ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید بحران سیاسی ونزوئلا به‌دنبال خاموشی سراسری

دولت قطعی برق را به «دشمنان خارج از مرز» نسبت می‌دهد و مخالفان دولت را عامل وضعیت موجود.

خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا شنبه ۹ مارس از شهروندان ونزوئلایی خواست تا از سراسر کشور به کاراکاس، پایتخت این کشور سفر کنند و در یک تظاهرات سراسری علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهور کنونی شرکت کنند. این فراخوان همزمان با وقوع طولانی‌ترین قطعی برق سراسری در این کشور صورت می‌گیرد که یکشنبه وارد چهارمین روز خود می‌شود. نیکولاس مادورو دلیل قطعی برق را حمله سایبری آمریکا و حامیانش دانست.

خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا در جمع هوادارانش در کاراکاس

به گزارش خبرگزاری رویترز خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا در جمع هواداران خود در جنوب غربی کاراکاس گفت دولت مادورو «راهی برای حل مشکل بحران برق ندارد چراکه آن‌ها خودشان این مشکل را به‌وجود آورده‌اند. به خاطر این رژیم، روزهای پیش رو روزهای سختی خواهند بود». او درحالی که از روی یکی از  پل‌های شهر سخنرانی می‌کرد فریاد زد: «همه ونزوئلا به کاراکاس بیایند»، اما اعلام نکرد که تظاهرات در چه روزی برگزار خواهد شد.

این گردهمایی برای فشار به مادورو به‌خاطر قطعی برق انجام شده بود و فعالان حاضر در آن با پلیس و نیروهای صف اول درگیر شدند. ده‌ها نفر تلاش داشتند تا با راه‌رفتن در خیابانی در کاراکاس آن را به یک راهپیمایی تبدیل کنند اما بوسیله پلیس پراکنده شدند. به گزارش یک تلویزیون محلی یکی از زنان شرکت کننده در این راهپیمایی با گاز فلفل مورد حمله قرار گرفت. یکی از افراد شرکت کننده در راهپیمایی کاراکاس گفته است:

«ما همه از قطعی برق، خدمات مخابراتی و آب ناراحتیم و آن‌ها می‌خواهند ما را تحریم کنند. من یک کشور معمولی می‌خواهم.»

حزب سوسیالیست حاکم بر ونزوئلا  قطعی برق را اقدامی تخریبی با حمایت آمریکا خوانده بود اما منتقدین آن را نتیجه دودهه مدیریت نادرست و فساد می‌دانند. به گزارش شاهدان قطعی برق متناوب در بخش‌هایی از کاراکاس به کاخ ریاست جمهوری میرافلورس نیز رسیده است. دیوسدادو کابیلو، معاون رئیس جمهور در تلویزیون دولتی اعلام کرد که شش استان از ۲۳ استان کشور تا شنبه عصر با قطعی برق مواجه بودند.

از سوی دیگر در راهپیمایی جداگانه‌ای که از سوی حزب مادورو برای اعتراض به «امپریالیسم آمریکا» ترتیب داده شده بود، مادورو دلیل قطعی برق را «حملات الکترومغناطیسی و سایبری» دانست که از «خارج از مرزها» و توسط «امپراطور» انجام گرفته است:

«جناح راست و امپراتوری ، با هم به شبکه برق سراسری ما خنجر زدند و ما در تلاشیم تا آن را ترمیم کنیم».

در این راهپیمایی صدها نفر تحریم‌های نفتی ایالات متحده را که با هدف قطع منابع مالی دولت مادورو اعمال شده است محکوم کردند. یکی از شرکت‌کنندگان که ۷۶ سال دارد و در یک گروه کنشگری مرتبط با حزب سوسیالیست کار می‌کند گفت: «ما اینجا هستیم، ما فعالیم برای اینکه اجازه ندهیم آمریکایی‌ها بر ما مسلط شوند».

خولیو کاسترو، پزشک و عضو یک سازمان غیردولتی به نام «پزشکان برای سلامت» در حساب توییتر خود اعلام کرد که ۱۷ بیمار حین قطعی برق در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۹ نفر در بخش اورژانس به‌سر می‌بردند. اما این تعداد و مرتبط بودن مرگ آن‌ها با قطعی برق توسط رویترز تایید نشده است. کلینیک‌های پزشکی در بخش‌هایی که با قطعی برق مواجه هستند ۷۲ ساعت است که فعالیت‌های خود را کاهش داده‌اند.

سرگروه پزشکان در یکی از این کلینیک‌ها می‌گوید:

«ما اکنون خدماتی ارائه نمی‌کنیم و هیچ بیماری را برای بستری شدن نمی‌پذیریم چون ژنراتورهای برق کار نمی‌کنند». او با پزشک دیگری شطرنج بازی می‌کند و می‌گوید منتظریم تا برق دوباره وصل شود.

کمبود کالاهای اساسی و تورم در ونزوئلا از ژانویه که خوان گوایدو خود را رئیس جمهور موقت خواند تشدید شده است و این کشور در یک بحران سیاسی بزرگ قرار دارد. مادورو گوایدو را «عروسک» غرب خوانده و می‌گوید او بازیچه دونالد ترامپ است که قصد دارد بر ثروت نفتی ونزوئلا تسلط پیدا کند.

انتونیو لدزما، شهردار سابق و یکی از مخالفان در تبعید دولت ونزوئلا شنبه در توییتر خود از گوایدو خواست تا برای میانجیگری سازمان ملل در بحران ونزوئلا اقدام کند:

«آقای رئیس جمهور گوایدو، شما باید رسما از مورد R2P استفاده کنید و برای دخالت سازمان‌ها حقوق بشری درخواست بدهید تا از نسل‌کشی و نابودی آنچه از کشور باقی مانده جلوگیری شود».

سازمان ملل از مورد R2P برای مواردی چون رواندا و بوسنی استفاده کرده است تا از غیرنظامیان در مقابل جنایت علیه بشریت و پاکسازی قومیتی حفاظت کند.

با این‌وجود گوایدو در جمع طرفداران خود گفت که «تا وقتی مجبور نباشیم» از ماده ۱۸۷ قانون اساسی ونزوئلا استفاده نخواهیم کرد. این ماده به کنگره این کشور اجازه می‌دهد که مجوز فعالیت نیروهای ارتشی بیگانه را در ونزوئلا صادر کند. او گفت :«ما باید در خیابان‌ها حضور داشته باشیم. این به ما بستگی دارد و نه هیچ‌کس دیگر». دونالد ترامپ نیز گفته بود در مورد ونزوئلا مداخله نظامی را در روی میز دارد اما کشورهای همسایه ونزوئلا با مداخله آمریکا برای حل بحران ونزوئلا مخالف‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.