس از اندکی عقب‌نشینی، سیاست «گفتگوی عمومی» با نمایندگان مردم، احزاب، اصناف و رسانه‌ها را در پیش گرفت که در صحنه سیاسی فرانسه سنتی قدیمی برای فرونشاندن بحران به‌شمار می‌رود. از آن پس او در جمع‌های مختلف مردم ظاهر شده است تا چهره مردمی‌تری از خود نشان دهد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، پس از ۱۷ هفته اعتراض و برخورد خشونت‌آمیز پلیس با معترضین که در هفته‌های اخیر رو به افول گذاشته است، حالا کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از فرانسه خواسته که در مورد خشونت پلیس علیه جلیقه‌زردها تحقیق کند. میشل باشله، رئیس این کمیساریا چهارشنبه ۶ مارس جلیقه‌زردها را معترضینی خواند که خود را «محروم از حقوق اقتصادی و مشارکت در امور عمومی» می‌دانند و از فرانسه خواست در مورد خشونت پلیس این کشور علیه اعتراض جلیقه زردها «به صورت موشکافانه» تحقیق کند. پیش‌تر شورای اروپا نیز از فرانسه خواسته بود تا استفاده از تفنگ‌های پرتاب گلوله‌های پلاستیکی ۴۰ میلیمتری را متوقف کند. فرانسه تنها کشور اروپایی ست که همچنان از این سلاح در درگیری با شهروندان خود استفاده می‌کند. تاکنون دست‌کم ۱۰ نفر از جلیقه‌زردها یک چشم خود را با شلیک این نوع گلوله از دست داده‌اند.

علی‌رغم برخوردهای خشونت‌آمیز از سویمعترضین و پلیس، جنبش جلیقه‌زردها هنوز ادامه دارد و علاوه بر برانگیختن اندیشمندان فرانسوی به بازنگری نگاه کنونی به جامعه، راه خود را به ادبیات این کشور نیز باز کرده است.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.