ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش مشاغل خانگی: حذف زنان از بازار کار

رکود اقتصادی شمار متقاضیان مشاغل خانگی را افزایش داده. طی سه سال گذشته ۱۵۰ هزار شغل خانگی ایجاد شده است.

رکود اقتصادی و ناتوانی دولت در ایجاد اشتغال، موجب افزایش درخواست متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال خانگی شده است. با این حال از ۵۳۳ هزار و ۶۴۹ متقاضی دریافت تسهیلات بانکی ایجاد مشاغل خانگی تنها به ۱۰۱ هزار  نفر وام پرداخت شده است.

تصویری از یک کارگاه قالیبافی خانگی- آرشیو

به گزارش خبرگزاری مهر، از آغاز سال ۱۳۹۵ تا پایان بهمن امسال ۱۵۰ هزار و ۵۸۵ شغل خانگی در ایران ایجاد شده است.

شمار متقاضیان ایجاد شغل خانگی در سامانه‌ای که به همین منظور ایجاد شده، ۵۳۳ هزار و ۶۴۹ تن گزارش شده است اما درخواست ۲۱۲ هزار و ۷۶۵ متقاضی پذیرفته و تنها به ۱۰۱ هزار و ۵۵۵ هزار تن تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

بیشترین میزان تقاضا برای دریافت مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۶ با ثبت ۲۹۶ هزار درخواست رخ داده اما برای حدود یک سوم متقاضیان (۹۹ هزار و ۲۱۰) مجوز صادر شده است.

شمار متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال خانگی در سال جاری (۱۱ ماه نخست)۱۷۰ هزار و ۹۹۸ مورد گزارش شده و از این میزان مجوز ۹۹ هزار و ۵۸۲ شغل صادر شده است.

با این حال میزان مشاغل خانگی ایجاد شده در سال جاری بیشتر از آمار سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ است. در سال جاری ۷۸ هزار و ۲۷۹ شغل خانگی ایجاد شده در بیشتر از مشاغل خانگی ایجاد شده در دو سال گذشته است. شمار مشاغل خانگی ایجاد شده در دو سال گذشته به ترتیب ۱۹ هزار و ۹۱ شغل ۵۳ هزار و ۳۸۸ شغل گزارش شده است.

برپایه این گزارش زنان سهم بیشتری از مشاغل خانگی ایجاد شده در سه سال گذشته دارند. ۸۲ درصد مشاغل خانگی ایجاد شده سهم زنان است و ۱۸ درصد نیز سهم مردان که بیانگر حذف زنان از بازار کار و روی آوردن آنان به مشاغل خانگی است.

طرح ایجاد مشاغل خانگی بخشی از برنامه «اشتغال فراگیر» دولت جمهوری اسلامی است که با انتقاد فعالان حقوق کار و کارگران روبرو است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.